Skip to content

תג המחיר של "עמוד ענן": הפסד של 67 אלף תיירים בשבועיים ויותר

עם תחילת מבצע "עמוד ענן" באמצע נובמבר, חלה ירידה דרמטית של 43% בכניסות תיירים. בתעשיית התיירות נרשמו ביטולים בכל הארץ. מארגני התיירות חוזים ירידות גם בחודשים דצמבר-ינואר-פברואר. משרד התיירות יוזם מאמץ שיווקי ברחבי העולם, בדגש מיוחד על השוק הרוסי, בו נרשם מספר הביטולים הגבוה ביותר. עוד מהשפעות המבצע: ירידה של 10% ביציאות הישראלים לחו"ל בנובמבר
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

 

חודש נובמבר החל בתעשיית התיירות עם עליות נאות, אך באמצע החודש, ב-14 בנובמבר, החל מבצע "עמוד ענן" שנמשך כשבוע, ובעקבותיו חלה ירידה של 43% בכניסות.

נתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה (הלמ"ס) המתפרסמים היום, מראים כי בחודש נובמבר 2012 נרשמו 278 אלף כניסות של מבקרים, ירידה של 12% לעומת נובמבר 2011. מתוכן, 223 אלף היו כניסות של תיירים, שגם שהו לילה אחד בישראל – ירידה של 10% בהשוואה לנובמבר 2011.

חיילים במבצע "עמוד ענן". מנסים למזער את הנזק לתיירות. (צילום: דובר צה"ל)
חיילים במבצע "עמוד ענן". מנסים למזער את הנזק לתיירות. (צילום: דובר צה"ל))

הירידה בכניסות היא תוצאה של מבצע "עמוד ענן" שהשפיע לרעה על התיירות הנכנסת.

ממוצע כניסות התיירים לפני תחילת המבצע היה 9,800 ליום, ואילו במחצית השנייה של נובמבר נרשמו 5,600 כניסות ליום של תיירים לישראל. לפיכך, התוצאה של ירידה של 10% בתיירות הנכנסת הינה אחרי ניכוי תחילת החודש מסופו.

עם תחילת המבצע, דיווחו בתעשיית התיירות על ביטולים ועל עצירה בהזמנות חדשות. הפגיעה הורגשה בירושלים, בתל אביב ואף בשאר חלקי הארץ ובעיקר באילת, שבה בוטלו עשרות כנסים מקצועיים גדולים, בוטלו טיסות של חברות התעופה הישראליות ואף טיסות שכר (צ'ארטרים) מחו"ל וכן עגינות של ספינות קרוזים.

נשיא התאחדות המלונות, עמי פדרמן, העריך בחודש שעבר כי הפגיעה הישירה בפדיון המלונות בחודשים הקרובים תעמוד על כחצי מיליארד שקלים, אולם, לדבריו, הפגיעה ניתנת לצמצום בהתגייסות מממשלתית ופרטית מהירה.

"לאשר את הסכם תעופה עם האיחוד האירופי"

לפי נתוני לשכת מארגני התיירות הנכנסת לישראל, התמונה המתבהרת של כלל התיירות לישראל בעתיד הקרוב מציגה ירידה של כ-20%-25% בתקופה דצמבר 2012 וינואר-פברואר 2013, ובמונחים שנתיים הערכה לירידה של כ-10%-15% בשנת 2013.

על פי חברי הלשכה, יש פגיעה בשווקים המסורתיים ובהם ארה"ב, גרמניה ורוסיה ופגיעה דרמטית בתיירות החורף לאילת.

לדעת הנהלת הלשכה ישנו צורך חשוב וחובה להציף את המשבר בפני מקבלי ההחלטות, כי תרומתה של התיירות לכלכלה תרד משמעותית ללא התערבות מיידית והקצאת תקציב נוסף לפעולות שיווק.

לדברי מנכ"ל הלשכה, עמי אתגר, ההנהלה הציגה למשרד התיירות את סל הפעולות המיידיות הנדרשות להחזרת תנועות התיירות לישראל, שיכללו, בין היתר, קמפיינים ממוקדים להגדלת ביקושים לתיירות נכנסת לישראל, צורך בטיפול מיידי בהסרת אזהרות מסע ופעולות יחסי ציבור שיכללו תגבור של הבאת עיתונאים/סלבריטאים.

בימים אלה נעשות פעולות שטח של חברי הלישכה לשמירת צינורות השיווק והתמודדות יומיומית עם ביטולים של אירועים, קבוצות, כינוסים בינלאומיים.

לשכת מארגני תיירות קוראת לממשלה לאשר את הסכם תעופה עם האיחוד האירופי שיכניס חברות תעופה חדשות בקו לישראל, יגדיל את מספר התיירים ויוזיל את עלות החבילה לישראל. "אימוץ התוכנית וביצוע פעולות אלה באופן מיידי, יסייע ביציאה מהירה מהמשבר ובהחזרת תנועת התיירות לפני מבצע עמוד ענן", אמר אתגר.

לדברי שר התיירות סטס מיסז'ניקוב, הירידה בתיירות הנכנסת בחודש נובמבר נובעת מ״אפקט עמוד ענן״. "במטרה לחזור למגמת הצמיחה והשגשוג בתיירות הנכנסת, כפי שהיו בשנים האחרונות, יוזם משרד התיירות מאמץ שיווקי ברחבי העולם, בדגש מיוחד על השוק הרוסי, בו נרשם מספר הביטולים הגבוה ביותר", אמר.

בעקבות כך ייצא מחר, יום שלישי, השר מיסז׳ניקוב לביקור בן שלושה ימים במוסקבה, לפגישות עם סיטונאים בכירים ועם אמצעי התקשורת, במטרה לשקם את תנועת התיירות מרוסיה. זו הפכה למדינת מקור השנייה בחשיבותה בתיירות הנכנסת לישראל, עם למעלה מ-600,000 תיירים מדי שנה.

עליות בתיירות מתחילת השנה

על אף הירידה בכניסות תיירים בנובמבר, נרשמה עליה של 17% בטיסות הישירות לאילת ולעובדה (לנופש באילת) בהשוואה לנובמבר 2011. כמו כן, מתחילת השנה ועד לסוף נובמבר נרשמו כ-3.3 מיליון כניסות של מבקרים, 6% יותר מהתקופה המקבילה בשנה שעברה, ו-3% עליה בהשוואה ל- 2010.

נשים נוצריות מתפללות בירושלים. ביטול הקבוצות השפיע. (צילום: נועם כהן באדיבות משרד התיירות)
נשים נוצריות מתפללות בירושלים. ביטול הקבוצות השפיע. (צילום: נועם כהן באדיבות משרד התיירות)

מתוך כניסות אלה, 2.7 מיליון היו כניסות של תיירים (ששהו בישראל למעלה מיום), 3% יותר מ-2011, ו- 4% יותר מ-2010. בנוסף, 601 אלף כניסות היו של מבקרי יום, עליה של 22% לעומת התקופה המקבילה אשתקד, ועליה קלה בהשוואה ל- 2010.

בדרך האוויר נכנסו 2.3 מיליון תיירים, 2% יותר מ-2011. בדרך היבשה נכנסו כ-381 אלף תיירים, עליה של 9%. מתוך ביקורי היום, 275 אלף כניסות היו דרך היבשה עליה של 27%, ו- 229 אלף היו במסגרת ביקורי אניות שייט בחופי ישראל, עליה של 8%.

 

 

ירידה של 10% ביציאות הישראלים לחו"ל

בנובמבר, כנראה בעקבות מבצע "עמוד ענן", נרשמה ירידה במספר היציאות של ישראלים לחו"ל מ-8.2 אלף יציאות בממוצע יומי לפני המבצע ל-7.3 אלף יציאות בממוצע יומי במבצע עצמו – ירידה של 10%.

מינואר ועד חודש נובמבר השנה, נרשמו 4.1 מיליון יציאות לחו"ל של ישראלים – ירידה של אחוז אחד לעומת אותה תקופה אשתקד. בדרך האוויר נרשמו 3.6 מיליון יציאות לחו"ל – בדומה לאותה תקופה בשנה שעברה.
בדרך היבשה נרשמה ירידה של כ-10%, שנבעה מירידה חדה של כ-24% ביציאות למצרים.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן