Skip to content

פשרה מתגבשת בארה"ב על העלאת מסים

מסתמן פתרון לצוק הפיסקאלי בארצות הברית: מנהיג הרפובליקנים אותת שיסכים להעלאת שיעורי המס למרוויחים יותר ממיליון דולר לשנה, הנשיא אובמה מוכן להתפשר על סף של 400 אלף דולרים
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

מתווה עסקה אפשרית התגבש בין נשיא ארצות הברית לרפובליקנים, אחרי שבועות של מבוי סתום, ביום של פשרה בוושינגטון. בפגישה שקיימו בבית הלבן הנשיא אובמה וג'ון ביינר, דובר בית הנבחרים הרפובליקני, הצטמצם הפער בין דרישות הצדדים בשאלת העלאת המסים לבעלי שכר גבוה.

עיתון "הגארדיאן" מדווח שהנשיא הכפיל כמעט את סף העלאת המס שעמד קודם לכן על 250 אלף דולרים.

ריכך את הרפובליקנים. ג'ון ביינר (צילום: ויקיפדיה)
ריכך את הרפובליקנים. ג'ון ביינר (צילום: ויקיפדיה)

שני הצדדים מנסים לגבש הסכם לפני 31 בדצמבר שבו תחול אוטומטית שורת קיצוצי תקציב והעלאות מס המאיימים לדרדר את ארצות הברית למיתון עמוק, אלא אם יימצא למחלוקת פתרון פוליטי.

הנשיא ניצח במערכת בחירות שבמהלכה התעקש על כוונתו להעלות את המס לשיאני המשתכרים ולהמשיך בקיצוץ המס לרוב המכריע של האמריקנים. אך גם אחרי תבוסתם בבחירות המשיכו הרפובליקנים להיאבק לטובת מצביעיהם העשירים.

 יו"ר הבנק הפדרלי, בן ברננקי, הזהיר בשבוע שעבר שארצות הברית עלולה לשקוע שוב במיתון אם לא תושג פשרה לפני סוף השנה.

בסוף השבוע התברר שביינר ריכך את עמדת הרפובליקנים בנוגע להעלאת מסים לעשירים, מרכיב מפתח בתכנית אובמה להתמודדות עם הגירעון האמריקני המגיע לטריליון דולרים. עצם החדשות על הפגישה אתמול שימחו את המשקיעים באמריקה והבורסות הגיבו בהתאם.

על פי המדווח, ביינר הציע כמה פשרות מכריעות, לרבות העלאת מסים לאלה המרוויחים מעל מיליון דולרים בשנה, כחלק מתוכנית לגיוס טריליון אחד מהעלאת מסים, 200 מיליארד יותר מהסכום הקודם שלו היו הרפובליקנים מוכנים.

הכנסות בתכלת, הוצאות בכחול, כשיעור מהתוצר הלאומי הגולמי
הכנסות בתכלת, הוצאות בכחול, כשיעור מהתוצר הלאומי הגולמי

דרישתו המקורית של הנשיא אובמה עמדה על 1.4 טריליון, ועתה הוא מוכן להסתפק ב-1.2 טריליון דולרים, שיגויסו עם ביטול ההקלות במסים מימי הנשיא ג'ורג' בוש. העלאת סף המיסוי המוגבר ל-400 אלף דולרים תישא חן גם בעיני דמוקרטים ממדינות כניו יורק וקליפורניה, שאזרחים רבים בהן מרוויחים יותר מ-250 אלף דולרים.

נראה שהרפובליקנים מוכנים לפשרות נוספות. ביינר ניאות כנראה לדחות בשנה את המשא ומתן על גבולות האשראי שארצות הברית נוטלת. בחודש יוני 2011 המחלוקת בדבר העלאת תקרת החוב האמריקנית הביאה להורדה היסטורית של דירוג האשראי האמריקני, כלומר לפקפוק ביכולתה לעמוד בהחזרי החובות.

התנגדות להסכם צפויה הן מצד דמוקרטים הסבורים שהנשיא מוותר יתר על הנדרש, הן מצד רפובליקאים המתנגדים מסורתית להעלאת מסים. אולם משאלי דעת קהל מצביעים על כך שהציבור האמריקני מעוניין בפשרה. על פי משאל שערך SA Today/Gallup, שני-שלישים מהמשתתפים אמרו שעל שני הצדדים להתפשר "על עקרונות ועל אמונות," בנושאי מיסוי וקיצוץ הוצאות כדי למנוע את המשבר הצפוי בסוף השנה.

 

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן