Skip to content

הדינוזאור של אובמה

מחקר של אוניברסיטת ייל חשף מיני לטאות ונחשים חדשים שלא היו ידועים למדע. אחת הלטאות זכתה להיקרא על שם נשיא ארצות הברית. אחד החוקרים הצהיר: "אין במתן השם שום שיקול פוליטי"
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

ברק אובמה הוא איש בעל קריירה מרשימה ביותר. בגיל צעיר יחסית כבר הפך לנשיא השחור הראשון של ארצות הברית, נאבק בהצלחה במשבר הכלכלי, העביר רפורמה מהפכנית לביטוח בריאות כללי, זכה בפרס נובל לשלום ונבחר לקדנציה נוספת. אבל דומה כי אפילו הוא לא דמיין בחלומותיו הפרועים ביותר כי יום אחד ייקרא דינוזאור על שמו. אבל זה בדיוק מה שקרה.

חוקרים באוניברסיטת ייל החליטו לקרוא ללטאה שנתגלתה זה לא מכבר והשתייכה למשפחת הדינוזאורים בשם אובמדון גראסיליס. המילה הלטינית "אדון", שנצמדת לשמו של אובמה, משמעותה "שיניים", ואילו "גראסיליס" פירושו דק או רזה. כך שמדובר בדינוזאור קטן ובעל שיניים.

לטאות (מקור: ויקימדיה)
עידן הלטאות (מקור: ויקימדיה)

האובמדון התגלה במסגרת פרוייקט שעורכת אוניברסיטת ייל במונטנה. אזור זה, שהיה בעבר מוצף מים ומלא בביצות, מכיל, כך מסתבר, את שרידיהן של לא מעט לטאות קדמוניות.

ניקולאס לונגריץ', פוסט-דוקטורנט העובד במחלקה לגיאולוגיה באוניברסיטת ייל, אמר כי בבחירת השם לדינוזאור החדש לא הייתה כל שיקול פוליטי.

במאמר שפרסמו מדענים מייל נאמר כי הכחדת הלטאות, לרבות לטעות הענק, כמו גם חלק גדול מהזוחלים, היא שסללה את הדרך לאבולוציה ולגיוון הביולוגי של בעלי החיים ששרדו את האירוע שגרם להכחדה. כיום מצויים על פני כדור הארץ 9,000 מינים של לטאות ונחשים. "הם לא ניצחו משום שהסתגלו טוב יותר, הם ניצחו משום שכל המתחרים שלהם הושמדו", אמר לונגריץ'.

מחקרים מוקדמים יותר טענו כי מינים מסוימים של נחשים ולטאות (כמו גם של יונקים, ציפורים, חרקים וצמחים) נכחדו בעקבות התרסקות של אסטרואיד ענק בחצי האי יוקטן שבמקסיקו, לפני כ-65.5 מיליון שנה. המחקר החדש טוען כי תוצאות ההתרסקות היו מרחיקות לכת עבור הנחשים והלטאות הרבה יותר מכפי שהעריכו עד כה. 83 אחוזים מכל מיני הנחשים והלטאות נכחדו לחלוטין, וככל שהיצור היה גדול יותר כך היו רבים יותר סיכוייו להיכחד. מכל הזוחלים הללו לא שרד אף מין שמשקלו של הפרט היחיד בו הוא יותר מחצי קילוגרם.

תוצאות המחקר מתבססות על בדיקה מדוקדקת של מאובני נחשים ולטאות שנאספו בכל המרחב של מערב יבשת צפון אמריקה, מניו מקסיקו שבדרום מערב ארצות הברית  ועד אלברטה שבקנדה. בין השאר, נבדקו 21 מינים שעד לאחרונה לא היה ידוע כלל על קיומם, לרבות תשעה מינים בלתי מוכרים של לטאות ונחשים. החוקרים גילו כי בימיהם האחרונים של הדינוזאורים היה קיים על פני האדמה מגוון עצום של זוחלים. חלק מהם היו לטאות זעירות. אחד הנחשים היה בגודל של נחש בואה ויכול היה לבלוע ביצים מוטלות של חלק גדול ממיני הדינוזאורים. לטאות דמויות איגואנה הפכו את דרום מערב ארצות הברית לביתן, בעוד שלטאות טורפות בשר נהגו לצוד בביצות הרחבות ובמישורים מוצפי המים של מונטנה. חלק מאותן לטאות היו בגודל של מטר ושמונים.

"הלטאות והנחשים היכו את הדינוזאורים שוק על ירך במונחים של מיגוון, כך שבמידה רבה היה זה 'עידן הלטאות' ולא 'עידן הדינוזאורים'", סיכם לונגריץ'.

 

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן