Skip to content

סקרי יציאה: ניצחון לשמרנים בבחירות ביפן

סקר של רשת הטלוויזיה NHK מראה על ניצחון ברור לליברל-דמוקרטים. תוצאות הבחירות אמורות לאפשר הקמת גוש ימני חזק בבית התחתון של הפרלמנט. שינזו אדה, שכיהן כשנה אחת בלבד באמצע העשור הקודם, ישוב לתפקיד הרם וינסה ליישם מדיניות ניצית יותר ביחסי החוץ, תוך שיקום ברית ההגנה עם ארה"ב והשבת מדיניות עידוד הבנייה לתשתיות
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

pa lottery

יגדיל את ההוצאות על פרויקטים לתשתיות. שינזו אבה (מקור תמונה: ויקימדיה).

מהפך ביפן. על רקע הכלכלה המדשדשת והמתיחות הגוברת ביחסיה של ארץ השמש העולה עם סין ועם צפון קוריאה, השיגה אתמול האופוזיציה השמרנית ניצחון סוחף בבחירות הכלליות.

המפלגה הליברל-דמוקרטית, המזוהה עם הימין, זכתה ככל הנראה ברוב יציב בבחירות לבית התחתון של הפרלמנט. בעקבות תוצאות אלה, צפוי מנהיג המפגה, שינזו אבה, לכהן כראש הממשלה הבא של יפן. הפרק ההיסטורי של המפלגה הדמוקרטית, שהדיחה את הליברל-דמוקרטים מהשלטון לפני כשלוש שנים לראשונה מאז מלחמת העולם השנייה והרכיבה את הממשלה הנוכחית, תם איפוא.

ערוץ החדשות היפני NHK, שציטט תחזיות שמסתמכות על מדגמים המבוססים על סקרי יציאה מהקלפיות, צפה לליברל-דמוקרטים בין 275 ל-310 מושבים בבית התחתון, המונה 480 חברים. למפלגה הדמוקרטית בראשות ראש הממשלה הנוכחי יושיהיקו נודה, צפו המדגמים בין 55ל-77 מושבים בלבד. מפלגת קומאיטו, שותפתם הקולאיציונית של הליברל-דמוקרטית שבה יש מרכיב בודהיסטי חזק, צפויה על פי אותו מידגם לזכות בכוח של בין 27 ל-35 מנדטים בפרלמנט. אם אכן אלה יהיו התוצאות הסופיות, הרי שגוברים הסיכויים שלממשלת הימין החדשה יהיה רוב נוח של שני שלישים ויותר בבית התחתון, שיספיק לה כדי לנטרל יוזמות פרלמנטריות של הבית העליון, שבו אין בינתיים שליטה מוחלטת לאף אחת מהמפלגות המתמודדות.

אחת התוצאות היותר מסקרנות בבחירות הללו היא הצלחתו של מושל טוקיו לשעבר, הלאומן שינטארו אישיהארה, להיבחר לפרלמנט. אישיהארה התפרסם בעולם כאשר הציע שיפן תרכוש בכסף מלא איים שהריבונות עליהם שנויה במחלוקת עם סין, יוזמה שעוררה זעם בבייג'ינג ולא מעט מתחים בין שתי המעצמות. כיום הוא עומד בראש מפלגת התחייה היפנית בעלת הגוון הפופוליסטי, והוא צפוי להיכנס לפרלמנט כאחד מ-180 החברים הנבחרים בשיטת הייצוג היחסי.

לא נתפס כתקיף דיו. יושיהיוקו נודה (מקור תמונה: ויקימדיה).

שינזו אבה, שכיהן כראש ממשלה בשנים 2006-2007, ניהל קמפיין בחירות שהתבסס על התחייבות לשקם את המשק הכלכלי, שסובל כבר שנים מלחצים של דפלציה, צניחת ערך המטבע וירידה ביצוא. "הגיעה העת לשים קץ למבוכה ולעגמימות של שלוש השנין ושלושת החודשים האחרונים", אמר היום. אבה גם הבטיח להגדיל את ההוצאה הממשלתית על פרויקטי תשתיות, בעיקר כאלה המיועדים לשיקום נזקי הצונאמי שפגע בצפון מזרח המדינה במרץ 2011, שהתאוששותו מהאסון איטית למדי. העובדה שלאחרונה קרסה מנהרת תחבורה ישנה וגבתה את חייהם של שישה נוסעים רק העניקה לתוכנית חידוש התשתיות שלו יתר תוקף ופופולאריות.

גם המצב הביטחוני סייע לקו התקיף אל אבה לקבל יותר קולות. בחודשים האחרונים שיגרה צפון קוריאה רקטה שחלפה מעל אייה הדרומיים של יפן ובשבוע שעבר חדר מטוס סיני אל תוך המרחב האווירי היפני. בשני המקרים טענו בימין כי הממשלה הדמוקרטית אינה תקיפה דיה מול פםגיעות אלה בריבונות. אבה התחייב לחזק את מערך ההגנה ולהקים לתחייה את ברית ההגנה הוותיקה עם ארצות הברית, שמעמדה הידרדר ביותר במהלך הקדנציה של נודה.

הפרלמנט היפני צפוי להתכנס לישיבתו הראשונה בהרכבו החדש ב-26 בדצמבר. אז גם יבחרו חברי הפרלמנט בשינזו אבה כראש הממשלה החדש. עוד באותו יום יודיע אבה על הרכב ממשלתו, ואף יכריז על תוכניתו הגדלת התקציב הממשלתי עד סוף השנה.

 

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן