Skip to content

בעד צדק חברתי? למה לא להצביע למפלגת חד"ש?

הם בין היחידים שמחזיקים באג'נדה כלכלית וחברתית חזקה למעמדות החלשים. רוב העשייה של כל אחד מחברי הכנסת שלהם מתבססת על מאבקים חברתיים, סביבתיים וכלכליים. בניגוד למה שאני חשבתי, ובטח גם אתם - רוב זמנם לא עובר בהפגנה נגד הכיבוש או נגד גדר ההפרדה
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

באחרונה, לקראת הבחירות הקרובות, הוצע לי להצביע למפלגת חד"ש. הצעה זו הייתה לי מוזרה,  מכיוון שלא עלה על דעתי כלל להצביע למפלגה הזו. אך לשם ההגינות, נכנסתי לאתר שלהם, קראתי על אודותם במקורות של "המשמר החברתי בכנסת" ועל ארבעת חברי הכנסת שלהם כרגע (אולי יותר בבחירות הקרובות, מי יודע), ואני משתף אתכם אך ורק בעובדות:

מתוך האנשים הנמצאים בארבעת המקומות הראשונים של המפלגה, לשלושה יש תואר דוקטור – דב חנין (ד"ר במדעי המדינה מאוניברסיטת תל אביב), חנא סוייד  (ד"ר בתיכנון עירוני מהטכניון), עפו אגבארייה (ד"ר לרפואה מאוניברסיטה בבריה"מ). מוחמד ברכה אמנם לא ד"ר, אך מחזיק בתואר שני במתמטיקה מאוניברסיטת תל אביב.

ח"כ דב חנין (צילמה: שרית פרקול)
ח"כ דב חנין באחת ההפגנות למען צדק חברתי (צילמה: שרית פרקול)

מפלגת חד"ש היא המובילה בעשייה החברתית בכנסת, לפי הנתונים באתר המשמר החברתי.

רוב העשייה של כל אחד מחברי הכנסת שלהם מתבססת על מאבקים חברתיים (הם בין המפלגות היחידות שתמכו בגלוי במחאה החברתית ולא התחמקה כמו השאר), סביבתיים וכלכליים. בניגוד למה שאני חשבתי, ובטח גם אתם – רוב זמנם לא עובר בהפגנה נגד הכיבוש או נגד גדר ההפרדה, אפילו שלא מעט מהם ערביי ישראל.

הם בין היחידים שמחזיקים באג'נדה כלכלית וחברתית חזקה למעמדות החלשים, ובניגוד לשאר המפלגות ש"מייצגות" את המעמד החלש, הם לעולם לא הצביעו נגדו.

חושבים שהליכוד מייצג את ה"עמך"? טעיתם. אנא בדקו איך הצביעו חברי כנסת של הליכוד וישראל ביתנו כאשר רצו להעביר את חוק עובדי הקבלן. ותראו איך הצביעו הח"כים של חד"ש. ישנן עוד דוגמאות. רבות. אתם מוזמנים לחקור בעצמכם.

ברשותכם, אני לא נכנס למצע המדיני של מפלגת חד"ש, משתי סיבות עיקריות:

1. זה לא רלוונטי בכלל. הם לא ישבו או יישבו בשום ועדה או הרכב כזה או אחר שיוכל להשפיע על ההחלטות האלה.

2. לדעתי האישית, זה לא משנה בכלל מי יישב בכנסת כשזה מגיע לנושאים מדיניים. אני מאמין שבסיטואציה הנוכחית, כל מי שייבחר לממשלה יבצע את אותם מהלכים. ההבדל הוא במיתוג של הפעולות שלו בתקשורת. ורק אם יהיה מישהו מאוד מאוד מיוחד וחזק ואמיתי, הוא יהיה מסוגל לנהוג אחרת. ואדם כזה אין ולא נראה באופק.

אז למה שלא תצביעו להם?

כי עצם המחשבה להצביע למישהו שנקרא מוחמד או עפו מפחידה אתכם? אפילו שהם דאגו שהאוויר שלכם יישאר נקי וחברות הסלולר לא יבנו לכם אנטנות על הראש יותר מכל בנימין או אהוד.

כי להצביע להם זה אומר שאתם בהכרח שמאלני? ממש לא. זה אומר שאתם מבינים שהנושאים החברתיים, הסביבתיים והכלכליים חשובים יותר משמאל או ימין.

כי להצביע להם זה אומר שאתה הולך נגד כל מה שכתוב בעיתונים, נגד כל מה שההורים שלך דיברו עליו מאז אתה ילד, נגד כל מה שחברים שלך הולכים להצביע, נגד כל מה שכמעט כל מי שאתה מכיר הולך להצביע.

אבל להצביע להם, זה אומר שאתם אדם חושב. ולא מפחד מההורים, ממה יחשבו עליך, ממה שהעיתונים מטפטפים לך (מה קרה, אחמדינאג'ד לא שונא אותנו פתאום? לאן הוא נעלם?) או איך ימתגו אותך.

אני לא יודע אם אצביע לחד"ש. ממש לא. אבל גם אם כן וגם אם לא זה רק בגלל שחקרתי ובדקתי.

כי בינינו, מה אתם באמת יודעים על הפעולה האחת והיחידה שאתם עושים למען הדמוקרטיה?

________________________________________________________________________

  • אור לילו
    אור לילו

    אור לילו מחפש את הדרכים השונות לבהירות ולאמת. חקלאי ובעל תואר ראשון בהנדסה מאונברסיטת בן-גוריון.

[related-posts title="מאמר קודם מאת אור לילו"]

6 Comments

  1. אבי בן משה
    12 בדצמבר 2012 @ 9:17

    חד"ש אינה מפלגה חברתית ומעולם לא היתה, על אף הצהרותיה החוזרות ונשנות בנושא הזה. כפי שנאמר כאן, המפלגה כולה נשענת על פעילות נמרצת של דב חנין, ולמעשה הוא היחיד בה שעוסק בנושאים שאינם לאומנות פלסטינית נטו. כמו כל המפלגות שיש בהן רוב ערבי, חד"ש ממצבת את עצמה ככזו שמתנגד למבנה המדינה הקיים, תומכת בדרישות הפלסטיניות ללא עוררין ומשמיעה קול רפה במיוחד נגד מגמות האסלאמיזציה בחברה הערבית, כנראה מחשש של אובדן קולות לרע"ם-תע"ל. אם תוציא ת דב חנין מחד"ש, תגלה שכמעט כל הפעילות הפרלמנטרית שלה בנושאים חברתיים מתאפסת.
    אגב, מעניין שלאורך שנים אפשר לראות שדווקא הח"כים היהודים של חד"ש הם המצטיינים בחקיקה החברתית. תמר גוז'נסקי הייתה מחוקקת מצוינת ודב חנין הוא בהחלט יורש ראוי. יתכן שכיהודים פחות נוח להם עם הקו הלאומני-פלסטיני של חבריהם הערבים במפלגה.

    • אור לילו
      12 בדצמבר 2012 @ 15:32

      אבי,
      אני לא יודע על סמך מה אתה מבסס את דבריך, אבל הם שגויים.
      אני מזמין אותך להסתכל על התגובה שהגבתי לבר ולהכנס לאתר של "המשמר החברתי בכנסת" אשר ממדרג את המפלגות וחברי הכנסת לפי הצבעותיהם החברתיות-כלכליות-הוגנות לעם.
      בדירוג זה רואים חד משמעית שכל חברי הכנסת מטעם חד"ש הם חברתיים יותר מכמעט כל שאר חברי הכנסת (להוציא את אילן גילאון, ניצן הורוביץ, איתן כבל וראלב מג'אדלה).
      אני לא יודע למה אתה יוצא ככה על שאר חברי המפלגה שהם לא דב חנין.
      בכל מקרה, הרעיון של המאמר לא היה לקדם את מפלגת חד"ש אלא לבסס את הבחירה שלנו בקלפי בעוד חודש וחצי על עובדות, מעשים וחקירה אובייקטיבית.
      שיהיה המשך יום טוב 🙂
      אור.

  2. קובי חלישא
    11 בדצמבר 2012 @ 21:21

    אחלה פוסט!

  3. הדייקן
    11 בדצמבר 2012 @ 16:20

    כן, אין ספק שתמר זנדברג ממרץ שבילתה את הקריירה הפוליטית שלה בגועליציה העירונית של רון חולדאי, ראש העיר הקפיטליסט החזיר הגדול בישראל – זו הדוגמא לעשייה חברתית ומחויבות לצדק חברתי. כמו גם יתר חבריה לסיעת מרץ בעיריה.
    וגם אבו וילן, ממחוקקי חוק הספורט אשר גרם לאלימות משטרתית קשה כנגד אוהדי ספורט.
    ויוסי ביילין לשעבר יו״ר מרץ, קפיטליסט מוצהר… וכו׳ וכו׳
    שינוי בכלל היתה חלק ממרץ עד תחילת שנות ה2000.
    נכון, דב חנין רמה מעל כולם – אבל גם יתר חברי הכנסת של חד"ש פעילים משמעותית בחזית החברתית.

  4. בר
    11 בדצמבר 2012 @ 11:50

    חד"ש לא מובילה בחקיקה ועשייה חברתית. כל המפלגה נשענת על פעילות ענפה של דב חנין, שאין ספק שעושה רבות. בתור מפלגה? נעדרו המון מהצבעות ובכלל לא היו מחוייבים לעשייה פרלמנטרית. דווקא מרצ הייתה המובילה בתחום החקיקה החברתית.

    • אור לילו
      11 בדצמבר 2012 @ 18:48

      לבר,
      חד"ש היא בין המובילות (ביחד עם מרצ) ללא עוררין.
      את מוזמנת להסתכל באתר של "המשמר החברתי בכנסת" ולהכנס ל"מדד החברתי", שם אנשי "המשמר" עשו מלאכת קודש כאשר דירגו את הח"כים ע"פ ההצבעות החברתיות-כלכליות שלהם – האם שיוויוניות ובעד העם או לא.
      דב חנין הוא הח"כ במקום הראשון במושב הקיץ האחרון של הכנסת.
      שאר חברי מפלגתו גם בראש ביחד עם אילן גילאון וניצן הורוביץ. וכמובן לא ניקח את הקרדיט מח"כ איתן כבל וראלב מג'אדלה.
      לדעתי אחד היתרונות של להצביע למפלגות קטנות הוא שכולם יצביעו דומה. בניגוד למפלגות גדולות ששם את יכולה לראות ח"כים חברתיים וכאלו שלא. ואולי הקול שלך הכניס את הח"כ האחרון ברשימה שהוא אנטי חברתי לחלוטין. במפלגות כמו מרצ וחד"ש אין את ההתלבטות הזו, לדעתי.
      בכל מקרה, המאמר לא היה לעודד ספציפית את חד"ש (גם אם זה נראה ככה…) אלא לעודד את תרבות שאילת השאלות וחקירה אובייקטיבית של מה כל מפלגה עשתה בתחום שבעיניך הכי רלוונטי.
      בברכת המשך יום טוב,
      אור.

      לינק לסיכום החברתי של מושב הקיץ האחרון של הכנסת –
      http://he.scribd.com/doc/101112142/%D7%94%D7%9E%D7%93%D7%93-%D7%94%D7%97%D7%91%D7%A8%D7%AA%D7%99-%D7%A1%D7%99%D7%9B%D7%95%D7%9D-%D7%9E%D7%95%D7%A9%D7%91-%D7%94%D7%A7%D7%99%D7%A5-%D7%A9%D7%9C-%D7%94%D7%9B%D7%A0%D7%A1%D7%AA-2012

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן