Skip to content

נכנע ללחץ: נשיא ניגריה נאלץ לרכך את עמדתו בנוגע למחירי הדלק

גודלאק ג'ונתן למד לקח קשה בדומה למנהיגי מדינות מתפתחות בכל רחבי העולם: נסה לקצץ בסובסידיות לדלק והאוכלוסייה תתפרץ בזעם. בלחץ ראשי האיגודים, הוזיל הנשיא חלקית את המחירים. את האופוזיציה זה לא מרגיע, ורבים מאנשיה עדיין תובעים את סילוק הנשיא מתפקידו מאת גרשון גירון נשיא המדינה, גודלאק ג'ונתן, למד השבועלקח אכזרי: נסה לקצץ בסובסידיות למחירי הדלק – […]

נכנע ללחץ: נשיא ניגריה נאלץ לרכך את עמדתו בנוגע למחירי הדלק

גודלאק ג'ונתן למד לקח קשה בדומה למנהיגי מדינות מתפתחות בכל רחבי העולם: נסה לקצץ בסובסידיות לדלק והאוכלוסייה תתפרץ בזעם. בלחץ ראשי האיגודים, הוזיל הנשיא חלקית את המחירים. את האופוזיציה זה לא מרגיע, ורבים מאנשיה עדיין תובעים את סילוק הנשיא מתפקידו מאת גרשון גירון נשיא המדינה, גודלאק ג'ונתן, למד השבועלקח אכזרי: נסה לקצץ בסובסידיות למחירי הדלק – […]

גודלאק ג'ונתן למד לקח קשה בדומה למנהיגי מדינות מתפתחות בכל רחבי העולם: נסה לקצץ בסובסידיות לדלק והאוכלוסייה תתפרץ בזעם. בלחץ ראשי האיגודים, הוזיל הנשיא חלקית את המחירים. את האופוזיציה זה לא מרגיע, ורבים מאנשיה עדיין תובעים את סילוק הנשיא מתפקידו

מאת גרשון גירון

מזלו בגד בו: גודלאק ג'ונתן

נשיא המדינה, גודלאק ג'ונתן, למד השבועלקח אכזרי: נסה לקצץ בסובסידיות למחירי הדלק – והאוכלוסייה תתפרץ בזעם.

לנוכח יציאתם לרחובות של אלפי מפגינים, דרישה לסילוקו מהשלטון ושביתה כללית שנמשכה שבוע ושיתקה את מדינתו הסוררת, לא נותרה לנשיא גודלאק ג'ונתן ברירה אלא לסגת ולהחזיר חלקית את הסובסידיה על הדלק.

יותר מהתקוממות אסלאמית בצפון המדינה או מהעימות רב השנים בדרום – גיבשה מחאת הדלק כמדומה את תסכולי העם, העלתה את מיפלס הזעם על גדותיו והוציאה את ההמונים לרחובות. "הממשלה מודעת לכך שיישום מדיניות הסרת הפיקוח הממשלתי יגרום למצוקה ראשונית", אמר ג'ונתן ביום שני במסמך כניעה מנוסח בכבדות, אחרי שבוע של סירוב לסגת.

אירועים דומים התרחשו ברחבי העולם בשנים האחרונות, בדרום אמריקה, במזרח התיכון ובאסיה, ותגובות הממשלות גם הן היו תכופות דומות: ניסיון להרוויח זמן נוכח הלחצים – ואז כניעה זריזה, בניגוד לדעות הכלכלנים והמוסדות הכלכליים הבינלאומיים הטוענים שהסובסידיות בזבזניות ושואבות כספי מדינה שיכלו לשמש לשיפור החינוך, לטיוב שירותי הבריאות ולצרכים אחרים.

ממשלת ניגריה מסבסדת את הדלק לאזרחיה בכ-8 מיליארד דולרים לשנה, ועל פי דו"ח קרן המטבע הבינלאומית מ-2009, סילוקן יהווה "צעד ראשוני חשוב" לביצור מעמדה הכלכלי של אחת מהכלכלות הגדולות של אפריקה. ואולם בארצות עשירות משאבי טבע כניגריה, הלוקות בפערים עצומים בין עניים לעשירים, סבסוד הדלק הוא אחת מטובות ההנאה המעטות המטפטפות אל העם מהממשלה. זו האחרונה נחשבת כמעט תמיד כקן של שחיתות, וחבריה – כמי ששלשלו לכיסם מיליארדי דולרים מרווחי הנפט, בלא שום תמורה כמעט.

עבור העניים – ושלושה רבעים מאוכלוסי המדינה נחשבים ככאלה וחיים מכדולר אחד ליום – פירוש הסובסידיה לדלק הוא נסיעה זולה לשוק. פירושה מחירים זולים מזון שהם רוכשים שם. ופירושה גם תחושת בעלות במשאב מדינה, נפט. על פי הערכות שונות, כשמונים אחוזים מהכנסות הנ פט זורמות לכיסי אחוז אחד מהאוכלוסייה.

"זו אחת מהדרכים המאפשרות לעניי הכפר והעיר להרגיש שהם נהנים ממשאב אסטרטגי זה", אומר מייקל ג'. ואטס, מומחה למדיניות נפט באוניברסיטת ברקלי שבקליפורניה. "סובסידיית הדלק נחווית כאחד הדברים המעטים שהם זוכים לו".

עוצמת הרגש הזה הורגשה היטב גם ביום שני כאשר המהומות דעכו. על פי תוכנית הנסיגה שאושרה על ידי מנהיגי האיגודים המקצועיים, מחיר הדלק בניגריה ירד לכ-2.2 ₪ לליטר – גבוה יותר מ-1.8 ₪, המחיר לפני ה-1 בינואר, אבל נמוך דיו לסיים את השביתה.

מוכנים למלחמת אזרחים אם המחיר לא ישוב לקדמותו

בכל זאת, ניגרים רבים אוכזבו מכך מהנשיא ג'ונתן לא ביטל את העלאת המחיר בשלמותה. "אנחנו לא מרוויחים מהנפט הזה!" צעק עלי מוחמד, נהג ריקשה ממונעת. "לא תאורה, לא דרכים, לא בתי חולים. עשו שיוריד מחירים. אנחנו סובלים במדינה הזאת".

מאות צעירים אחרים התגודדו סמוך לאחד ממרכזי המחאה: מועדון הלילה "מקדש אפריקה החדשה" שבבעלות כוכב המוזיקה פמי קוטי, בנו של המוזיקאי ואיש האופוזיציה הרדיקלי, פלה קוטי. בנאום שנשא ביום שני בבוקר מול קהל מעריצים מעל במת עץ רעועה, הביע קוטי גועל ממוסדות המדינה – וזכה לתשואות רמות.

מאוחר יותר זעם קוטי על מנהיגי האיגודים, שגיבשו נוסחה לסיום השביתה. "אמרתי לכם שהאנשים האלה ייכנעו", הפטיר לעבר עוזריו שעה שיב יחד עימם וצפה בשידור הטלוויזיה המבשר על סיום השביתה הכללית. ובאשר לממשלה, הוסיף: "הם מעמידים לדין הומוסקסואלים, אבל אין חוק נגד גניבת מיליונים".

מהומות על רקע דומה התחוללו בניגריה בעבר, והיא אינה לבדה. בבוליביה שרפו מפגינים תמונות של הנשיא אוו מוראלס ובזזו בנייני ממשל בדצמבר 2010, וכפו על הנשיא אוו מוראלס למשוך את תקנת קיצוץ הסובסידיות שיזם, ימים אחדים בלבד אחרי כניסתה לתוקף. גם בוונצואלה, טרם עלייתו לשלטון של הוגו צ'אבס, התחוללו מהומות קשות במשך ימים ארוכים ומאות בני אדם קיפחו את חייהם בעקבות העלאת מחירי הדלק ב-1989 (מודע היטב לחשיבות העניין, צ'אבס מנהל עכשיו את אחת מתכניות סובסידיות הדלק הנדיבות בעולם). בירדן, הביאה בשנה שעברה הודעה על קיצוץ עתידי בסובסידיות לגל הפגנות נגד הממשלה, שבסופו של דבר נאלצה לסגת מתוכניתה. באינדונזיה, הובילה ב-2008 התייקרות מחירי הדלק ב-30 אחוזים למהומות עקובות מדם. למרות זאת, כלכלנים משבחים את המדינה העושה מה שמדינות אחרות נמנעות ממנו לרוב: המתקת הסרת הסובסידיות בהגדלת הסיוע הכספי לעניים.

גודלאק ג'ונתן למד לקח קשה בדומה למנהיגי מדינות מתפתחות בכל רחבי העולם: נסה לקצץ בסובסידיות לדלק והאוכלוסייה תתפרץ בזעם. בלחץ ראשי האיגודים, הוזיל הנשיא חלקית את המחירים. את האופוזיציה זה לא מרגיע, ורבים מאנשיה עדיין תובעים את סילוק הנשיא מתפקידו

מאת גרשון גירון

מזלו בגד בו: גודלאק ג'ונתן

נשיא המדינה, גודלאק ג'ונתן, למד השבועלקח אכזרי: נסה לקצץ בסובסידיות למחירי הדלק – והאוכלוסייה תתפרץ בזעם.

לנוכח יציאתם לרחובות של אלפי מפגינים, דרישה לסילוקו מהשלטון ושביתה כללית שנמשכה שבוע ושיתקה את מדינתו הסוררת, לא נותרה לנשיא גודלאק ג'ונתן ברירה אלא לסגת ולהחזיר חלקית את הסובסידיה על הדלק.

יותר מהתקוממות אסלאמית בצפון המדינה או מהעימות רב השנים בדרום – גיבשה מחאת הדלק כמדומה את תסכולי העם, העלתה את מיפלס הזעם על גדותיו והוציאה את ההמונים לרחובות. "הממשלה מודעת לכך שיישום מדיניות הסרת הפיקוח הממשלתי יגרום למצוקה ראשונית", אמר ג'ונתן ביום שני במסמך כניעה מנוסח בכבדות, אחרי שבוע של סירוב לסגת.

אירועים דומים התרחשו ברחבי העולם בשנים האחרונות, בדרום אמריקה, במזרח התיכון ובאסיה, ותגובות הממשלות גם הן היו תכופות דומות: ניסיון להרוויח זמן נוכח הלחצים – ואז כניעה זריזה, בניגוד לדעות הכלכלנים והמוסדות הכלכליים הבינלאומיים הטוענים שהסובסידיות בזבזניות ושואבות כספי מדינה שיכלו לשמש לשיפור החינוך, לטיוב שירותי הבריאות ולצרכים אחרים.

ממשלת ניגריה מסבסדת את הדלק לאזרחיה בכ-8 מיליארד דולרים לשנה, ועל פי דו"ח קרן המטבע הבינלאומית מ-2009, סילוקן יהווה "צעד ראשוני חשוב" לביצור מעמדה הכלכלי של אחת מהכלכלות הגדולות של אפריקה. ואולם בארצות עשירות משאבי טבע כניגריה, הלוקות בפערים עצומים בין עניים לעשירים, סבסוד הדלק הוא אחת מטובות ההנאה המעטות המטפטפות אל העם מהממשלה. זו האחרונה נחשבת כמעט תמיד כקן של שחיתות, וחבריה – כמי ששלשלו לכיסם מיליארדי דולרים מרווחי הנפט, בלא שום תמורה כמעט.

עבור העניים – ושלושה רבעים מאוכלוסי המדינה נחשבים ככאלה וחיים מכדולר אחד ליום – פירוש הסובסידיה לדלק הוא נסיעה זולה לשוק. פירושה מחירים זולים מזון שהם רוכשים שם. ופירושה גם תחושת בעלות במשאב מדינה, נפט. על פי הערכות שונות, כשמונים אחוזים מהכנסות הנ פט זורמות לכיסי אחוז אחד מהאוכלוסייה.

"זו אחת מהדרכים המאפשרות לעניי הכפר והעיר להרגיש שהם נהנים ממשאב אסטרטגי זה", אומר מייקל ג'. ואטס, מומחה למדיניות נפט באוניברסיטת ברקלי שבקליפורניה. "סובסידיית הדלק נחווית כאחד הדברים המעטים שהם זוכים לו".

עוצמת הרגש הזה הורגשה היטב גם ביום שני כאשר המהומות דעכו. על פי תוכנית הנסיגה שאושרה על ידי מנהיגי האיגודים המקצועיים, מחיר הדלק בניגריה ירד לכ-2.2 ₪ לליטר – גבוה יותר מ-1.8 ₪, המחיר לפני ה-1 בינואר, אבל נמוך דיו לסיים את השביתה.

מוכנים למלחמת אזרחים אם המחיר לא ישוב לקדמותו

בכל זאת, ניגרים רבים אוכזבו מכך מהנשיא ג'ונתן לא ביטל את העלאת המחיר בשלמותה. "אנחנו לא מרוויחים מהנפט הזה!" צעק עלי מוחמד, נהג ריקשה ממונעת. "לא תאורה, לא דרכים, לא בתי חולים. עשו שיוריד מחירים. אנחנו סובלים במדינה הזאת".

מאות צעירים אחרים התגודדו סמוך לאחד ממרכזי המחאה: מועדון הלילה "מקדש אפריקה החדשה" שבבעלות כוכב המוזיקה פמי קוטי, בנו של המוזיקאי ואיש האופוזיציה הרדיקלי, פלה קוטי. בנאום שנשא ביום שני בבוקר מול קהל מעריצים מעל במת עץ רעועה, הביע קוטי גועל ממוסדות המדינה – וזכה לתשואות רמות.

מאוחר יותר זעם קוטי על מנהיגי האיגודים, שגיבשו נוסחה לסיום השביתה. "אמרתי לכם שהאנשים האלה ייכנעו", הפטיר לעבר עוזריו שעה שיב יחד עימם וצפה בשידור הטלוויזיה המבשר על סיום השביתה הכללית. ובאשר לממשלה, הוסיף: "הם מעמידים לדין הומוסקסואלים, אבל אין חוק נגד גניבת מיליונים".

מהומות על רקע דומה התחוללו בניגריה בעבר, והיא אינה לבדה. בבוליביה שרפו מפגינים תמונות של הנשיא אוו מוראלס ובזזו בנייני ממשל בדצמבר 2010, וכפו על הנשיא אוו מוראלס למשוך את תקנת קיצוץ הסובסידיות שיזם, ימים אחדים בלבד אחרי כניסתה לתוקף. גם בוונצואלה, טרם עלייתו לשלטון של הוגו צ'אבס, התחוללו מהומות קשות במשך ימים ארוכים ומאות בני אדם קיפחו את חייהם בעקבות העלאת מחירי הדלק ב-1989 (מודע היטב לחשיבות העניין, צ'אבס מנהל עכשיו את אחת מתכניות סובסידיות הדלק הנדיבות בעולם). בירדן, הביאה בשנה שעברה הודעה על קיצוץ עתידי בסובסידיות לגל הפגנות נגד הממשלה, שבסופו של דבר נאלצה לסגת מתוכניתה. באינדונזיה, הובילה ב-2008 התייקרות מחירי הדלק ב-30 אחוזים למהומות עקובות מדם. למרות זאת, כלכלנים משבחים את המדינה העושה מה שמדינות אחרות נמנעות ממנו לרוב: המתקת הסרת הסובסידיות בהגדלת הסיוע הכספי לעניים.

כתבות אחרונות באתר

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן