Skip to content

היום ייחתם הסכם מכריע בדרך לאיחוד בנקאי באירופה

כ-200 מגדולי הבנקים ביבשת יפוקחו ישירות על ידי הבנק המרכזי, שיהפוך למפקח הראשי על הבנקים באזור היורו
פחות מדקהזמן קריאה: דקות
גוש היורו - אופטימיות זהירה
גוש היורו - אופטימיות זהירה

האיחוד האירופי מתהדק, הבנק המרכזי יפקח על הבנקים ביבשת. הלילה הסכימו שרי האוצר של אירופה על תקנות פיקוח משותפות, חובות של בנקים כושלים לא יגדילו את גירעונות הממשלות, ויוון עומדת לקבל את חבילת הסיוע שהיא זקוקה לו כאוויר לנשימה.

ה-BBC מדווח, כי כ-200 מגדולי הבנקים ביבשת יפוקחו ישירות על ידי הבנק המרכזי, שיהפוך למפקח הראשי על הבנקים באזור היורו.

ההסכם שמנהיגי אירופה אמורים לאשר היום הוא צעד מכריע בדרך לאיחוד בנקאי. "טיפלנו בנקודות הראשיות לקראת יצירת פיקוח בנקאי מרכזי, שיתחיל בעבודתו בשנת 2014", אמר שר האוצר הגרמני וולפגנג שויבלה, אחרי 14 שעות דיונים שהסתיימו לפנות בוקר.

"צעד אחרי צעד, לבנה אחרי לבנה, ייבנה האיחוד הבנקאי על יסודות אבן הפינה שהנחנו היום", אמר נציב האיחוד, מישל ברנייר. "הבנק המרכזי יוכל להתערב גם בקרב מלווים ולווים קטנים יותר לנוכח האות הראשון לבעיות", אומר גאווין יואיט, העורך האחראי על אירופה ב-BBC. "הבנק ייהנה מסמכויות נרחבות שיאפשרו בעתיד לקרן ההצלה האירופית לתעל סיוע ישירות לבנקים כושלים. למדינות כספרד ההסכם יכול להוות חבל הצלה אמתי. מפני שהצעדים האלה ישברו את מעגל הקסמים שגורם לחובות של בנקים כאלה להירשם במאזני המדינות ולהגדיל את חובותיהן הלאומיים", מסכם גאווין.

זאת ועוד, לאחר תקופה ארוכה שבה ניכרו חששות לעתידו של האיחוד האירופי, בגין המשבר הכלכלי המתמשך ביבשת, ודווקא בלחצו, ההסכם מהווה צעד מרכזי לקראת אינטגרציה רבה יותר ולהעברת סמכויות ניכרת מהממשלות הלאומיות לבנק המרכזי. ההסכם מקנה לבנק המרכזי סמכויות לסגור בנקים שלא יעמדו בכללים, ומפלס דרך לקרן ההצלה המרכזית לסייע ישירות לבנקים כושלים.

ההסכם התאפשר לאחר שגרמניה וצרפת הגיעו לפשרה בנוגע להיקף סמכויותיו החדשות של הבנק המרכזי. נקודת המחלוקת העיקרית היתה סף ההתערבות של הבנק המרכזי – גרמניה, שמעוניינת לצמצם את הפיקוח המרכזי ככל האפשר, טוענת שרבים מהבנקים שבה קטנים מכדי להצדיק התייחסות של הבנק המרכזי.

יוון עומדת לקבל את חבילת הסיוע שעלתה לאזרחה ביוקר רב

לאחר שבוע של דיונים מורטי עצבים בין שרי האוצר של אירופה לנציגי קרן המטבע הבינלאומית, יועברו היום ליוון 44 מיליארד יורו שהובטחו לה כבר ביוני, כסף הנחוץ למדינה לתשלום חובותיה ולתמיכה בבנקים. שרי האוצר של אירופה הסכימו גם לקיצוץ של 40 מיליארד יורו מחובותיה של יוון. שחרור הכסף היה תלוי בכך שיוון תרכוש חזרה, היינו תעמוד בתשלום, חלק מחובותיה למלווים פרטיים, בנקים ברחבי העולם.

אתמול פרסמה סוכנות ניהול החובות של המדינה שממשלתה רכשה אגרות חוב בסך 31.9 מיליארד יורו, תמורת 33.8% מערכם הנקוב, מהלך המכונה במקומותינו – תספורת קצוצה. נכון להיום התחייבו הבנק המרכזי של אירופה, קרן המטבע הבינלאומית ונציבות אירופה להעביר ליוון כספי חילוץ בסך 240 מיליארד יורו, שמהם קיבלה כבר המדינה כ 150 מיליארד יורו.

בתמורה נאלצה יוון לאכוף צעדי צנע חמורים, שגרמו להתכווצות כלכלית מתמשכת. על תחשיבי סוכנות הסטטיסטיקה של האיחוד האירופי, עד סוף שנה זאת תתכווץ כלכלת יוון בחמישית, יחסית להיקפה בראשית המשבר ב-2008. ראש ממשלת יוון, אנטוניס סמראס, אמר בתגובה להעברת הסיוע, שהמדינה מוכת החובות הבטיחה את מקומה באזור היורו.

 

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן