Skip to content

הצלחה לצפון קוריאה: שיגרה טיל עם לוויין לחלל

בפיונגיאנג חגגו ניצחון על המערב, לאחר שעלה בידי המדינה הגרעינית והערבה לשגר בהצלחה טיל שהכניס לוויין למסלול בלל סביב כדור הארץ. במערב טוענים שזהו ניסוי שמטרתו לקדם את השימוש בנשק גרעיני ארוך טווח. דאגה במערב: מועצת הביטחון מתכנסת לדיון חירום ויתכן שתחליט על הטלת סנקציות נוספות
פחות מדקהזמן קריאה: דקות
טכנולוגיה משוכללת לביצוע ירי גרעיני ארוך טווח? שיגור הטיל הכושל באפריל השנה (מקור תמונה: ויקימדיה)?

צפון קוריאה עשתה את זה. לאחר חודשים ארוכים של תכנון, התמודדות עם סנקציות, ניסויים כושלים ודחיות, הצליחה המדינה הסטאליניסטית לשגר הלילה טיל לחלל. הטיל הצפון-קוריאני נושא עליו לוויין שבפיונגיאנג טוענים כי הוא מיועד לצרכי מחקר אקלימי למטרות שלום בלבד.

שיגור הטיל עבר בהצלחה רבה ומפיונגיאנג נמסר כי הוא נכנס למסלול הקפה סביב כדור הארץ. לפי התכנון, החלק הראשון של הטיל אמור ליפול בין חצי האי קוריאה וסין, והשלב השני שלו צפוי להתנתק מול חופי הפיליפינים. החלק השלישי אמור לעשות את דרכו לחלל.

פיקוד ההגנה האווירית של צפון אמריקה (NORAD) מסר כי מנתונים ראשוניים "הטיל הניח חפץ בחלל, שנראה כי נמצא במסלול סביב כדור הארץ". בהודעה נאמר גם כי בשום שלב של השיגור לא נשקפה סכנה לצפון אמריקה.

באפריל האחרון הסתיים שיגור דומה בכישלון גדול עם התפרקותו של הטיל באוויר זמן קצר לאחר שיגורו, בלא שעלה בידו לצאת מן האטמוספירה. אז מסר פיקוד ההגנה האווירית של צפון אמריקה כי הטיל ששיגרו הקוריאנים הוא טיל בליסטי בין-יבשתי מדגם "טייפודונג 2", שהטווח שלו נע בין 6,000 ל-9,000 קילומטר. במערב העריכו שגם השיגור הנוכחי הוא, למעשה, ניסוי שמטרתו שיפור היכולות הצבאיות של המדינה המבודדת. זאת, לאחר שעלה בידה כבר לפני שנים לפתח נשק גרעיני ולעורר בכך בהלה בקרב המדינות הסמוכות לה, כדרום קוריאה ויפן.

באק סאונג ג'ו, מומחה במכון לניתוח הגנה של דרום קוריאה, הסביר שהשיגור הוכיח את נחישותה של פיונגיאנג בהנהגת קים ג'ונג און, "להשלים הקמת מערכת כוללת של נשק גרעיני". פרופסור מאסאו אוקונוגי מיפן אמר: "הכנסת לוויין למסלול פירושה שיש בידך את הטכנולוגיה לשגר ראש נפץ לאזור ממוקד. עתה, צפון קוריאה מהווה איום לא רק על שכנותיה אלא גם איום אמיתי על ארצות הברית".

השיגור, שבמערב העריכו כי יידחה שוב עקב תקלות ובשל מזג אוויר גרוע, עורר תגובות רבות ומיידיות ברחבי העולם. מועצת הביטחון של האו"ם מתכוונת לקיים דין חירום בנושא, בשל הפרת האיסור שהטילה המועצה על פיונגיאנג לבצע שיגורים מסוג זה. האיסור הוטל בעקבות ניסויים גרעיניים שביצעה המדינה בשנים 2006 ו-2009.

ארצות הברית גינתה את השיגור, כינתה אותו "צעד מתגרה במיוחד" והזהירה כי הוא יביא לחוסר יציבות באזור ויפגע במאמץ הבינלאומי למניעת ההפצה של נשק גרעיני. סין, בעלת בריתה העיקרית של צפון קוריאה ושותפת הסחר המרכזית שלה, שתגובותיה בדרך כלל מגיעות באיחור, פרסמה הפעם הודעה מיידית שבה דרשה מפיונגיאנג לציית למועצת הביטחון של האו"ם. ממשלת יפן הודיעה כי לא תסבול את הצעד הזה, וגם בריטניה פרסמה גינוי משלה. בסיאול, אולי המקום המודאג ביותר במערב מיכולותיה הגרעיניות ארוכות הטווח של צפון קוריאה, כינס הנשיא לי מיונג באק את המועצה לביטחון לאומי של דרום קוריאה. שר החוץ, קים סונג הואן, גינה את הפרת החלטות מועצת הביטחון של האו"ם והודיע כי "זהו איום על השלון בחצי האי הקוריאני ועל העולם כולו".

 

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן