Skip to content

האוצר: לא נחשוף טיוטת תקציב המדינה

"בניגוד לפרסומים באמצעי התקשורת השונים, הצעת התקציב טרם גובשה" – השיב המשרד לפנייה שהגישו עשרות ארגונים חברתיים בדרישה לחשוף את טיטת התקציב. עד כה לא הוגש תקציב 2013
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

לפני כחודשיים החליט ראש הממשלה להקדים את הבחירות. הסיבה ידועה: התקציב שגיבשו עבורו אנשי האוצר כלל כנראה קיצוצים קשים לעיכול. מתוך אמונה שאי-אפשר להצביע לחתול בשק, הגשנו ב-11 בנובמבר פנייה לממונה על חופש המידע במשרד האוצר, בדרישה לחשוף את המסמכים הקשורים בהצעת התקציב.

לא חושף. יובל שטייניץ (צילום: אתר הכנסת)

לפנייה היו שותפים עשרות ארגונים חברתיים הפועלים במסגרת פורום התקציב החברתי, ובהם האגודה לזכויות האזרח, צוות ספיבק-יונה, התנועה לחופש המידע ועוד (דיווח על הפנייה התפרסם בדה-מרקר). בפנייתנו ניסינו להראות כי אף שהצעת התקציב לא אושרה בממשלה, מרבית העבודה עליה כבר הושלמה. הממשלה דנה בחלקים ממנה וראש הממשלה הציג את עיקריה לשרים מסיעות שונות.

מתוך הפנייה שהגשנו:

"בשבועות האחרונים למדנו כי התהליך המקצועי לגיבוש הצעת תקציב המדינה לשנת 2013 הגיע לרף המאפשר לפרסמה ברבים, ולהניח לציבור הישראלי להתרשם ממנה באופן ישיר. ב-15 באוגוסט החלו דיוני הממשלה בתקציב הביטחון (לפי הודעת דובר הממשלה). בסוף אוגוסט קיימו בכירי האוצר דיונים על מתווה התקציב עם שר האוצר (מוטי בסוק, דה-מרקר, 28.08.2012). בסוף ספטמבר אמרה בנושא דוברת האוצר כי "האגפים עשו את עבודתם נאמנה והכל מוכן" (תומר אביטל, כלכליסט, 24.09.2012). בראשית אוקטובר דווח כי ראש הממשלה פתח בסבב פגישות עם ראשי סיעות בקואליציה ובאופוזיציה והציג לפניהם את עיקרי הגזרות המתוכננות בתקציב (מוטי בסוק, דה-מרקר, 06.10.2012; פנחס וולף, וואלה, 05.10.2012)".

בין המסמכים שדרשנו לקבל:

-הצעות וחלופות שהציג משרד האוצר להתמודדות עם הגירעון הצפוי

-פירוט של תכניות תקציביות חדשות המתוכננות לצאת לדרך

-חלוקת התקציב המיועדת לשנת 2013 בין אשכולות ובין משרדים ממשלתיים

-סיכומים והבנות של אגף התקציבים עם משרדי הממשלה השונים בדבר תוספות וקיצוצים תקציביים

התשובה לבקשה: סירוב

ב-10 בדצמבר – היום האחרון שנותר למשרד האוצר להשיב לפי חוק חופש המידע – קיבלנו מכתב מפורט מאת אנט קליימן, הממונה על חופש המידע במשרד האוצר. קליימן טוענת כי "בניגוד להנחה העומדת בבסיס הבקשה, והנסמכת ברובה על פרסומים באמצעי התקשורת השונים, הצעת התקציב טרם גובשה באופן סופי… הצעת התקציב לשנת 2013 לא הבשילה לכדי הנחה על שולחן הכנסת ואף לא לכדי אישורה על ידי הממשלה, ועל כן לא ניתן לומר כי התהליך לגיבוש הצעת תקציב המדינה לשנת 2013 הסתיים".

מטרת הטענה הזאת להראות כי משרד האוצר אינו מחויב בחוק למסור את המידע שביקשנו, שכן, בלשון מכתב התשובה: "סעיף 9(ב)(2) לחוק…קובע כי רשות ציבורית אינה חייבת למסור מידע על אודות מדיניות הנמצאת בשלבי עיצוב". קליימן מתרצת את הסירוב בנימוקים נוספים:

– לפי סעיף 9(ב)(4) בחוק, רשות ציבורית אינה חייבת למסור חוות דעת, טיוטה או המלצה, שניתנו לצורך קבלת החלטה.

– פרסום הצעת התקציב יפגע בכושר המיקוח של האוצר במשא ומתן על התקציב: "על אף חשיבותה הרבה של הזכות לחופש המידע… האינטרס הציבורי בהגנה על חופש הפעולה של משרד האוצר, ושל הממשלה העתידית, בגיבוש המדיניות התקציבית וקבלת החלטות הנוגעות למדיניות זו, גובר על זכות זו".

קליימן גם מפנה אותנו לעמוד תקציב המדינה באתר משרד האוצר, שבו מתפרסמים מסמכים מפורטים הנוגעים לתקציב הקודם. לדבריה, לאחר גיבוש הצעת התקציב יפרסם משרד האוצר מידע רב על ההצעה, "מתוך רצון לאפשר לאזרחי המדינה לקבל מידע… ולהרחיב בכך את הדיון הציבורי בנושא זה". לנוכח העובדה שמדינת ישראל מתנהלת כרגע ללא תקציב מעודכן, והממשלה צפויה לאשר את התקציב החדש בחיפזון גדול מיד לאחר הבחירות, אפשר לתהות מתי יוכל להתקיים דיון כזה. ואיזה ערך יפיקו ממנו הבוחרים?

[related-posts]

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן