Skip to content

אמיר קטר יבקר ברמאללה

הרשות הפלסטינית הודיעה כי לקראת סוף החודש צפוי אמיר קטר לערוך ביקור ברמאללה. הביקור הצפוי, שבא בעקבות קודם בעזה, מלמד על תפקיד התיווך ועל ההשפעה האזורית שקטר מבקשת לייחס לעצמה ומרמז אולי על ניסיונות ערביים מוגברים להביא לסיום את הפילוג הפנים-פלסטיני
פחות מדקהזמן קריאה: דקות
אמיר קטר, חמד בן ח'ליפה א-ת'אני (צילום: ויקימדיה)
אמיר קטר, חמד בן ח'ליפה א-ת'אני (צילום: ויקימדיה)

האמיר של קטר, שייח' חמד בן ח'ליפה א-ת'אני, יבקר ברמאללה ויפגוש את הנשיא מחמוד עבאס (אבו מאזן). את הידיעה על הביקור פירסמה לשכת דובר הרשות הפלסטינית, נביל אבו רודיינה. הדובר הצהיר בפני סוכנות הידיעות "פראנס פרס" שביקורו של האמיר הקטרי ייערך בהמשך לפגישה שערך בשבוע שעבר האמיר עם הנשיא אבו מאזן בדוחה, בירת קטר, והוסיף שהביקור אמור להתקיים בסוף חודש זה אך עדיין אין מועד מדויק לביקור.

הביקור של הנסיך הקטרי, אם יתקיים, יהיה הביקור השני של מנהיג ערבי ברמאללה, לאחר ביקורו של מלך ירדן עבדאללה השני בעיר ב-6 בדצמבר. לשכתו של אמיר קטר בדוחה לא פירסמה התייחסות לדיווח על הביקור המתוכנן.

שני הביקורים באים בעקבות ההצלחה של הפלסטינים לשדרג את מעמדם באו"ם למעמד של מדינה משקיפה. ביקורו של האמיר הקטרי בא בעקבות ביקור שערך האמיר בעזה שנשלטת על ידי תנועת חמאס לפני כחודש, זמן קצר לפני תחילתו של מבצע "עמוד ענן". הביקור בעזה הדאיג את בכירי הרשות הפלסטינית, היות ועצם הביקור בעיר והפגישה עם ראש ממשלת חמאס, אסמאעיל הנייה, שהנשיא אבו מאזן כופר בלגטימיות שלו כראש ממשלה, מעניק עידוד לחמאס, מחזק את שלטונה ומכיר דה-פקטו בשליטתה על הרצועה, לראשונה מאז ההשתלטות האלימה של הארגון על השלטון בשנת 2006.

לביקור הצפוי בראמללה יש כמה סיבות: ראשית, הוא נועד להרגיע את הנשיא אבו מאזן ואת הרשות הפלסטינית, שנפגעה מהביקור של האמיר בעזה. שנית, הביקור נועד להראות שקטר אינה נוטה לצד זה או אחר בזירה הפלסטינית, אלא מעודדת איחוד פנים-פלסטיני ומתנגדת לפילוג. ייתכן שהביקור בעזה ולאחריו ברמאללה, מרמז על ניסיון קטרי לתווך בין הפלגים הפלסטינים, תוך ניצול התמיכה הפוליטית והפיננסית שהיא מעניקה לשני הצדדים, כדי ללחוץ עליהם להתאחד.

הדבר נכון במיוחד לתנועת חמאס, שנהנית מתמיכה קטרית, בזמן שיחסיה עם איראן מתערערים בגלל עמדתו הלא-אוהדת של חמאס למשטר אסד, שזוכה לתמיכה מלאה מצד איראן. כמו כן, הביקור הקרוב ברמאללה מלמד גם שקטר מבקשת לתפוס עמדת השפעה אזורית ומעמד של מתווכת מרכזית, תוך ניצול העובדה שהמדינות שהשפעתן על הסוגיה הפלסטינית היתה באופן מסורתי גדולה, כדוגמת מצרים, סוריה וירדן, עסוקות בחוסר היציבות הפנימית שבתחומיהן.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן