Skip to content

האם הכלכלה האמריקנית תיפול לתוך הצוק ולמיתון?

השיחות בין הרפובליקנים לדמוקרטים לא הניבו פרי השבוע. הסיכויים להשגת הסכם כלשהו עד ה- 1.1.13 פחתו משמעותית, דבר אשר יוביל להפעלה אוטומטית של שורה של קיצוצים והעלאות מיסים בהיקף של 607 מיליארד דולר
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

נעילה מאכזבת לשבוע המסחר המלא האחרון של השנה. השיחות בין הרפובליקנים לדמוקרטים לא הניבו פרי השבוע והקונגרס יצא לחופשת חג המולד עד ה- 27.12. יו"ר בית הנבחרים, ביינר, ספג מפלה קשה, כאשר לא הצליח להשיג תמיכה לתוכנית החליפית שלו מחבריו למפלגה. על פי התוכנית החליפית, שיעור המס היה אמור לעלות לאלו המשתכרים מעל מיליון דולר בשנה, לעומת הצעתו האחרונה של אובמה, שעומדת על העלאת המס לאלו המשתכרים מעל 400 אלף דולר בשנה.

הסיכויים להשגת הסכם כלשהו עד ה- 1.1.13 פחתו משמעותית, דבר אשר יוביל להפעלה אוטומטית של שורה של קיצוצים והעלאות מיסים בהיקף של 607 מיליארד דולר , מה שקרוי בשפה המקצועית "צוק פיסקאלי". על פי הערכות, הנפילה את תוך הצוק הפיסקאלי תגרור את ארה"ב למיתון.

סקטור הנדל"ן בארה"ב ממשיך להתאושש

במישור המקרו, נתון התמ"ג של הרבעון ה- 3 בארה"ב, עודכן כלפי מעלה ב- 0.4% ל- 3.1%. הנתון הפתיע את האנליסטים, אשר ציפו לכך שהכלכלה האמריקנית צמחה בקצב של 2.8%. מכירות הבתים הקיימים הסתכמו בחודש נובמבר בכ- 5.04 מיליון בתים, לעומת 4.76 מיליון בתים שנמכרו בחודש אוקטובר. מדובר בזינוק של 14.5% מהתקופה המקבילה אשתקד, בה נמכרו 4.40 מיליון יחידות. התחלות הבנייה ואישורי הבנייה הגיעו לרמה הגבוהה ביותר מאז 2008. אישורי הבנייה הסתכמו ב- 900 אלף, לעומת 870 אלף אישורים שניתנו בחודש קודם. התחלות הבנייה הסתכמו ב-860 אלף, לעומת 890 אלף התחלות בנייה שנרשמו בחודש קודם.

הנתונים המפתיעים מעידים על כך שסקטור הנדל"ן בארה"ב ממשיך להתאושש בחודשים האחרונים דבר אשר מספק רוח גבית לכלכלה הגדולה בעולם.

בסיכום יום המסחר האחרון של השבוע נפלו המדדים המובילים בקרוב ל- 1%, במחזורי מסחר גבוהים במיוחד, דבר אשר עלול לבשר על המשך ירידות חדות בפתח. בסיכום השבועי המדדים הצליחו לסגור את השבוע בטריטוריה החיובית.

באירופה נראו סימני התאוששות נוספים השבוע והאירו הגיב בהתאם. סקר האקלים העסקי בגרמניה רשם קריאה של 102.4 נקודות, לעומת 101.4 נקודות שנרשמו בחודש הקודם. מדובר בנתון טוב מהצפי, אשר עמד על קריאה של 101.9 נקודות.

המט"ח והסחורות

השטר האירופי קבע שיא שלא נראה מאז חודש מרץ השנה, ברמה של 1.3307 אך לקראת סוף השבוע איבד האירו מערכו קרוב ל- 120 פיפס, על רקע הסנטימנט השלילי בשווקים, אשר החזיר את המשקיעים אל הדולר האמריקני, הנחשב למטבע חוף מבטחים. הדולר האוסטרלי והדולר הניו זילנדי חטפו חזק השבוע על רקע הבריחה של המשקיעים מנכסי הסיכון. שני המטבעות הללו איבדו יותר מ-150 פיפס בשבוע החולף מול הדולר ונראה כי היד עוד נטויה. שבוע מוצלח במיוחד עבר על הין היפני, אשר הצליח להתחזק מול כל המטבעות הנסחרים מולו, על רקע הסנטימנט השלילי בשווקים, הנוטה בד"כ לחזק את המטבע היפני.

בסקטור הסחורות, הזהב המשיך לאבד גובה השבוע וקבע שפל חדש באזור 1635 דולר לאונקיה. הזהב סגר את השבוע מתחת לממוצע נע 200, דבר אשר מהווה איתות דובי מדאיג במיוחד. הכסף גם צלל השבוע וסגר מתחת ל- 30 דולר לאונקיה. הנפט נסחר ביציבות יחסית וסגר את השבוע מעל אזור ה- 88 דולר לחבית.

מה מצפה לנו השבוע?

זירה מקומית

המדדים המקומיים צפויים לפתוח את השבוע בירידות שערים על רקע כישלון השיחות בין הרפובליקנים לדמוקרטים, אשר לא הצליחו להגיע להבנות בנוגע לצוק הפיסקאלי ההולך ומתקרב. ביום חמישי סגר השוק המקומי את יום המסחר במגמה מעורבת. מדד ת"א 25 איבד 0.46% מערכו וסגר את השבוע באזור ה- 1220 נקודות. השבוע כאמור אנו לא אופטימיים במיוחד ומעריכים כי מצפים לנו כמה ימים מאכזבים, לפחות עד שתושג התקדמות בשיחות בוושינגטון. טווח המחירים שלנו לשבוע זה עומד בין 1180-1240 הנקודות.

ביום שני, יפרסם בנק ישראל את החלטת הריבית של חודש ינואר. על פי הערכות, נגיד בנק ישראל עלול להפחית את שיעור הריבית בעוד 0.25%, ל- 1.75%, לאור הירידה של 0.5% שחלה במדד המחירים לצרכן בחודש האחרון ועל רקע חוסר הוודאות בשווקים הפיננסיים ברחבי העולם לקראת האפשרות לכך שהכלכלה האמריקנית תגלוש למיתון קשה בתחילת השנה הבאה.

בזירת המט"ח, צמד הדולר שקל נבלם בסמוך לאזור 3.74 ונראה כי השבוע יהיה לו קשה להמשיך לנוע מטה לכיוון 3.71. אם הריבית בארץ תיוותר על כנה, השקל עלול להתחזק, אך עדיין יהיה לו קשה לשמור על המומנטום החיובי, כאשר הדולר מתחזק בזירה הבינ"ל. אנו מצפים השבוע לתיקון של הצמד לכיוון אזור 3.80. יתכן כי הצמד ינוע באיטיות בין רמה זו לבין 3.74.

זירה בינלאומית

שבוע מקוצר ודל אירועים לפנינו. השווקים בעולם יצאו לחופשת חג המולד ביום שני. המסחר בוול סטריט ינעל לקראת השעה 20:00 (שעון ישאל) וצפוי להתחדש ביום רביעי. מחזורי המסחר צפויים להיות דלילים במיוחד היות והשחקנים הגדולים יצאו לחופשות החג וצפויים לשוב לשגרה בתחילת חודש ינואר.

סוגיית הצוק הפיסקאלי תעמוד במרכז גם השבוע. הקונגרס צפוי לשוב מפגרת חג המולד ב- 27 לחודש. עד אז הדיונים בין הרפובליקנים לדמוקרטים ימשכו, בתקווה להגיע להסכם בדקה ה- 90 ולמנוע את התרחיש הגרוע מכל. אובמה מצדו ממשיך לשמור על אופטימיות, אך המשקיעים בעולם אינם אופטימיים כלל ומעריכים כי הצדדים לא יצליחו לגשר על הפערים ביניהם. אם יושגו הבנות, בעל פה לפחות, בין הצדדים, לפני סיום השנה, עשוייה האופטימיות לחזור לשווקים.

במישור המקרו כלכלי, יומן האירועים דליל במיוחד השבוע. עיקר הנתונים יפורסמו ביום רביעי:
אמון הצרכנים בארה"ב צפוי לרשום קריאה של 70.3 נקודות, לעומת 73.7 נקודות שנרשמו בחודש הקודם. מספר דורשי עבודה החדשים צפוי לעלות בעוד 4,000 תביעות ל- 365 אלף תביעות חדשות.
מכירות הבתים החדשים צפויות לעלות משמעותית ביחס לחודש הקודם. המכירות צפויות להסתכם בכ- 382 אלף בתים חדשים, לעומת 368 אלף יחידות אשר נמכרו בחודש קודם.

ביום שישי, מדד מנהלי הרכש של סקטור הייצור בשיקגו צפוי להצביע על התרחבות בסקטור. הנתון צפוי לרשום קריאה של 51.2 נקודות, לעומת 50.4 נקודות שנרשמו בחודש קודם.

לסיכום:

בשבוע המקוצר שלפנינו סוגיית הצוק הפיסקאלי תמשיך להעיב על השווקים. אנו צופים המשך ירידות לאורך השבוע ולגל התחזקות נוסף של הדולר והין כנגד שאר המטבעות הנסחרים מולם. הנזילות בשווקים צפויה להיות נמוכה מהרגיל לכן מומלץ שלא להיכנס להרפתקאות מיותרות.

הכותב הוא ראש מחלקת מחקר ATRADE

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן