Skip to content

בחירות באוויר: הממשלה תאריך את "חוק טל" בשבוע הבא

נתניהו יביא לאישור הממשלה את הארכת חוק טל, בשבוע הבא. שר הביטחון ברק אומר ש"החוק לא עמד בתקוות שתלינו בו. צריך למצוא סידור חדש". לפני שנה נתניהו יכול היה שלא להאריך את החוק. אבל ריח בחירות עומד באוויר והוא חייב ששותפיו הטבעיים יהיו מרוצים מאת צבי זינגר הממשלה תתבקש בישיבתה הקרובה, להאריך את תוקפו של […]
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

נתניהו יביא לאישור הממשלה את הארכת חוק טל, בשבוע הבא. שר הביטחון ברק אומר ש"החוק לא עמד בתקוות שתלינו בו. צריך למצוא סידור חדש". לפני שנה נתניהו יכול היה שלא להאריך את החוק. אבל ריח בחירות עומד באוויר והוא חייב ששותפיו הטבעיים יהיו מרוצים

מאת צבי זינגר

הממשלה תתבקש בישיבתה הקרובה, להאריך את תוקפו של "חוק טל". כך הודיע היום (ב'), ראש הממשלה, בנימין נתניהו, בדיון בוועדת החוץ והביטחון. אבל, בעוד ראש הממשלה מודיע על הארכת החוק, מותח שר הביטחון, אהוד ברק, ביקורת על החוק ומטיל ספק ביעילותו.

חייבים הסדר חדש. ברק (צילום: ציפי מנשה)

בהופעה בפני ועדת החוץ והביטחון של הכנסת השתבח נתניהו בהישגי החוק ואמר הצעת ההחלטה, להאריך את תוקף החוק, תובא לאישור הממשלה ביום ראשון הקרוב. לדבריו, הנתונים מצביעים על עלייה בגיוס בקרב אברכים: היעד של הממשלה לשנה שעברה היה 2,400 חרדים שיגויסו לשירות צבאי ואזרחי. בפועל הגיעו לגיוס של 2,361, כאשר 1,282 מתוכם גוייסו לשירות צבאי. "זו עליה של 40 אחוז בגיוס החרדים מהשנה הקודמת, ולמעשה אחוז גיוס החרדים עלה בפי שלושה מ- 2008", טען נתניהו.

אבל שר הביטחון, אהוד ברק, הבהיר בישיבת סיעתו כי הוא רואה את העניין לגמרי אחרת. "אנחנו נמצאים כ-10 שנים אחרי ההתחלה ואני חושב שבסופו של דבר החוק לא עמד בתקוות שתלינו בו", אמר ברק. ברק מתנגד להאריך את תוקף החוק ב-5 שנים נוספות, כפי שיוצע כנראה בממשלה. "להערכתי הדבר הנכון לעשות זה להאריך אותו בשנה בלבד, ובמהלך השנה הזאת לשבת על המדוכה ולמצוא את הדרך שבה נגיע לסידור חדש של הנושא כולו", אמר ברק.

שר הביטחון המשיך ופירט את השקפתו בנושא זה: "צה"ל צריך להיות מסוגל לבחור ולקבוע מי אלו האנשים שהוא רוצה לגייס, כל האחרים יצטרכו ללכת לשנת שירות לאומי-אזרחי, אפשרי גם בקהילה. זה צריך להיות נכון הן לגבי החרדים, הן לגבי אזרחים חילוניים שאינם רוצים או אינם נבחרים על ידי צה"ל להיות מגויסים והן לגבי האזרחים הערביים".

ח"כ יוחנן פלסנר. (צילום: אתר הכנסת)

השר ברק דרש שהמדינה תתגמל כראוי את החיילים, שאכן נבחרו ע"י צה"ל ונשארו לשרת במשך השנה השנייה והשלישית. לדבריו, התגמול צריך להיות "לא רק בדמי כיס נמוכים מאוד, כפי שהם מקבלים היום, אלא בשכר שיאפשר להם יותר מאוחר ללמוד או לרכוש מקצוע על בסיס השנים שהם השקיעו, משהו שקרוב או מתקרב בהדרגה אל שכר המינימום במשק.

"רק תהליך כזה יחליף למעשה את חוק טל הקיים בהסדר רחב אחר, שבמרכזו צה"ל קובע את מי הוא מגייס – וכל היתר הולכים לשנה של שירות לאומי-אזרחי", אמר שר הביטחון. "צה"ל יתגמל את אלה הנשארים בתוכו, באופן שיאפשר להם ללמוד או לרכוש מקצוע, ומכל האחרים מצופה שהם ישתלבו בשוק העבודה. רק הסדר רחב כזה, שיהיה שוויוני לכל רוחב החברה והוגן גם כלפי החיילים שנדרש מהם לשרת – יכול להביא לפתרון נכון של הסוגיה".

ח"כ יוחנן פלסנר, יו"ר הצוות ליישום חוק טל בוועדת החוץ והביטחון, תקף בתגובה את ראש הממשלה: "נתניהו מנחית מכה קשה על ערך השוויון בנטל ומאיץ את סכנת קריסת מודל צבא העם", אמר. "בשיא הציניות, לשכת נתניהו מציגה חצאי אמיתות ועובדות שהוצאו מהקשרן וכל זאת על מנת להצדיק את הארכת החוק המאפשר את המשך המציאות הבלתי מוסרית שתוביל לכך, כי בעוד מספר שנים כמחצית מאוכלוסיית ישראל תתחמק משירות צבאי. בכוונתי לגייס את הכוחות הציוניים בכנסת אל מול הברית של נתניהו והחרדים על מנת לכפות שינויי מדיניות וחקיקה שיצילו את ערך השוויון בנטל".

1 Comment

  1. איה
    17 בינואר 2012 @ 11:36

    שאלת תם: מה בדיוק אומר חוק טל?

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן