Skip to content

מינוי קרי למזכיר המדינה – ברכות בצד חשש כבד

נתניהו: "ג'ון קרי ואני חברים כבר הרבה שנים, והערכתי מאוד את העובדה שלפני חצי שנה, אחרי פטירתו של אבי, הוא הגיע לבקר אותי בזמן השבעה. אני מצפה לעבודה המשותפת איתו". גם סגן שר החוץ, דני איילון ושרת החוץ לשעבר, ציפי לבני, שלחו ברכות חמות. אבל בצמרת המדינית יודעים שישראל לא תלקק דבש מידיו של קרי […]
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

ראש הממשלה בנימין נתניהו בירך הערב על מינויו של ג׳ון קרי למזכיר המדינה. "אני מברך את ג'ון קרי על בחירתו לתפקיד מזכיר המדינה האמריקני", אמר. "קרי עתיר הניסיון הוא תומך ידוע בביטחונה של מדינת ישראל. ג'ון קרי ואני חברים כבר הרבה שנים, והערכתי מאוד את העובדה שלפני חצי שנה, אחרי פטירתו של אבי, הוא הגיע לבקר אותי בזמן השבעה. אני מצפה לעבודה המשותפת איתו".

סגן שר החוץ, דני איילון, שיגר היום מברק ברכה, לסנאטור ג'ון קרי, לרגל ההכרזה כי הוא יהיה מזכיר המדינה החדש בממשלו של הנשיא אובמה. איילון הוא האישיות הרשמית הראשונה ששגרה ברכות לרגל ההחלטה למנות את קרי.

"לא יעשה הנחות בנושא ההתנחלויות". ג'ון קרי (צילום: ויקיפדיה)
"לא יעשה הנחות בנושא ההתנחלויות". ג'ון קרי (צילום: ויקיפדיה)

כך כתב סגן השר איילון: "ברכות חמות על מינויך הראוי לתפקיד מזכיר המדינה של ארה"ב. בכל שיחותינו ופגישותנו הערכתי את חוכמתך וחזונך. אני מאחל לך הצלחה רבה בתפקידך, במיוחד לאור האתגרים המורכבים העומדים בפנינו".

איילון סיים את דברי ברכתו במילים: "אשמח לקבל את פנייך בירושלים בעתיד הקרוב".

 

צ'אק הייגל. מינוי מדיר שינה בישראל. (צילום: ויקיפדיה)
צ'אק הייגל. מינוי מדיר שינה בישראל. (צילום: ויקיפדיה)

גם שרת החוץ לשעבר, ציפי לבני, העומדת כיום בראש "התנועה", שגרה את ברכותיה לג'ון קרי.  "שמחתי לשמוע על מינויך כמזכיר המדינה של ארה"ב", כתבה לבני. יותר משמדובר בתפקיד עבורך, מדובר בשליחות עבור העם האמריקאי. אני יודעת עד כמה ביטחון ישראל והיחסים בין ארה"ב לישראל חשובים עבורך. חלקנו בשיחותינו הרבות את הדאגה לעתיד ישראל ואת הצורך בקידום השלום בין ישראל לפלסטינים, כדרך היחידה לשמור על ישראל כמדינה יהודית ודמוקרטית. אין ספק שהתפקיד שקיבלת על עצמך הוא המשמעותי ביותר בקביעת הכיוון בו ילך האזור כולו בתקופה מאוד מורכבת. הצלחתך היא הצלחתינו ועתידנו. תמצא בי תמיד שותפה נאמנה בישראל לקידום הדברים שאנחנו מאמינים בהם".

בלשכת נתניהו ובמשרד החוץ יודעים היטב, כבר היום, כי ישראל לא תלקק דבש אצל מזכיר המדינה החדש של ארה"ב, ג'ון קרי. קרי ידוע כידיד ישראל מסויג מאוד, בלשון המעטה, כאשר עולה על פני השטח שאלת ההתנחלויות. "הוא לא יעשה לנו שום הנחות בנושא הזה", מעריכים גורמים מדיניים.

אותם גורמים מעריכים גם כי קרי יפגין הרבה פחות אורך רוח, למפגני הבנייה הראוותניים של נתניהו מעבר לקו הירוק. לדעת אותם גורמים, אם הממשלה תמשוך את החבל יותר מדי בנושא הזה, קרי  עלול אפילו לשנות את מדיניותה רבת השנים של ארה"ב,  להטיל וטו במועצת הביטחון, כל אימת שהצעות אנטי ישראליות עולות על שולחן הדיונים.

עם זאת, כסנטור הוכיח קרי כי הוא אוהד ישראל ולרוב הוא הצביע בעד ההצעות הפרו-ישראליות. ההערכה היא כי בנושא ביטחונה של ישראל, קרי הוא ידיד ישראל התומך בזכותה של ישראל להגנה עצמית, כאשר מדובר באיום של ממש על ביטחונה.

אבל הרבה יותר ממינויו של קרי, גורם מינויו האפשרי של הסנטור צ'אק הייגל, לשר ההגנה של ארה"ב. הייגל, לנדודי שינה בצמרת הישראלית. בעברו של הייגל – שהיה סנאטור רפובליקני מטעם מדינת נברסקה – היו לא מעט אמירות אנטי-ישראליות ואנטי-יהודיות, גם בנושא הגרעין האיראני. בעבר הוא אמר כי "הלובי היהודי בקונגרס מהלך אימים על סנאטורים וחברי פרלמנט", ואף סירב לחתום על מכתב תמיכה בישראל במהלך האינתיפאדה השנייה.

מינויו האפשרי של הייגל לשדר ההגנה עורר גם ביקורת יוצאת דופן מצד ה"וושיגנטון פוסט" שפרסם מאמר מערכת, נגד המינוי המסתמן. "הנשיא אובאמה יכול לעשות בחירה טובה יותר למזכיר ההגנה", נכתב במאמר. במאמר מוטטו מובאות מדבריו של הייגל שבהם תמך בקיצוצים עמוקים  במערכת הביטחון האמריקנית – שלדעת דרגים בכירים בזרועות המשולבים היו גורמים לנזק בלתי הפיך.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן