Skip to content

ג'ון קרי – מזכיר המדינה החדש של ארה"ב

המינוי צפוי לעבור בסנאט ברוב גדול, הודות לניסיונו רב השנים של קרי בוועדות החוץ של הסנאט. קרי נחשב לידיד ישראל, אך צופים כי יהיה ביקורתי כלפי מדיניותה של ממשלת נתניהו, בדומה לאובמה עצמו
פחות מדקהזמן קריאה: דקות
ראשון בשורת מינויים. מזכיר המדינה החדש, ג'ון קרי (מקור תמונה: ויקימדיה).
ראשון בשורת מינויים. מזכיר המדינה החדש, ג'ון קרי (מקור תמונה: ויקימדיה).

נשיא ארה"ב ברק אובמה הכריז היום על הסנאטור ג'ון קרי כעל מזכיר המדינה הבא במימשלו. "קרי הוא הבחירה המושלמת לתפקיד הדיפלומטי הבכיר ביותר בארה"ב", הכריז אובמה במסיבת עיתונאים, "ג'ון הרוויח את הכבוד והאמון של מנהיגי העולם, והוא לא יזדקק לחפיפה ארוכה בתפקיד". קרי מחליף את הילארי קלינטון, שמצידה בירכה היום על המינוי החדש.

קרי (39), יליד קולורדו, גדל והתחנך כקתולי. בגיל מבוגר יותר נודע לו כי שורשיו הם יהודיים דווקא, ואחד מאחיו אף התגייר בהמשך. בשנות הששים התנדב לסייע במסע הבחירות הראשון לסנאט של אדוארד קנדי. בהמשך אותה שנה החל ללמוד באוניברסיטת ייל, שם הצטיין בעימותים ונאומים. כבר בכמה מנאומים אלה הביע התנגדות למלחמה בווייטנאם. עם סיום לימודיו בשנת 1966, התגייס לצי האמריקני, ואחרי אימונים קיבל דרגת סגן ונשלח לווייטנאם בסוף 1967, שם שירת לסירוגין עד 1969 כמפקד סיירות קרב שביצעו סיורים בנהרות שבאזורים שהיו בשליטת הווייטקונג. במהלך שירותו שם קיבל שלושה עיטורי "לב הארגמן" על פציעה בעת קרב, מדליית "כוכב הכסף" ומדליית "כוכב הברונזה". אולם, התנגדותו למלחמה לא השתנתה, כפי שניכר ממכתביו הביתה. אחרי פציעתו השלישית הוחזר להמשך השירות בארצות הברית, עד שחרורו.

ג'ון קרי (מקור: האתר הרשמי)
מבקר את חוסר פעילותו של הממשל לקידום מפת הדרכים. ג'ון קרי (מקור: האתר הרשמי)

מיד אחרי נישואיו ב-1971 החל קרי את פעילותו הציבורית נגד המלחמה, והיה מראשי ארגון החיילים המשוחררים שנאבק לסיום המלחמה ולהוצאת כוחות ארה"ב מוייטנאם. ב-1972 התמודד על מקום בבית הנבחרים האמריקאי אך הפסיד למועמד הרפובליקני. בין השנים 1973 ו-1976 למד משפטים, ואחרי סיום לימודיו היה עוזר תובע, ואחר כך פתח משרד עצמאי. בשנת 1982 נבחר כסגן מושל מסצו'סטס (תחת מייקל דוקאקיס, שלימים התמודד בעצמו על הנשיאות), ובשנת 1984 נבחר לסנאט האמריקני מטעם מסצ'וסטס. מאז נבחר שוב ושוב במשך חמש פעמים רצופות.
החל מתחילת כהונתו בסנאט שירת בוועדה לקשרי חוץ, אשר נחשבת ליוקרתית – דבר חריג לסנאטור חדש. קרי בלט בשימועים בעניין פרשת איראן־קונטראס שנערכו בוועדה, ואף פרסם דו"ח משלו בעניין. הוא עמד גם יחד עם הסנאטור הרפובליקני ג'ון מק'קיין בראש ועדה לבדיקת סוגיית הנעדרים והשבויים ממלחמת וייטנאם, ואחרי סיום עבודתה תמכו השניים בנירמול הקשרים בין ארצות הברית לווייטנאם. במהלך כהונתו הארוכה קרי לא בלט ביוזמות חקיקה. רקורד ההצבעות שלו נחשב כ"ליברלי". בין השאר הצביע נגד היציאה למלחמת המפרץ.

בשנת 2003 הכריז קרי על מועמדותו לנשיאות ארצות הברית. הוא ניצח בפריימריז הדמוקרטיים, בחר את ג'ון אדוארדס כמועמד למשרת סגן הנשיא, ויחד הם התמודדו מול ג'ורג' בוש ודיק צ'ייני. קרי הפסיד במערכה, על אף שזכה למספר קולות רב מאוד, מספר שתיים עד אותה עת בהיסטוריה של מערכות בחירות לנשיאות ארצות הברית. בוש, עם כ-62 מיליון קולות ומעט יותר מחמישים אחוזי תמיכה נבחר לכהונה שנייה בבית הלבן.

כמו כל המועמדים, גם קרי הכריז על תמיכתו בישראל ובתהליך השלום במזרח התיכון. הוא תומך במפת הדרכים של הנשיא בוש, אך מבקר את חוסר פעילותו של הממשל כדי לקדם אותה. הוא ביקר את הווארד דין על התבטאותו כי ארצות הברית אינה צריכה לקחת צד בסכסוך הישראלי־פלסטיני. ערב הבחירות המקדימות במדינת ניו המפשייר, אמר באספת בחירות כי הרחבת ההתנחלויות תהיה שגיאה, וכי יש לחזק את הרשות הפלסטינית כדי שתוכל לעמוד מול ארגון החמאס. כמו כן, אמר כי "אין מי שיספק את הסחורה" בכל הנוגע למשא ומתן עם הפלסטינים. בהבהירו את דבריו, אמר כי לא התכוון כי בישראל אין מי שיספק את הסחורה אלא דווקא בצד הפלסטיני. הוא גם צדד בעמדת ישראל בקשר לגדר ההפרדה ולאי־סמכות בית הדין הבינלאומי לצדק בהאג לדון בנושא.

הודות לוותק שלו, מינויו של קרי צפוי להיות מאושר בקלות על ידי עמיתיו לקונגרס.

אחרי קרי, עדיין עומד אובמה בפני המשימה להשלים את הרכבת הצוות המוביל שלו בתחומי הגנה ומדיניות חוץ. בקרוב ימנה אובמה מזכיר הגנה שיחליף את ליאון פאנטה הפורש, והשם החם בוושינגטון הוא זה של הרפובליקני צ'אק הייגל, הנחשב כביקורתי כלפי ישראל. בנוסף, על אובמה למנות גם מנהל חדש לסוכנות הביון המרכזית, במקום הגנרל המתפטר דייוויד פטראוס.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן