Skip to content

תיירות היא לא טקסטיל – היא לא תעבור מן העולם

ועידת המלונאים, הנפתחת מחר, תהיה בסימן שנת 2013, הפגיעה הקשה בתדמית ישראל כיעד תיירותי, הפסד הכנסות המוערך בכחצי מיליארד שקל למלונות וכ-1.8 מיליארד שקל לכלל תעשיית התיירות – הכל בעקבות מבצע "עמוד ענן". אך המלונאים מבטיחים שהתיירות היא כאן כדי להישאר
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

ירידה של 10% בלינות התיירים, כך צופים בהתאחדות המלונות בישראל לקראת שנת 2013. לדברי נשיא ההתאחדות, עמי פדרמן, "מבצע 'עמוד ענן' הפקיע את הנכס חשוב ביותר של ישראל, הוא תדמית המדינה. כפי שאי אפשר לקיים חקלאות ללא מים, כך אי אפשר לקיים תיירות, כאשר הראו בעולם איך טילים נורים על ירושלים. כמו שצריך לשקם בית או שדה שהוצבה בו כיפת ברזל לפני הקטיף, כך צריך לשקם את התדמית של מדינת ישראל, ולא רק לטובת התיירות אלא לטובת ההשקעות ולטובת המדינה".

המלונאים. מימין: רוני פיבקו, מ"מ נשיא התאחדות המלונות, רפי פרבר, סגן נשיא ההתאחדות, עמי פדרמן, נשיא ההתאחדות. (צילום: התאחדות המלונות)
המלונאים. מימין: רוני פיבקו, מ"מ נשיא התאחדות המלונות, רפי פרבר, סגן נשיא ההתאחדות, עמי פדרמן, נשיא ההתאחדות. (צילום: התאחדות המלונות)

פדרמן, שדיבר במסיבת עיתונאים לרגל ועידת המלונאים הנפתחת מחר, ציין שהעולם במשבר כלכלי, האזור במשבר פוליטי ומה שקורה בסוריה קרוב אלינו יותר מאשר האירועים בלוב ובמצרים לפני כשנה. זאת לצד מבצע "עמוד ענן", שהשפעתו עדיין לא באה במלואה לידי ביטוי. "לפי הסימנים, המשבר הולך ומעמיק, כי מתלווה אליו גם מצב פוליטי בעייתי ועונת בחירות, שגורמת לאנשים להצהיר הצהרות לא פופולאלריות בעולם – בלשון המעטה – שאינן עוזרות לתיירות", ציין פדרמן.

פדרמן טען כי העובדה שאין כיום תקציב לממשלה, מקשה על משרד התיירות לקיים קמפיין משמעותי לתיקון הנזק, על אף ששר התיירות, סטס מיסז'ניקוב, הגיע להסכמה עם האוצר על תקציב מיוחד. "איני יודע מה גובהו, אבל הוא לבטח אינו מספיק", מדגיש פדרמן. לדבריו, אמנם "המלחמה התורנית" היתה לקראת סוף השנה ולכן השפעתה על 2012 היתה מועטה, אך "הפגיעה במשברים המתמשכים היא בכוח האדם המקצועי שצריך לפטר. ראינו מה קרה אחרי האינתיפדה, לקח זמן רב לשקם זאת".

על רקע נתונים אלה קוראים המלונאים לראש הממשלה, בנימין נתניהו, לדאוג להקצאת 100 מיליון שקל לפעילות הסברתית מיידית, שמטרתה שיקום התדמית והפעלת קמפיין אגרסיבי למדינת ישראל במדינות היעד העיקריות. המלונאים גם קוראים לראש הממשלה לחזור בו מההחלטה לדחות את החתימה על הסכם התעופה עם האיחוד האירופי.

מטוסים ואוטובוסים אפשר לייבא

פדרמן ציין שהמלונאים ידעו בשנים האחרונות רצף של שנים טובות מבחינה עסקית, אולם אלה רק מדגישות את הבעייתיות שבענף: לכאורה התנאים הבסיסיים הם פשוטים במלונאות – תפוסה ורווחיות. אולם לטענתו, הרווחיות לא מספקת על מנת לעודד משקיעים להיכנס לענף.

המלונאים מעריכים כי מאז קום המדינה ועד היום, הושקעו במלונאות כ-40 מיליארד שקלים. פדרמן: "אין אף תעשיה אחרת שמושקע בה סכום כה גדול. המלונות הם הבסיס. ההון נדרש הוא עצום והחזר ההשקעה דורש תקופה ארוכה. מטוסים אפשר לייבא וגם אוטובוסים, מדריכים יש ואתרים יש, אבל אם אין מלונות – אין תיירות. להגדלת התיירות צריך להוסיף מלונות, וזה יקרה רק אם תהיה כדאיות כלכלית".

אוכל רחוב בעקבה, ירדן. לא כל מי שעובר בנתב"ג הוא תייר בישראל. (צילום: עירית רוזנבלום)
אוכל רחוב בעקבה, ירדן. לא כל מי שעובר בנתב"ג הוא תייר בישראל. (צילום: עירית רוזנבלום)

רפי פרבר, מלונאי וסגן נשיא התאחדות המלונות, ציין שהשנים הטובות שהזכיר פדרמן, באות אחרי שנים קשות, שבמהלכן חלק מהמלונות כמעט הפסיקו לתפקד. "יש אולי פיצוי מסוים על השנים הרעות, אולם הקולות שיוצאים ממשרד התיירות על הישגים, הם מטעים. שדה התעופה בן גוריון הוא שער גם לתיירים שמגיעים לבית לחם ולמצרים וזו הטעיה לומר שכולם תיירים לישראל. כמלונאי ירושלמי אני מרגיש את בניית המלונות החדשים בבית לחם, הנבנים בעלויות זולות מאילו שבישראל ומחירם לתיירים כשליש מהמחיר בישראל. לכן לא די לדבר על מספרי תיירים, צריך לדבר על הכנסות, וישראל לא זוכה בהכנסות מתיירים שעוברים בשטחה לבית לחם שברשות הפלסטינית ולעקבה שבירדן".

הוא גם התלונן שלא נבנים בירושלים מלונות של ארבעה כוכבים ובעלי כמה מאות חדרים, שמתאימים לקבוצות ולצליינים. "מלונות הבוטיק לא יתנו את התשובה לחמישה מיליון תיירים. אין בנייה בשטח ואין מימון", טען פרבר.

פרבר גם הזכיר את החלטת חברת הקרוזים רויאל קריביאן שלא לעגון בנמלי ישראל בשנת 2013 בעקבות מבצע עמוד ענן. "גם הקרוזים חשובים למלונאים כי חלק מאלפי התיירים על האוניות נשארים ללון ללילה בישראל."

להערכת פרבר, לתיירות יקח כשנה להתאושש, שכן החלטות של גופים תיירותיים רבים על יעדיהם, נופלות שנה מראש.

מלונות אינם מתים

פדרמן טוען שחשיבות התיירות היא מעבר לחשיבותה הכלכלית. "אני קורא לתיירות 'החקלאות החדשה'. היא דומה לה בהרבה מובנים. לפני חמישים שנה אמרו על פרובנס שהיא אזור חקלאי וכיום היא נחשבת לאיזור תיירותי. כך גם טוסקנה. יש סיבות למכביר מדוע למצב את התיירות בסדר היום הלאומי. אני מקווה שבשנים הקרובות נוכל להחדיר זאת לתודעה, כמו שבחקלאות לא עושים חשבון אם לגדל את העגבניה".

פדרמן: הוסיף שבכל עיר בעולם, בכל מדינה, יש אזורים של מבני תעשיה ומפעלים נטושים. מלונות כמעט לעולם אינם נסגרים. ושלא כמו הטקסטיל, למשל, התיירות תמיד חוזרת ו'רשת בטחון' שתיצור המדינה ותגשר בין תקופה גרועה של מלחמה, תעזור למשקיע להתמודד עם הבנק בזמנים של אירועים גיאופוליטיים".

מלון הילטון תל אביב. תל אביב, עיר טובה ויקרה (צילום: הילטון יחסי ציבור)
מלון הילטון תל אביב. תל אביב, עיר טובה ויקרה (צילום: הילטון יחסי ציבור)

פדרמן לא מכחיש שמחירי המלונות בישראל גבוהים. "המחירים בארץ גבוהים, אך לא הכי גבוהים באירופה. אי אפשר להשוות, מכיון שהתנאים בתל אביב ובברצלונה לא זהים באותה תקופת זמן. יש כנסים והמחירים גם בטיסות ובמלונות נקבעים בדרך של ניהול תשואה ממוחשבת, ללא מגע יד אדם. חדר במלון הוא לא מוצר בסופרמרקט על המדף, עם מחיר מודבק. אם בחו"ל אני נדרש לשלם 600-700 דולר ללילה, זה נחשב לגבוה בברלין – אבל לא בניו יורק. אי אפשר להשוות את תל אביב עם לונדון או רומא. ברלין היא עיר עולם ועיר יפה, אך עם עודף חדרים. בתל אביב המצב הפוך – עיר טובה, עם מחסור בחדרים. מחסור גורם לעלייה במחיר. וכשצריך להרוויח רווח סביר, צריך לקחת מחיר גבוה. גם רשתות המזון העלו את המחירים כי אין להן ברירה.
בסופו של דבר לממשלה ולכולנו קל לתת על הראש למי שבולט בשטח".

פדרמן התייחס גם לעצירת החתימה על הסכם השמים הפתוחים עם האיחוד האירופי, בעקבות הוראת ראש הממשלה, בטענה של תקופת בחירות. "הדבר הזה נפל עלינו כרעם ביום בהיר", אמר, "היתה החלטת ממשלה וכל מה שהיה חסר היה אקט החתימה. 200 אלף אנשים עוסקים באופן ישיר ועקיף בתיירות והנה נתקלים בסוגיה כמו שמים פתוחים ונראה שדואגים לכמה אלפים במקום למאות אלפים ולמאות אלפים נוספים שהיו יכולים ליהנות מהשמים הפתוחים. רואים איך עניינו של ציבור רחב מוקרב על רקע של אינטרסנטים. לא רוצים להתעמת, ונכנעים ללחץ של קבוצות קטנות על חשבון סקטורים רחבים. אי החתימה הוא המחטף. שאסור היה לעשותו".

[related-posts title="כתבות קודמות בנושא זה"]

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן