Skip to content

רוסיה מודה שזמנו של אסאד אוזל

לדברי סגן שר החוץ הרוסי, "נחוץ להסתכל לעובדות בעיניים" ולהכיר בכך שאסאד עלול ליפול. ירי טילי הסקאד השבוע בידי המשטר הוא, לדברי משקיפים, הודאה בעקיפין בכך שהמשטר נואש מחידוש שלטונו בבסיסי צבא ושדות תעופה שהמורדים כבשו. אסאד עלול לנטוש בהמשך את דמשק ולסגת למערב סוריה
פחות מדקהזמן קריאה: דקות
האם קרוב ניצחון המורדים?
האם ניצחון המורדים קרב?

הטלגרף מדווח שברית נאט"ו סבורה שמשטרו של אסאד "מתקרב לקריסה". על פי ההערכות, פשיטת רגל צפויה בתוך שלושה עד ארבעה חודשים. גם סגן שר החוץ הרוסי מצטרף להערכות: "נחוץ להסתכל לעובדות בעיניים".

רוסיה היא בעלת ברית תקיפה של משטר אסאד מאז ראשיתו (בימי אביו) לפני ארבעה עשורים. היא סיפקה לו נשק במהלך המשבר הנוכחי והטילה וטו פעמיים במועצת הביטחון על החלטות שנועדו להגביר את הלחץ על בשאר אל אסאד.

מיכאיל בוגדנוב, סגן שר החוץ הרוסי ושליחה בסוריה, הודה שהמורדים נמצאים בתוואי שיוביל אותם לסילוק הנשיא: "נכון לעכשיו, המשטר וממשלת סוריה מאבדים יותר ויותר שליטה, יותר ויותר שטחים. לרוע המזל, אי אפשר לשלול את ניצחון האופוזיציה הסורית", הוא אמר לגוף מייעץ בקרמלין.

בוגדנוב ציין שהמורדים טוענים לשליטה ב-60 אחוז משטחי סוריה, ונהנים מאספקת נשק מחוץ למדינה, אך הוא הדגיש את המחיר האנושי של התקדמותם. "הלחימה תתעצם עוד ועוד, ו[סוריה] תאבד רבבות, אולי מאות אלפי אזרחים", הוא אמר, "אם אתם מוכנים לשלם מחיר כזה תמורת הפלת הנשיא, מה אנחנו יכולים לעשות? מבחינתנו, כמובן, הדבר אינו בא בחשבון".

זו הפעם הראשונה שהערכת רוסיה את המצב בסוריה זהה להערכת נאט"ו. אנדרס פוג רסמוסן, מזכיר הברית, אמר אתמול: "אני חושב שדמשק קרובה לקריסה. אני חושב שעכשיו זו רק שאלה של זמן".

ירי טילי הסקאד השבוע בידי המשטר הוא, לדברי משקיפים, הודאה בעקיפין בכך שהמשטר נואש מחידוש שלטונו בבסיסי צבא ושדות תעופה שהמורדים כבשו לאחרונה בצפון המדינה. הטלוויזיה הרשמית הסורית מדווחת ששתי פצצות התפוצצו אתמול בדמשק והרגו 24 בני אדם לפחות, כולל ילדים. אחת מהן הוטמנה בתוך מתחם מגורים של אנשי צבא.

בעוד המורדים מחזיקים באזורים כפריים נרחבים בסוריה וסוגרים על דמשק, כספו של הנשיא אסאד אוזל במהירות. עיצומים בינלאומיים, בפרט אמברגו הנפט שהטיל האיחוד האירופי, סגרו את מקורות ההכנסה החשובים ביותר ושללו מהמשטר מיליארדי דולרים. על פי אחת ההערכות נותרו בבנק המרכזי של המדינה כ-3-4 מיליארד דולר והלחימה עולה כמיליארד דולרים לחודש.

אם כך הדבר, יאזל כספו של המשטר והוא לא יוכל לשלם, לחמש ולתספק את צבאו בחודש אפריל הבא. הדבר לא יותיר לו ברירה אלא להישען לגמרי על בעלת בריתו היציבה ביותר, איראן, המסייעת זה מכבר למימון המשטר. אלא שגם על איראן מוטלים עיצומים ואמברגו נפט של האיחוד האירופי, כך שלא ברור אם יש ברצונה או ביכולתה לממן משטר ששרידותו מפוקפקת ממילא.

ככלות כל הקיצים אסאד עלול לנטוש את דמשק ולסגת למערב סוריה, אזור מגוריה המסורתי של הכת העלאווית, שאסאד נמנה עמה, והיא מונה כ-15 אחוז מאוכלוסיית סוריה. שם הוא יוכל לנסות להקים מיני-מדינה בשיתוף המיעוט הנוצרי, החושש גם הוא מהשתלטות הסונים על המדינה. שתי ערי נמל, לטקיה וטרטוס נמצאות באזור זה.

אם ימתח את השטח שבשליטתו דרומה ללבנון, אפשר שיוכל להתחבר לאזורים שבשליטת החיזבאללה, בעלת בריתה השנייה של איראן באזור. איראן והחיזבאללה מאמנים במשך חודשים רבים מיליציות עלאוויות בלבנון, כהכנה אולי לחלוקה דה-פקטו של סוריה. אחד האותות לכך שאסאד יפעיל את תכנית המגירה הזאת יהיה גירוש הסונים, שמהווים 60 אחוזים מתושבי לטקיה.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן