Skip to content

מפגינים לנשיא רומניה: לך הביתה

מפגינים זה הלילה הרביעי ברציפות בדרישה לסילוק נשיא המדינה טריאן בססקו,  שקידם רפורמה שאיפשרה לשרותי בריאות פרטיים גישה לקרנות ממשלתיות, שעה שבתי החולים הממשלתיים במצב כלכלי קשה ביותר. מאת גרשון גירון מחאה חברתית גם ברומניה גם ברומניה רוצים חילופי שלטון. מפגינים הדורשים את סילוק נשיא רומניה, טריאן בססקו, התאספו בליל יום ראשון,  זה הלילה הרביעי ברציפות, […]
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

מפגינים זה הלילה הרביעי ברציפות בדרישה לסילוק נשיא המדינה טריאן בססקו,  שקידם רפורמה שאיפשרה לשרותי בריאות פרטיים גישה לקרנות ממשלתיות, שעה שבתי החולים הממשלתיים במצב כלכלי קשה ביותר.

מאת גרשון גירון

מחאה חברתית גם ברומניה

גם ברומניה רוצים חילופי שלטון. מפגינים הדורשים את סילוק נשיא רומניה, טריאן בססקו, התאספו בליל יום ראשון,  זה הלילה הרביעי ברציפות, בכיכר המרכזית של עיר הבירה, וב-18 ערים אחרות במדינה.

במהלך ההפגנות, החמורות ביותר במדינה מאז נבחר בססקו לתפקידו בשנת 2004, התחוללו בכיכר האוניברסיטה התנגשויות בין מפגינים למשטרה. 17 אנשים נפצעו.

המפגינים שהופיעו בכיכר ביום ראשון דרשו צדק והאשימו את הממשלה בנקיטת צעדי צנע שפגעו קשה ברמת החיים. "אין לנו ביטחון כלכלי. בעלי ואני פרשנו מעבודה ואנחנו חולקים את הכנסתנו הצנועה עם ילדינו מפני שהם מובטלים," אמרה רודיקה גנאה. היא הוסיפה כי בעת ביקור בבית חולים דרשו ממנה לשלם עבור "תרופות, מזרקים, תחבושות, הכול". "איני יכולה להרשות את זה לעצמי", אמרה גנאה.

אישה אחרת, מרילנה סלאן, תיארה נסיבות דומות. "הילדים שלי בוגרי אוניברסיטה אבל הם מובטלים", אמרה, "הם נאלצים לפרק את משפחותיהם, להשאיר את הילדים בבית ולצאת לחו"ל לעבוד. הנכדים שלי גדלים בלי הוריהם. זה לא בא בחשבון".

בשבת החמירו ההפגנות נגד מדיניות הקיצוצים הממשלתית עוד יותר. עוד יותר. המפגינים חסמו תנועה, ונפנפו דגלים שמרכזם נתלש מהם לסמל את המהפכה האנטי קומוניסטית של 1989. אחרים נשאו שלטים שעליהם נכתב: "חירות" ו"יסולק הנשיא בססקו". המשטרה ירתה גז מדמיע בניסיון לפזר את ההמון, ו-17 אנשים הובהלו לבית החולים. חמישים מפגינים נקנסו בגין הפרת הסדר הציבורי. עם הפצועים נמנו עיתונאי מקומי וחמישה שוטרים, אחד מהם פצוע קשה מאבנים שהשליכו עליו מפגינים.

ההפגנות פרצו ביום חמישי אחרי התפטרות סגן שר הבריאות ראעד ערפאת, שהתנגד לרפורמה בשירותי הבריאות שהציעה הממשלה. ביום שישי הודיע בססקו על ביטול הרפורמה המוצעת, לאחר שלדבריו הבין כי רוב מרכיבי המערכת הרפואית מתנגדים לשינוי. "בתי החולים אינם רוצים בשינוי, הרופאים אינם רוצים בשינוי ומתנגדים לו גם שירותי הרפואה לשעת חירום", אמר בססקו.

מבקשים את ראש הנשיא

המבקרים טענו שההצעה העניקה יתרון לשירותי רפואה פרטית מאחר שאפשרה להם גישה לקרנות ממשלתיות בעוד המערכת הממשלתית אינה זוכה לסיוע.

ההפגנות פרצו בעקבות כמה צעדים שנואים שנקטה הממשלה בשנתיים האחרונות. בשנת 2010, שנה אחרי קבלת הלוואה בסך 20 מיליארד יורו מקרן המטבע הבינלאומית ומהאיחוד האירופי, קיצצה הממשלה ב-25% את השכר במגזר הציבורי כדי לאכוף צעדי צנע שדרשה קרן המטבע.

ראש הממשלה, אמיל בוק, אמר ביום ראשון שסבב דיונים נוסף בנושאי שירותי הרפואה יתחיל ביום שני, בכוונה לנסח חוק בריאות ציבורית חדש.

בשלושת הימים האחרונים קיימו המוחים הפגנות גם בערים אחרות, לרבות קלוז', טימישוארה, יאסי וטרגו מורש.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן