Skip to content

גרוניס: לאפשר לכל שופט לפסוק בתוקפם של חוקים

עד כה עתרו גופים ציבוריים ואזרחים לבית המשפט העליון נגד חוקים שחוקקה הכנסת. נשיא בית המשפט העליון מציע לאפשר לכל שופט בישראל לפסוק לגבי חוקיות החוקים. להצעתו, תוקפה של הכרעה חוקתית שתתקבל בערכאות הנמוכות יוגבל לצדדים לאותו עניין בלבד
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

נשיא בית המשפט העליון, השופט אשר גרוניס, מציע לאפשר לבתי המשפט המחוזי והשלום ואחרים לדון בתוקפם החוקי של חוקים שנחקקו בכנסת  ולא להותיר את הדבר רק בידי בית המשפט העליון. כך אמר היום (חמישי) השופט גרוניס בכנס השנתי של העמותה למשפט ציבורי שנערך במלון דניאל בים המלח. 

השופט אשר גרוניס (אתר בימ"ש עליון)
גם במחוזי ובשלום. השופט אשר גרוניס (אתר בימ"ש עליון)

גרוניס פתח את הכנס ואמר: "מתן אפשרות לכל שופט להכריע בשאלת חוקתיות חוקים תאפשר לצדדים לערער על ההחלטה עד לבית המשפט העליון. מסלול זה יאפשר לבית המשפט לדון בשאלות חוקתיות, ככלל, על רקע מקרים קונקרטיים".

גרוניס הציע לאלו שחוששים כי בתי משפט שונים יקבלו החלטות שונות זה מזה בהקשר לאותו חוק: "כדי למנוע את החשש מפני פגיעה בוודאות המשפטית בעקבות פסיקות סותרות של בתי משפט שונים, הצעתי היא שתוקפה של הכרעה חוקתית שתתקבל בערכאות הנמוכות יוגבל לצדדים לאותו עניין בלבד ולגבי ההליך המסוים". כלומר, החלטת בית המשפט לגבי חוק מסוים תהיה מכוונת ספציפית לאותו עניין בו דן בית המשפט ולא יהווה החלטה שיפוטית גורפת לגבי כלל המקרים. 

הכנס נערך השנה לזכרו של שופט בית משפט השלום צבי ברנזון ז"ל.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן