Skip to content

רוצים לדעת מה בדיוק מטריד את תושבי טייבה?

זאת לא הפשיעה, אפילו לא התשתיות הרעועות. הורים היום משקיעים כסף רב בילדים שלהם, כי הם כבר לא סומכים על בתי הספר. בגלל החינוך הירוד - קבלת מורים בפרוטקציה, העתקות במבחנים וכו' - ילדים רבים נמצאים בסכנה גדולה להיות ילדי רחוב. טור מאת אזרח מודאג
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

תמיד מפרסמים בתקשורת, שהבעיה של טייבה היא הפשע המשתולל בה. שטייבה היא עיר רדופת אלימות ופשיעה מכל הסוגים ושדברים אלה הופכים את העיר ואת החיים בה, מבחינת התושבים, לבלתי נסבלים. אבל האמת היא אחרת. הדבר האחרון שהופך את טייבה, העיר הערבית השלישית בגודלה במדינה, למקום גרוע מבחינת חיי התושבים והביטחון לעתיד שלהם, הוא הפשיעה.

רחוב בטייבה. לא הפשיעה היא הבעיה הגדולה (צילם: נדים חג' יחיא)

אני תושב טייבה, ולא תשמעו ממני את משפט השקר-תקשורתי שאומר: "פחד להסתובב ברחובות העיר, אני פוחד לצאת בלילה…". כי באמת, עולם הפשע שקיים בעיר אינו מאיים כלל על חיי היומיום של התושבים. אין כל פחד להסתובב ברחובות העיר. הפשע קיים בכל מקום במדינה, וכנ"ל בטייבה. והוא אצלנו ממש לא מוגזם מבכל עיר אחרת שמאופיינת כבעלת רמה גבוהה של פשיעה.

אז מה באמת מפריע לי, ולכל תושב בעיר? הרבה דברים אחרים, קצרה היריעה מלסקור את הכל. את תושבי העיר מדאיגה מערכת החינוך הקלוקלת. סיפורים רבים מוכרים להרבה תושבים על מרמה ואף שחיתות מצד מספר מנהלים בבתי הספר בעיר. מדאיגה את ההורים הידיעה שמורים רבים מתמנים ללמד את בנותיהם ואת בניהם דרך פרוטקציה כמעט בלתי מוסווית.

 העתקות מאורגנות בבגרויות מתבצעות תוך העלמת עין של ההנהלה

ובכלל, רמת החינוך בבתי הספר ירדה בשנים האחרונות. רוצים לדעת מה עוד מפריע להורי  התלמידות והתלמידים בשני בתי הספר התיכוניים בעיר? – ההעתקות בבגרויות. כן, אם תשאלו כל תלמיד בארבע עיניים מה מתרחש במבחני הבגרות הוא יספר לכם על ההעתקות המאורגנות,  המתבצעות תוך העלמת עין מצד הנהלות בתי הספר, כדי שממוצע הציוני והזכאות לבגרות תהיה גבוה והם יזכו בהטבות. למה? כי תיכון אחד שייך לרשת עמל, והאחר – לרשת עתיד. הורים היום משקיעים כסף רב בילדים שלהם, כי הם כבר לא סומכים על בתי הספר. בגלל החינוך הירוד, ילדים רבים נמצאים בסכנה גדולה להיות ילדי רחוב.

"חונקים אותנו", אומרים רבים מתושבי העיר. והכוונה היא למחנק האדמות הקיים. בטייבה יש הרבה מאוד אדמות פנויות, אבל אין בה היתרי בנייה, מה שגורם מחנק רב ביותר. גם נושא זה מדאיג מאוד  את התושבים, כשכל פתרון לא נראה באופק. דרומית לטייבה מוקם ישוב חדש בשם צור יצחק,  שנבנה על שטח אדמה גדול מאוד. וראו איזה פלא, היתרי הבנייה שם ממש לא לוקחים זמן רב כמו בטייבה…

אין אכיפה בכלל, אין עיריה נורמלית בטייבה כבר מספר שנים

רוצים עוד שקר תקשורתי? בבקשה: בטייבה הביוב לא זורם ברחובות, ואם כן, זה רק במספר רחובות מצומצם ביותר בעיר העתיקה. אבל האמת היא – התשתיות אכן לקויות. יש רחובות רבים שאינם מתאימים לתנועת רכב. תאורה הרחוב לקויה ברוב רחובות העיר. וכמובן, יש ניצול שטחים ציבוריים בידי אנשים פרטיים למטרות שלהם. הרי אין אכיפה בכלל, אין עיריה נורמלית בטייבה כבר מספר שנים. אני אישית כבר הפסקתי לספור כמה שנים אין לנו עיריה. מה שיש הוא נאמן שמנהל את העירייה ומשתכר שכר עתק מידי חודש ועושק אותנו שוב ושוב, באשמת משרד הפנים. כבר שנים רבות, אולי 15 שנים, אני ושאר תושבי העיר שומעים על חובות בגובה עשרות מיליוני שקלים בהם מצויה העיריה. וחובות אלו, חלק רב מהם הם חובות מנופחים לגמרי –  בעלי החוב ביצעו עבודות עבור העיריה ופשוט ניפחו את החשבונות כדי לקבל כספים. לכן, העיריה נמצאת ב"חובות".

ילדי טייבה עסוקים בשיפוץ מדרכות בעיר (צילם: נדים חג' יחיא)

טייבה מלאה בתושבים טובים ביותר. נאורים, תרבותיים, אינטליגנטיים, מבינים, משכילים. הם, חרף כל קשיי החיים בעיר, מצליחים להתפתח בפן האישי. מצב העיר כה גרוע, שתושבים דואגים היום רק לביתם, כי רואים שאין טעם לעשות דבר למען עיר הרוסה בגלל חוסר אכפתיות ממשלתי. נכון, אפשר לומר, שאם לא אכפת לתושבים מהעיר שלהם, אז מה אכפת למדינה מהם ומהעיר שלהם. אבל משרדי הממשלה הם אלו שהיו האחראים למצב העגום בו נמצאת העיר. גם המשטרה אחראית על אי חקירת מעשי השחיתות הקיימים בעיר. הרי אם אני מכיר מעט סיפורים, המשטרה לבטח יודעת.

קל לתקשורת לומר שהפשיעה בטייבה היא הבעיה. זה הכי קל, כי מישהו בכלל חוקר באמת למה העיר הנפלאה הזו מבחינת התושבים נמצאת בבעיה רצינית בכל הקשור לרמת החיים? לא. אז אם אינכם מאמינים לטענה שהפשע בעיר אינו הבעיה של טייבה, בואו לבקר ולשאול את התושבים.

[related-posts title="הילאל עאדל"]

2 Comments

  1. eli
    13 בינואר 2014 @ 15:54

    חבל שהממשלה שלנו לא מספיק דואגת לעיר הזאת, כי אם כך היה, אני בטוח שאחוזי הפשיעה היו יורדים דרסטית…מהערים הגדולות של המגזר, ולדעתי מגיע לה יותר.

  2. נאדל חסנין
    27 בדצמבר 2012 @ 10:53

    למען דיוק,
    היישובים הערבים בישראל מבחינת מספר תושבים כדלהלן:
    מקום ראשון: נצרת – 73500 תושבים
    מקום שני: רהט – 54800 תושבים
    מקום שלישי: אום אל פחם – 48500 תושבים
    מקום רביעי וחמשי עם מספר תושבים זהה: שפרעם וטייבה: 38200 תושבים

    לפי נתוני הלמ"ס בתאריך 09/07/2012

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן