Skip to content

תומכי מורסי קוראים לאחדות במצרים, שגולשת למשבר כלכלי

מנהיג האחים המוסלמים, מוחמד באדיה: על המצרים כולם להתחיל לכונן את לידתה המחודשת של ארצנו מרצונם החופשי... גברים, נשים, מוסלמים ונוצרים
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

ה-BBC  מדווח, שיותר מ-60 אחוז מהמצביעים תמכו במשאל עם בחוקה השנויה במחלוקת במצרים, אולם רק שליש מבעלי זכות הבחירה השתתפו בו. מבקרי החוקה טוענים שהיא מוטה לטובת האסלאמיים ובוגדת המהפכה.

אחרי הכרזת התוצאות אתמול, שלישי, חסמו עשרות ממתנגדיה את אחד הגשרים הראשיים בקהיר, הציתו צמיגים וחסמו את התנועה. שופטים רבים סירבו לפקח על הקלפיות במדינה, ולכן היה צורך לקיים את משאל העם במשך יומיים. יו"ר ועדת הבחירות המרכזית דחה את טענות חזית ההצלה הלאומית, כי מתחזים לשופטים פיקחו על קלפיות רבות, וכי המשאל לקה בזיופים רבים.

מוחמד מורסי - כופה אסלאם קיצוני? (צילום: אל ערביה)
מוחמד מורסי - כופה אסלאם קיצוני? (צילום: אל ערבייה)

על פי התוצאות שפרסמה ועדת הבחירות המרכזית במצרים, 10,693,911 מהמצביעים, 63.8%, תמכו בחוקה; 6,061,101, 32.9% התנגדו לה. 17,058,317 מצביעים השתתפו במשאל העם. הצעד הבא הוא קיום בחירות חדשות לפרלמנט בתוך חודשיים.

המחלוקות הפוליטיות סביב משאל העם ערערו את הביטחון בכלכלת המדינה וגרמו לבהלה של רכישת דולרים. לפני הכרזת תוצאות המשאל קבעו הרשויות מקסימום של 10,000 דולר המותרים לרכישה על ידי נוסעים מחוץ למצרים ואליה. כמה מחלפני הכספים בקהיר נותרו בלי דולרים.

ביום שני הודיע הבנק המרכזי של מצרים שהוא נהנה מ"נזילות יציבה" ואין חשש להפקדות האזרחים. אולם בקרוב מאוד תאלץ ממשלת הנשיא מורסי לנקוט כמה צעדים לא פופולאריים כדי להמריץ את הכלכלה, ואלה עלולים לפגוע במפלגתו של הנשיא ובבחירות לפרלמנט.

על פי עיקרי החוקה החדשה:

  • השריעה נותרת מקור החקיקה הראשי.
  • אוניברסיטת אל-אזהר, האוטוריטה המשפטית הסונית המובילה, תייעץ ב"סוגיות הקשורות לשריעה".
  • הנצרות והיהדות ימשיכו להיות מקור החקיקה הנוגעת לנוצרים וליהודים.
  • חופש האמונה יוגן; מחויבות המדינה תוגבל לאסלאם, נצרות ויהדות.
  • נשיא מצרים יוכל לכהן עד שתי תקופות כהונה בנות ארבע שנים כל אחת.

תומכי הנשיא, האסלאמיים ברובם, טוענים שהחוקה החדשה תבטיח את הדמוקרטיה ותעודד יציבות. מנהיג האחים המוסלמים, מוחמד באדיה: "על המצרים כולם להתחיל  לכונן את לידתה המחודשת של ארצנו מרצונם החופשי… גברים, נשים, מוסלמים ונוצרים". מתנגדיה מאשימים את הנשיא, איש האחים המוסלמים, בכפיית טקסט המעדיף את האסלאמיים ואינו מגן דיו על זכויות הנשים והנוצרים, המהווים כ-10% מאוכלוסיית מצרים.

מחלקת המדינה האמריקנית הגיבה לתוצאות משאל העם בהפצרה בכל הצדדים במצרים: "לפתוח בתהליך מכיל של משא ומתן על המחלוקות."

 

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן