Skip to content

על סקרים, שקרים ודפוסי בחירה

כמה פעמים שמענו את המשפט: "אני רוצה להצביע ל... אבל הסקרים מראים שהם לא יעברו את אחוז החסימה". סקרים של מי? ממומנים בידי מי? ומדוע במדינה שבה יש אחוז חסימה אסור בתכלית האיסור לפרסם סקרים בטרם הבחירות?
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

זה לא חדש שדפוסי ההצבעה של הציבור הישראלי נוגדים את ההיגיון. אבל כמו שאמר העקרב לצפרדע, שאותה הכיש בטרם טבעו יחדיו: "הגיון? במזרח התיכון?" ואכן ישראל היא מדינה לבנטינית עם דפוסי חשיבה שבטיים והליכה אחרי הגדול והמנצח, היגיון לקוי שבסופו של דבר מקבע את המצב הפוליטי בישראל.

אני כבר לא מדבר על הליכודניק הדלפון, העלוב והחסר כל שממשיך להכניס את הפתק מחל פעם אחר פעם. אולי זו אשמתה של מערכת החינוך הכושלת שלא לימדה את האידיוטים שיש יותר משלוש אותיות בעברית, והתודות לגדעון סער. אני גם לא מדבר על תושבי שדרות שממשיכים להצביע לביבי שהוא כידוע "חזק בבטחון", למרות גשם הרקטות הנוחת על ראשם. אבל מי שמאמין לשקרן שמסוגל לשקר מול העובדות קבל עם ועדה בטלוויזיה ובמצח נחושה, מובן שאין לצפות ממנו שיבחין בין רקטה שמקורה בעזה לקילוחי שתן שניתזים עליו הישר משולחן הממשלה. גם מצביעי ש"ס הספרדים ממשיכים להצביע למפלגה שהנציחה בקרבם את העוני והבערות, מפלגה שאיפשרה את הרחקת בנותיהן מבתי הספר האשכנזים, מפלגה בראשות גנב אחד ואדם שבמשמרת שלו נשרפו למוות 40 איש בשריפה שחירבה חבל ארץ שלם, שלא לדבר על רב חשוך שפוסק השכם והערב בהבלים מטופשים ברומו של עולם ממש.

אני מדבר על אלה שמחפשים את הסקרים ומצביעים על פיהם, תסמונת; "מכבי תל-אביב הקבוצה של המדינה". בדיוק כמו מכבי תל-אביב שחמדה כל שחקן עם ניצוץ של כדורסל טוב והרסה את התחרות בליגה, הישראלי אוהב ווינרים ותמיד יצביע למפלגות הגדולות.

למה בעצם? כי מישהו אמר לו שהצבעה למפלגות הקטנות זה בזבוז של קול. האם באמת זה בזבוז של קול? הרי המפלגות הקטנות החרדיות שולטות במדינת ישראל עוד מימי בן-גוריון.

הוא לא יצביע עבור "ארץ חדשה" שע"פ הסקרים לא תעבור את אחוז החסימה, למרות שהוא מאמין במצע שלה במאת האחוזים. עם הגישה הזאת, בטוח שהיא לא תעבור את אחוז החסימה.

המצביע הישראלי מאמין שאם דעותיו ימניות בתחום הביטחון ושמאלניות בתחום הכלכלה, הרי שהוא במרכז. ומאחר שהוא במרכז, הוא יצביע לאלה שנעים עם כל משב רוח פוליטי קליל וקוראים לעצמם מרכז.
הוא לא יצביע למרצ כי מה כבר מרצ עשתה? טמבל, אתה אומר את אותו משפט כל ארבע שנים! לא פלא שמרצ לא יכולה לעשות כלום.

וכשהוא כבר מחליט לעשות מעשה, הוא הולך כמו אהבל ומצביע למפלגת הגמלאים, ועוד אחר-כך בא בטענות לתושבי עזה למה הם הצביעו חמאס (רמז: ברשות הפלסטינית יש הרבה פחות מפלגות, ומטרת ההצבעה לחמאס היתה לפגוע בפתח המושחת).

הסקרים הם הרעה החולה של טרום הבחירות: מצד אחד, סקרים מופיעים כל שני וחמישי, ולך תדע מי מימן אותם ובקרב איזו אוכלוסייה נערכו; הציבור, לא בדיוק ציבור של גאונים, קורא את הממצאים ומסיק את המסקנות שלו. אבל מאחר שבישראל יש אחוז חסימה ודפוסי הצבעה מטופשים, הרי שכל סקר כזה זוכה למאמינים שוטים שמקדשים אותו, ומחליטים להצביע על-פי תוצאותיו. ומכאן שאחוז החסימה הופך להיות משימה בלתי אפשרית עבור המפלגות הצעירות. הרי וברור לכולנו שכל הסקרים מוזמנים וממומנים על-ידי מישהו עם כסף ו/או אינטרסים, ולהאמין להם שווה כמו להאמין לנתניהו. הם משמשים כלי לשיבוש ההליך הדמוקרטי – באמתלה של מתן מידע לציבור.

רק להזכירכם את אמינותם של הסקרים: בשנת 1996 הוכרז שמעון פרס כזוכה בבחירות מול נתניהו. הוא הלך לישון עם חיוך והתעורר לעולם אחר.

 

 

6 Comments

  1. יפה
    27 בדצמבר 2012 @ 19:36

    הסקרים , עוד יותר מהשפעתם על חלוקת המצביעים משפיעים על אחוז ההצבעה. אזרחים רבים שרואים את הסקרים אומרים לעצמם מתוך ייאוש "מה שהיה הוא שיהיה" או "אין שום דרך לשנות" ולא טורחים אפילו להצביע.

    • עמית מנדלזון
      28 בדצמבר 2012 @ 0:08

      גם זה נכון אבל זה אותה גברת בשינוי אדרת

  2. יעקב
    27 בדצמבר 2012 @ 10:20

    נכון, אבל הערה בקשר לפסקת הסיום –
    1.בליל הבחירות ב-1996 זה לא היה סקר אלא מדגם, ויש הבדל גדול.
    2.פרס הפסיד על קוצו של אחוז וזה בהחלט שייך לטעות שצריך לקחת בחשבון
    3.בניגוד לסקר – המדגם של ליל הבחירות כבר אינו בחזקת "נתונים שעשויים להשפיע על הבוחר"

  3. עמירם
    26 בדצמבר 2012 @ 12:36

    כן, אבל… מה שמתפרסם זה לא סקר אחד אלא הרבה סקרים. חלקם אובייקטיביים, חלקם ממומנים. כולם מראים פחות או יותר את אותן תוצאות. אף סקר לא נותן 38 קולות למרצ, אף סקר לא קובע שחיים בכבוד תעבור את אחוז החסימה. להאשים את הסקרים זה להאשים את השליח.

    • עמית מנדלזון
      26 בדצמבר 2012 @ 12:58

      אני דווקא לא מסתכל על הסקרים הקיימים אלא על סקרים בכלל. אין סקר שאיננו ממומן על ידי מישהו בלי אינטרסים, נקודה, סקרים עולים כסף. החרדים לא מסתכלים על סקרים הם הולכים להצביע

    • עמית מנדלזון
      27 בדצמבר 2012 @ 10:26

      הפסקה הזו מתייחסת לאמינות של סקרים אפילו כשכמעט הכל סגר

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן