Skip to content

בנק ישראל יקצץ ב-2013 19.2% בתקציב ההשקעות התפעוליות

קיצוץ נוסף ב-2013 של 5.3% יהיה בתקציב הבנק ללא הדפסת כסף. תקציב הבנק עם הדפסת הכסף ב-2013 יהיה 881.8 מיליון שקל לעומת 798.2 מיליון שקל בשנת 2012. הגידול בתקציב נובע מגידול של כ-92.5 מיליון שקל בתקציב הדפסת הכסף
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

במסגרת בניית תקציבו לשנת 2013 החליט בנק ישראל לקצץ 19.2% בתקציב ההשקעות התפעוליות ולקצץ 5.3% בסך תקציב הבנק ללא הדפסת כסף, עתודה והכנסות.

בתקציב בנק ישראל מתוקצבת הפעילות המינהלית של הבנק הנדרשת לביצוע תפקידיו והשגת יעדיו. בהתאם לחוק בנק ישראל, מחולק תקציב הבנק למספר תחומי פעולה – מטה וסיוע (תקציבי ההוצאה של הגופים העוסקים בניהול הבנק ובמתן שירותים ותמיכה); ביצוע תפקידי הבנק (תקציבי ההוצאה של החטיבות העוסקות בתפקידי הבנק); נציגות הבנק בחו"ל; גימלאות; השקעות; הכנסות; עתודה והדפסת כסף.

תקציב בנק ישראל ללא הדפסת כסף לשנת 2013 מסתכם ב- 731.1 מיליון שקל לעומת 740 מיליון שקל בשנת 2012, קיצוץ נומינלי של 1.2%. התקציב הכולל של בנק ישראל לשנת 2013 מסתכם ב-881.8 מיליון שקל לעומת 798.2 מיליון שקל בשנת 2012. הגידול בתקציב נובע מגידול של כ-92.5 מיליון שקל בתקציב הדפסת הכסף. משקל הוצאות ההנפקה בסך תקציב הבנק בתקציב 2013 מהווה 17% (לעומת 7% בתקציב 2012). שיעור זה מושפע משמעותית מהנפקתה של סדרת שטרות חדשה למחזור הכסף.

כך מתברר היום מפרסום בנק ישראל את עיקרי תוכנית העבודה והתקציב לפעילותו המינהלית לשנת 2013. המועצה המינהלית דנה בתכנית העבודה השנתית של הבנק, אישרה את התקציב השנתי לפעילות המינהלית של הבנק והניחה אותו על שולחן ועדת הכספים של הכנסת, כמתחייב בחוק בנק ישראל, התש"ע – 2010. ועדת הכספים קיימה היום דיון בתקציב, המוצג בהמשך והמתייחס לפעילות המנהלית של הבנק. התקציב נבנה על מנת לאפשר לבנק לבצע את תפקידיו ולהביא להשגת יעדיו המרכזיים לשנה זו.

זו השנה השניה בה תקציב הבנק אושר על ידי המועצה המנהלית שחבריה הם: חברים מקרב הציבור: יו"ר: דן פרופר, רו"ח יצחק אידלמן, מר אורי גלילי, פרופ' נינה זלצמן, מקסין פסברג. חברים פנימיים: פרופ' סטנלי פישר וד"ר קרנית פלוג.

עיקר השינויים בתקציב בנק ישראל לשנת 2013

עלות העבודה – קיטון של 5.4 מיליון שקל (1.7%-), הנובע מקיטון בעלויות העבודה העקיפות ב-48% ומגידול בעלויות העבודה הישירות ב-5.1%.

גימלאות – קיטון של 20 מיליון שקל (7.7%-), הנובע מצפי נמוך במספר הפורשים לעומת שנת 2012. בסעיף זה היה גידול בשנת 2012 בשל כניסתו לתוקף של שינוי בהסכמי השכר בחודש אוגוסט.

השקעות – בתקציב ההשקעות של הבנק לשנת 2013 חל קיטון של 15.7 מיליון שקל (19.2%-) לעומת תקציב 2012.

התקציב לשנים הבאות – 39% מתקציב ההרשאה להתחייב לשנים הבאות נובע מההרשאה להתחייב בגין הנפקת הסדרה החדשה של השטרות. בשנת 2014 תקציב הדפסת הכסף צפוי לגדול עוד, מ-150.7 מיליון שקל בשנת 2013 לכ-221.8 מיליון שקל בשנת 2014. 30% נוספים מתקציב הרשאה להתחייב לשנים הבאות נובע מהשיפוץ שמתוכנן להתבצע במבנה הבנק בירושלים. תקציב השיפוץ מתפרס על פני 4 שנים.

תקציב הפעילות המנהלית אינו כולל הכנסות והוצאות הנובעות מיישום כלים מוניטאריים, מתן אשראי לתאגידים בנקאיים ולגופים פיננסיים אחרים, ניהול הנזילות במשק, השקעות ביתרות מטבע חוץ וכדומה. הכנסות והוצאות אלו באות לידי ביטוי בדין וחשבון הכספי של בנק ישראל.

היעדים המרכזיים לשנים הקרובות

o המשך יישום חוק בנק ישראל החדש.
o פיתוח מסגרת מקרו-יציבותית לחיזוק היציבות הפיננסית של המשק.
o הובלת רפורמות במערכת הבנקאית.
o חיזוק תפקידו של הנגיד כיועץ לממשלה בעניינים כלכליים.
o פיתוח ההון האנושי של הבנק; גיוס ושימור כוח אדם איכותי.
o המשך שדרוג מערכות המידע והסטטיסטיקה.
o פיתוח תשתיות טכנולוגיות מתקדמות.
o הנפקת סדרה חדשה של המטבע.
o חיזוק היערכות בנק ישראל לשעת חירום.

פרויקטים מרכזיים בשנת 2013

הנפקת סדרה חדשה של המטבע
במחצית השנייה של שנת 2013 יחל תהליך ההנפקה של סדרת השטרות החדשה לציבור. בסדרת השטרות החדשה ישולבו סימני ביטחון חדשניים מהמובילים בעולם כדי להקשות על זיוף השטרות. תדירות החלפת השטרות המקובלת בקרב מדינות מפותחות בעולם וגם בישראל היא כל 10-15 שנים.

קידום תשתיות מידע טכנולוגיות
במסגרת גיבושה והפעלתה של אסטרטגיית המחשוב בבנק נבנות מערכות מידע מודרניות התומכות ביעדי הבנק. אתר האינטרנט החדש של הבנק עלה לאוויר בספטמבר 2012, ועתיד להמשיך ולהשתדרג באופן מתמיד בשנים הקרובות.

מחסן נתונים מרכזי לבנק ישראל (Data Warehouse)
פרויקט זה מהווה תשתית מרכזית חדשה לניהול הנתונים הכלכליים שבידי בנק ישראל. מחסן הנתונים המרכזי יכיל את מרבית הנתונים הכלכליים המנוהלים בבנק ישראל וישרת את המשתמשים בבנק ומחוץ לו. עד כה הוכנסו למחסן נתונים בתחומים מסוימים של הפעילות הפיננסית במשק. הפרויקט צפוי להמשך עוד כמה שנים, שבמהלכן יוכנסו למחסן מרבית הנתונים על המערכת הפיננסית שבידי הבנק וישולבו בו כלים משוכללים להזנה, השבחה ותחקור נתונים.

החלפת מערכת פניות הציבור
בעקבות העלייה במודעות הציבור לתחום הבנקאות, ההתפתחויות הטכנולוגיות בשנים האחרונות והעלייה המשמעותית במספר הפניות המגיעות לבנק ישראל, נוצר צורך לשפר את יכולתו של הפיקוח על הבנקים לתת מענה יעיל ומהיר לפניות הציבור. לכן, יזם הפיקוח על הבנקים פרויקט להחלפת מערכת המיחשוב המשרתת את היחידה לפניות הציבור, פרויקט שצפוי להסתיים במחצית השנייה של 2013.

שיפוץ המבנה בירושלים
במהלך שנת 2013 יושלמו הליכי התכנון לפרויקט שיפוץ המבנה בירושלים. בנוסף, בכוונת הבנק להשלים במהלך השנה את ההכנות והמכרזים הנדרשים להתקשרות עם קבלני הביצוע.
בניית בניין בנק ישראל החלה בשנות ה- 60, אז הותקנו בו התשתיות המרכזיות שהפכו בינתיים מיושנות, והצורך בהחלפתן הפך לדחוף. המבנה אינו עומד בתקני בטיחות שונים וכן בתקני הנגישות; קיימים בו מפגעי בטיחות קריטיים, תשתית החשמל אינה מתאימה לקליטת מערכות חיוניות, מערכות חשובות נוספות כגון אינסטלציה ומיזוג אינן תקינות, המבנה אינו עומד בדרישות ובתקנים מבחינת כיבוי אש, ועוד.

בשנים האחרונות ביצע הבנק בדיקות כלכליות מעמיקות לבחינת הדרך המועדפת ביותר לטפל בבעיות אלו. בסופו של תהליך בחינה ארוך ויסודי נבנתה תוכנית מקיפה לשיפוץ המבנה הקיים. במסגרת השיפוץ יחוזקו יסודות המבנה כדי להתקרב ככל שניתן לתקני רעידות אדמה הקיימים, יוחלפו תשתיות החשמל, האינסטלציה, האיוורור, כיבוי אש ועוד. בתקציב 2013 ניתנה הרשאה להתחייב בגין סעיף זה שכולל את העלויות הישירות של השיפוץ בסכום של 176.9 מליון שקל. עלות זו תיפרס על פני כ-4 שנים.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן