Skip to content

מחקר: קמפיינים נגד עישון אפקטיביים יותר בקרב גברים

מחקר חדש של חוקרים מהמחלקה לכלכלה ומנהל עסקים במרכז האוניברסיטאי אריאל בשומרון, מצביע על הבדלים בין המינים, המסבירים מדוע קמפיינים נגד עישון וייקור הסיגריות, יהיו אפקטיביים יותר אצל גברים מעשנים יחסית לנשים מעשנות
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

בעיית העישון היא כלל עולמית, והניסיונות להקטנת היקפה כוללים קמפיינים אגרסיביים נגד עישון, אזהרות על חפיסות הסיגריות והעלאת המחירים דרך מיסים גבוהים. באוסטרליה ובתאילנד אף הגדילו לעשות, והוסיפו תמונות פרובוקטיביות ודוחות במיוחד על חפיסות הסיגריות. למרות כל זאת, עישון עדיין נחשב פעילות ממכרת ומתרחבת, והיא נחלתם של נשים וגברים כאחד.

(צילום: עמית מנדלזון)
(צילום: עמית מנדלזון)

פרופ' ג'פרי קנטור וד"ר זאב שטודינר, חוקרים מהמחלקה לכלכלה ומנהל עסקים במרכז האוניברסיטאי, החליטו לבדוק האם קיים הבדל בין המינים בכל הקשור להרגלי עישון, דרך בחינת שני מאפיינים חשובים בכל פעילות ממכרת – העדפת הווה ושנאת סיכון.

העדפת הווה, משקפת עד כמה אדם מעדיף את ההווה על חשבון העתיד.
שנאת סיכון, משקפת עד כמה אדם נרתע ממצבים עם סיכון בהם התוצאה הסופית אינה ודאית. לדוגמא לאנשים עם שנאת סיכון חלשה יש נטייה להשתתף בהימורים ולהשקיע אחוז גדול יותר מחסכונותיהם בשוק ההון.

התוצאות הראו שלאנשים מעשנים יש העדפת הווה חזקה יותר ושנאת סיכון חלשה יותר באופן משמעותי, יחסית לאנשים לא מעשנים. בכל פעילות ממכרת, כמו למשל צריכת אלכוהול והימורים, קיימת העדפה להנאה בהווה על חשבון העתיד, ונטייה לקחת סיכונים.

כאשר בוצעה השוואה בקרב המעשנים בין גברים לנשים התקבלה תוצאה מעניינת. בקרב נשים העדפת ההווה חזקה יותר ושנאת הסיכון חלשה יותר, יחסית לגברים.

תוצאה זו מסבירה ממצא אחר של המחקר, לפיו לקמפיינים נגד עישון ולעליות מחירים יש השפעה  אפקטיבית יותר על גברים מאשר על נשים.

יתכן כי ההבדלים בין המינים צריכים לבוא לידי ביטוי בקמפיינים להפסקת עישון, המתמקדים בגברים באופן אחד ובנשים באופן שונה.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן