Skip to content

איראן על סף הפיכתה למעצמת גז

גז ההידרט שנתגלה במפרץ עומאן יקנה לאיראן את האפשרות להפוך לספקית האנרגיה החלופית הגדולה בעולם
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

כמה מסוכנויות הידיעות האיראנית מדווחות כי המכון האיראני למחקר של התעשייה הפטרוכימית (Iran's Research Institute Petroleum Industry – RIPI), גילה מצבור גדול של גז הידרט מול חופי עומאן שבמפרץ הפרסי.

גז הידרט הינו מינרל המורכב ממים ותרכובת נוספת פחמימנית, לרוב מתאן. בצורתו הטבעית דומה גז ההידרט לגביש או לקרח. החשיבות של גז הידרט לתעשיית הגז והאנרגיה בעולם, ובפרט באיראן, היא העובדה שכיום מצבורי הגז הטבעי הולכים ומדלדלים, וגז הידרט יתפוס את מקומו של הגז הטבעי כמקור אנרגיה חלופי.

בהתייחסו לגילוי של RIPI, אמר מנהל הפרויקט לחיפוש גז הידרט בים של עומאן, נאסר קשאווארז: "מצאנו כי המצבורים הללו נמצאים בעומק של 600 מטרים מתחת לקרקעית המים ונתקלנו במצבורים גדולים. גז הידרט מופק אך ורק בקנדה. מחקרים שבוצעו על ידי יפן, רוסיה וארצות הברית, לא הביאו דבר עד כה".

קשאווארז עוד הוסיף כי: “למרות העלות הגדולה של מיצוי גז ההידרט מן הקרקע, מיצוי גז ההידרט מוכיח את עצמו מבחינה כלכלית בזמן שמצבורי פחמימנים הולכים ומתמעטים. עובדה זו הופכת את מצבורי גז ההידרט למצבור בטוח לאחר שמצבורי הגז והנפט ילכו ויתמעטו".

כדי לתת תחושה לגודל המצבור שהתגלה, אמר קשאווארז: “בהתבסס על צפיות שנעשו בים של עומאן, מצאנו מצבורי גז הידרט בשווי של כלל המצבורים של גז ונפט במדינה". על החשיבות השימוש בגז הידרט, הוסיף כי: “לאחר מיצוי הגז, מטר מעוקב של גז הידרט ייצור חום הזהה לזה הנוצר על ידי 164 מטרים מעוקבים של גז טבעי".

אם אכן איראן תדע לממש את הגילוי לעוצמה כלכלית, היא תהפוך בתוך זמן לא רב למעצמה כלכלית חזקה באזור המפרץ הפרסי. גז ההידרט יקנה לאיראן את האפשרות להפוך לספקית האנרגיה החלופית הגדולה בעולם.

בתוך כך, דיווחה אתמול החברה הלאומית לגז של איראן (National Iranian Gas Company – NIGC), כי הרפובליקה האסלאמית ורפובליקת טורקמניסטן, לה יש יחסים דיפלומטים עם מדינת ישראל, הגיעו לידי הסכמה בכמה עסקאות גז ונפט. מטרת ההסכמים היא להגביר את שיתוף הפעולה בין טורקמניסטן ואיראן, בתחום הנפט והגז.

מהודעה שפורסמה באתר ה-NIGC, נאמר כי סגן שר הנפט ומנהל ה-NIGC, ג'אוואד אוואג'י, אמר כי ההסכם לייבוא גז מטורקמניסטן הוא לטווח ארוך, וכי גם עתה מתבצעת זרימה של גז לאיראן. אוואג'י ציין, כי השיחות היו קונסטרוקטיביות והן התרכזו בעיקר על בנייה והרחבה של שיתוף פעולה בתחום האנרגיה, תוך כדי אספקה של ציוד לתעשיית הנפט והגז לצד הטורקמני.

התמונה באדיבות: http://www.freedigitalphotos.net, supakitmod
error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן