Skip to content

דו"ח המבקר בשלטון המקומי: ביקורת חריפה על מצב העיר לוד

לוד סובלת מניהול כושל, מהיעדר אכיפה ומשיעורי פשיעה ורצח גדולים במיוחד. המבקר מותח ביקורת קשה על פעולות הרשויות המקומיות למניעת אלימות בין בני זוג. ממצאי הביקורת בנושא זה קשים ומלמדים על תפקוד לקוי של גורמי הרווחה: "ילא ניתנים לנפגעים ההגנה והטיפול הנדרשים להם ולא מתאפשר צמצום היקפה של תופעה חמורה זו"
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

ביקורת חריפה על המערך שתפקידו למנוע אלימות בין בני זוג, ברשויות המקומיות ועל מצבה של העיר לוד – אלו בין עיקרי דוח מבקר המדינה, במערך השלטון המקומי, המתפרסם היום. זהו דוח הביקורת הראשון בשלטון המקומי שנעשה בחתימתו של המבקר החדש, השופט בדימוס יוסף שפירא. הדו"ח כולל פרקי ביקורת על נושאים מערכתיים, על נושאים ממוקדים וכן דוחות מעקב, אשר עוסקים במגוון נושאים הנמצאים בלב העשייה של השלטון המקומי בישראל.

"עם היכנסי לתפקיד מבקר המדינה ונציב תלונות הציבור, הגדרתי כיעד למשרד מבקר המדינה, בצד המשך המאבק בשחיתות הציבורית ולמען טוהר המידות, גם טיפול מעמיק בנושאים כלכליים וחברתיים, אשר הם בעלי השפעה מכרעת על מרבית האוכלוסיה ועל דמותה של מדינת ישראל", כתב המבקר בדברי ההקדמה שלו לדו"ח. "כר פעולה נרחב בנושא זה מצוי גם בשלטון המקומי ומשרד מבקר המדינה מקדיש לכך משאבים וכוח אדם רב".

במוקד הביקורת: הטיפול באלימות בין בני זוג ומצב העיר לוד (צילום: אתר הרשות השופטת)
במוקד הביקורת: הטיפול באלימות בין בני זוג ומצב העיר לוד (צילום: אתר הרשות השופטת)

אחד הנושאים החשובים בהם עוסק דוח זה הוא סל השירותים הנדרש ברשויות המקומיות. ייעודה העיקרי של הרשות המקומית הוא לתת שירות לתושב. המבקר מותח ביקורת על היעדר הגדרה ברורה של היקף השירותים, אותם מחויבת הרשות המקומית לספק לאזרחיה – ואומר כי היעדר ההגדרה הברורה עלול לגרום לחסרונם או לפגום באיכותם. עוד קובע המבקר כי על הממשלה, ובמיוחד משרד הפנים, לפעול לקידום הכנת סל שירותים כדי להבטיח אספקת שירותים מוניציפליים לכלל תושבי ישראל ברמה הבסיסית לכל הפחות. בנוסף לכך, קובע המבקר, על משרד הפנים להקים, בהתאם להחלטת הממשלה, רשות פנים-ממשלתית לבקרת רשויות מקומיות והערכתן. הרשות תאפשר לתושבי רשויות מקומיות ללמוד על רמת השירותים המסופקים להם ותאפשר לממשלה לפקח ביעילות על הביצועים התקציביים והשירותים הפיזיים של הרשויות.

נושאים נוספים:

  • נושא חשוב אחר שנבדק הוא פעולות הרשויות המקומיות למניעת אלימות בין בני זוג. ממצאי הביקורת בנושא זה קשים ומלמדים על תפקוד לקוי של גורמי הרווחה ברשויות מקומיות בכל הקשור למניעת אלימות בין בני זוג ולטיפול בה. "יש לראות בחומרה תפקוד לקוי זה של הרשויות המקומיות אשר בגינו לא ניתנים לנפגעים ההגנה והטיפול הנדרשים להם ולא מתאפשר צמצום היקפה של תופעה חמורה זו", קובע המבקר. "מורגש חסרונו של גוף מתכלל שיתווה דרכי פעולה למשרדים השונים, דבר הפוגע במאבק באלימות בין בני זוג". בנוסף לכך נמצאו ליקויים משמעותיים בפעולות משרד הרווחה והרשויות המקומיות. תשומת לב מיוחדת ניתנה לטיפול בתופעה זו במגזר הערבי והמבקר קובע שעל משרד הרווחה לבחון מחדש את הטיפול בנפגעות מהמגזר הערבי ולהקצות למשימה זו עובדים סוציאליים דוברי ערבית שיועדו והוכשרו לכך. "נדרש לתת את הדעת גם על סוגיית הרגישות החברתית הנדרשת בטיפול באוכלוסיית הנפגעות מאלימות בין בני זוג מהמגזר הערבי ולנסות להתמודד עם קשיים אלה באופן שיקל על הנפגעות מאלימות לקבל טיפול והגנה תוך שמירה על צנעת פרט מירבית".
  • העיר לוד: בית כנסת, כנסייה ומסגד במתחם אחד. (צילום: ויקיפדיה)
    העיר לוד: בית כנסת, כנסייה ומסגד במתחם אחד. (צילום: ויקיפדיה)

    פרק מיוחד בדוח זה הוא חוות דעת בנושא מצב העיר לוד שהוכנה לבקשתה של הוועדה לענייני ביקורת המדינה של הכנסת. זה שנים סובלת לוד מניהול כושל, מהיעדר אכיפה, משיעורי פשיעה גדולים ומתחרות עם יישובים אטרקטיביים יותר שהוקמו סביב לה. המדינה השקיעה בלוד משאבים עצומים בתחום כוח האדם ובתחום התשתיות, כגון העברת בית המשפט המחוזי מרכז מפתח תקוה לעיר לוד גם במטרה שישמש עוגן כלכלי. הביקורת מצאה, כי אף שהמדינה השקיעה רבות בניסיונות לשיקומה של לוד, עדיין יש צורך בשיפור משמעותי במצב העיר ובאיכות חיי תושביה.

    חלק מכך נובע מהעדרו של מנגנון מתמיד ועקבי לתיאום, פיקוח ובקרה על ביצוען של התכניות עליהן הוחלט. חוות הדעת העלתה ליקויים משמעותיים בנושאים רבים הקשורים לעיר לוד, וביניהם הטיפול הממשלתי בעיר, המנגנון העירוני והכספי של העירייה, חינוך, רווחה, קליטת עלייה, הטיפול בחזות פני העיר ופרויקטים לשיקום תשתיות.

    דגש מיוחד ניתן לבדיקת נושא ביטחון הציבור והמאבק בהיקף הפשיעה הגדול, שהוא אחת מבעיותיה המורכבות של העיר: הוא מערער את תחושת הביטחון של תושבי העיר, מדלל את מגוון תחומי הפעילות בעיר ואף מונע הגירה חיובית לעיר. "בעשור האחרון הגדילה המשטרה את היקף פעילותה בעיר. אולם, תוצאות פעילותה בעיר אינן חד-משמעיות ולעתים לא די בהן: צומצמו העברות בתחומי הסמים והסדר הציבורי, אולם, בכל הנוגע לעברות האלימות והרכוש, שלהן השפעה רבה במיוחד על תחושת הביטחון של התושב – האפקטיביות של פעילות המשטרה בלוד נמוכה בהרבה מהממוצע הארצי. שיעורן של חלק מסוגי העברות לא זו בלבד שלא פחת אלא אף גדל, ופעמים בשיעור ניכר", קובע המבקר. לדבריו, גם מספר מקרי הרצח הלא מפוענחים בלוד גדול יחסית. מחוות הדעת עולה, כי עדיין נדרש מאמץ ממשלתי רציף לקדום ולסיוע לעיר לוד, ובכלל זאת על המשטרה להפחית את הפשיעה בלוד לכדי רמה סבירה, ולפעול באופן עקיב ונמרץ כדי להביא למפנה אמתי במצב הפשיעה בעיר.

  • פרק אחר בדוח מוקדש למערך התביעה ברשות המקומית, שהוא חלק מרכזי במערך האכיפה של הרשות. התובעים העירוניים, אשר בתפקידם כתובעים פליליים משמשים כנציגי היועץ המשפטי לממשלה, שותפים בגיבוש מדיניות האכיפה של הרשות, קובעים את מדיניות התביעה העירונית ומיישמים אותה. נמצא, שבהסדרים שנקבעו לפעולות יחידות התביעה ברשויות המקומיות ובוועדות המרחביות לתכנון ולבנייה, אין פתרון מקיף ומספק להסדרת פעילותם של התובעים בשלטון המקומי. דבר זה מתבטא בהיעדר פעילות תביעה או בפעילות חלקית ובלתי מספקת של חלק מהתובעים העירוניים ובשונות והיעדר אחידות בעניינים מהותיים, המביאים לידי פגיעה באכיפת החוק ובעשיית הצדק. נמצאו גם ליקויים משמעותיים בפיקוח משרד הפנים והיועץ המשפטי לממשלה על התובעים העירוניים. נדרש, כי משרד הפנים והיועץ המשפטי לממשלה יקיימו עבודת מטה משותפת לבחינה ולהסדרה של מבנה מערך התביעה ברשויות המקומיות ותפקודו, ובכלל זה נושא כפיפותו וקביעת מנגנון לפיקוח על התובעים ולהכוונתם בעבודתם על פי אמות מידה מקצועיות, אחידות ושוויוניות.
  • ליקויים משמעותיים בתחזוקת הכבישים בידי הרשויות המקומיות (צילום: ויקיפדיה)
    ליקויים משמעותיים בתחזוקת הכבישים בידי הרשויות המקומיות (צילום: ויקיפדיה)

    נושא חשוב נוסף עוסק בתופעה עימה נתקל כמעט כל אזרח – איכות תחזוקת הכבישים בידי הרשויות המקומיות. נמצאו ליקויים משמעותיים באופן הטיפול של הרשויות המקומיות שנבדקו ושל משרד הפנים בנושא תחזוקת הדרכים הציבוריות שבתחומי הרשויות. הן לא גיבשו תכניות לתחזוקה מונעת של הדרכים הציבוריות על פי סולם עדיפויות כלכלי והנדסי לטווח הארוך; לא נקבעו והוסדרו תכניות אב ותכניות ארוכות טווח אחרות לתחזוקה. בפועל, תכנית העבודה לתחזוקת הדרכים הציבוריות בכל אחת מהרשויות המקומיות, לרבות סולם העדיפויות לביצוע, נקבעת מדי שנה לאותה השנה, ואינה מתבססת על תכנון ארוך טווח. בכל הרשויות שנבדקו בוצעו עבודות לתחזוקת כבישים בחסר, והייתה

    רחוב בלוד עם שלוליות באמצע (צילום: מבקר המדינה)
    רחוב בלוד עם שלוליות באמצע (צילום: מבקר המדינה)

    דחייה ממושכת של עבודות תחזוקה, ואלה הביאו לפגיעה במצב הכבישים בתחומן. חלק מהרשויות משקיעות במשך שנים בעיקר בתחזוקת שבר וכמעט שאינן משקיעות בתחזוקה מונעת. הצטברות של מפגעים שלא טופלו לאורך זמן משפיעה על בטיחות התושבים, מגדילה את הוצאות התחזוקה של כלי הרכב, ואף מביאה לגידול בהוצאה הריאלית הכרוכה בתחזוקת הכבישים. המבקר קובע כי על הרשויות המקומיות מוטלת החובה לדאוג שהדרכים הציבוריות שבתחום שיפוטן יתוחזקו דרך קבע בהתבסס על תכנון ארוך טווח וסולם עדיפויות. על משרד הפנים לפעול לקיום פיקוח מתאים ואפקטיבי על הפעילות בתחום זה.

  • כמה מהפרקים בדוח זה עוסקים בתחומי התכנון והבניה ובתפקודן של כמה ועדות מקומיות לתכנון ולבנייה. במסגרת זו נבדקה הוועדות המקומיות לתכנון ולבנייה בבית שמש ובבני ברק. עוד נבדקה הוועדה המקומית לתכנון ולבנייה חוף השרון וטיפולה בהליכי תכנון ובניה של בית הארחה בבית יהושע. כמו כן, נבדקו מספר נושאים ממוקדים בתחומים שונים, ובהם ניהול פרויקטים, ניהול נכסים, מניעת מפגעי בטיחות בתחנות דלק, רישוי עסקים והגנת הסביבה.

המבקר קובע בסיום דברי ההקדמה שלו לדו"ח: "איכות חייו של התושב מושפעת מרמת השירותים שהרשות נותנת לו ומשמירה על שלומו, בריאותו וביטחונו האישי על ידי הרשות המקומית. דוח רחב יריעה זה מקיף נושאים רבים ומגוונים. חובתם של הרשויות ומשרדי הממשלה היא לפעול בדרך מהירה ויעילה לתיקון הליקויים שהועלו בדוח זה על מנת לקדם את השירות הניתן לאזרחים. כחלק ממדיניות משרד מבקר המדינה בשנים האחרונות מושם דגש על מעקב אחר תיקון ליקויים שהועלו בדוחות קודמים. מבחנן האמיתי של הרשויות יהיה, אפוא, בתיקונן של הליקויים לרווחתם של תושביהן".

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן