Skip to content

קריאה לנשים: לא להצביע למפלגות המדירות אתכן

בכנס שארגנה שדולת הנשים בשותפות עם ארגוני נשים לצדק מגדרי ולשוויון כלכלי-תעסוקתי נאמו מובילי המפלגות המתמודדות לכנסת ה-19. מאות הגיעו כדי לשמוע כיצד מבטיחות המפלגות והרשימות לקדם שוויון מגדרי בפוליטיקה ובחברה בישראל. האם גם יקיימו?
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

יפה ויגוצקי, יו"ר שדולת הנשים, פתחה את כנס הבחירות שהתקיים ביום רביעי בבית ציוני אמריקה בתל אביב בקריאה לנשים "לא להצביע למפלגות שאינן מקבלות נשים". עוד הוסיפה שעלינו "לא לנוח ולא לשקוט עד שנשים יקבעו גורלן המקצועי והתרבותי בעצמן, ועד שתהיינה שוות בין שווים ללא צורך במנגנוני תיקון למיניהם. כשזה יקרה נדע שהגענו לרגע לו אנו מייחלים".

בכנס, שארגנה שדולת הנשים בשותפות עם ארגוני נשים לצדק מגדרי ולשוויון כלכלי-תעסוקתי, נאמו מובילי המפלגות המתמודדות לכנסת ה-19. מאות הגיעו כדי לשמוע כיצד מבטיחות המפלגות והרשימות לקדם שוויון מגדרי בפוליטיקה ובחברה בישראל.

את הכינוס הנחתה העיתונאית גל גבאי, והשתתפו בו גם זהבה גלאון (מרצ), ציפי לבני (התנועה), שאול מופז (קדימה), יצחק בוז'י הרצוג (העבודה), אסמא אגבארייה זחאלקה (דע"ם), אלדד יניב (ארץ חדשה) ויאיר לפיד (יש עתיד). נפתלי בנט (הבית היהודי) ביטל הגעתו ברגע האחרון, והשרה לימור לבנת (הליכוד ביתנו) איחרה והגיעה עם התפזרות הקהל.

"מה שהשתנה בבחירות האלה הוא ההבנה", אמרה גל גבאי, "שמשקפיים מגדריים הם לא רק 'ייצוג'. שלוש נשים עומדות בראש מפלגות שמתמודדות לבחירות. אבל ייצוג נשים הוא רק ההתחלה. אנחנו צריכים ללמוד להסתכל גם על כלכלה, גם על מלחמה וגם על נשק דרך עיניים של נשים. הסדר הנוכחי מנציח את הסדר המגדרי שהופך אותנו כפופות לגברים". עוד ציטטה גבאי את הפעילה הפמיניסטית ויקי שירן (1947 – 2004) שאמרה כי "עשייה חברתית כמוה כלקלף טיח מקיר בציפורן אחת". 

גלאון: המדיניות הניאו-ליברלית של נתניהו פגעה בנשים

זהבה גלאון, מרצ (צילמה: טלי קורל)

זהבה גלאון הדגישה בנאומה את העשייה הרבה של מפלגתה בכל הנוגע לסוגיות של שילוב וקידום נשים בחברה: "אני מייחסת חשיבות רבה לעובדה שנשים רבות במדינת ישראל מופלות בשכר, בתעסוקה, נמצאות בתחתית המדרוג החברתי, ובעצם מצויות בתת-ייצוג. בקדנצייה האחרונה ניהלנו מאבק במדיניות ניאו-ליברלית של נתניהו שפגעה בנשים ובאינטרסים של נשים ושלא הפנימה את הרעיון הרדיקלי שנשים שוות. אנו שומעות בימים האחרונים על הקיצוצים המתוכננים של הממשלה הבאה. ממשלה שרוצה לקצץ 20 מיליארד שקלים בראש ובראשונה תפגע בנשים. כל שנה עולה תקציב הביטחון מעבר לתקציב המאושר – על חשבון אינטרסים של נשים: עדיין נשים שקופות. אצלנו מאבק למען אינטרסים של נשים הוא לא מס שפתיים. חמש מתוך עשר בעשירייה הראשונה של מרצ הן נשים. אין מפלגה אחרת בישראל כמו מרצ שתומכת באינטרסים של נשים. אני קוראת למפלגות המרכז לא להתיישב בקואליציית נתניהו שתפגע בנשים".

ציפי לבני, התנועה (צילמה: טלי קורל)

ציפי לבני התייחסה בדבריה באירוניה לייחוס פועלה לנושא המדיני בלבד: "הרבה טענו נגדי שענייני נשים לא מעניינים אותי. ובמהלך החיים הפוליטיים למדתי הרבה דברים – המאבק היום על פניה של מדינת ישראל עוסק גם בעתידן החברתי של הנשים. דעו לכם שלא מדובר רק בשאלה של שכר נשים או מה יהיה בתקציב הבא – מדובר על מאבק רחב יותר. כשנפתלי בנט אומר שהוא יסרב פקודה, מה שהוא בעצם אומר הוא שביום של הפקודה הוא יפעל לפי עצת הרב, וזוהי אותה רבנות שמדירה ומפלה נשים. ביחד אנחנו צריכות וחייבות להיאבק על הפנים של מדינת ישראל".

הרצוג: ישראל היא מדינה שוביניסטית

יצחק בוז'י הרצוג, העבודה (צילמה: טלי קורל)

יצחק (בוז'י) הרצוג פתח את דבריו ללא שמץ אירוניה: "אנחנו צריכים להודות באמת. הסיפור האמיתי הוא, שיחד עם תהליכים חשובים מאוד של השתלבות והובלה, בכל תחומי החיים – ישראל היא מדינה שוביניסטית. החברה הישראלית היא שוביניסטית, וזו תופעה שקשה לנו להודות בה. פועלים כאן זרמים סותרים, כמו חשמל: מצד אחד ליברלי, ומצד שני זרם שמרני שבתת-מודע מדיר נשים מכל תחומי החיים הרלוונטיים". עוד המשיך הרצוג לתאר את נקודת המפנה הפוליטית שלו: "נקודת השבר האישית שלי הייתה כשהנחתי הצעת חוק ולפיה כל מי שמורה על הדרת נשים במרחב הציבורי דינו שלוש שנות מאסר וקנס. ומה שקרה זעזע אותי: הממסד הביורוקרטי נעמד מבוהל, ובסוף, הממסד הפוליטי הוא זה שהפיל את ההצעה פעם אחר פעם. המצב הזה יימשך גם בממשלה הבאה. פה צריכה להיות חזית פוליטית רחבה שבאה ונלחמת בכל אפשרות של הדרה. אני גאה להיות כאן ולדבר על הנושא, וזה צריך להיות קונצנזוס פוליטי שלא רק אישה צריכה לדבר עליו".

אסמא אגבארייה זחאלקה, דע"ם (צילמה: טלי קורל)

אסמא אגבארייה זחאלקה, ראשת מפלגת דע"ם, פתחה בחיוך אופטימי, בהמשך לדבריה של גל גבאי בתחילת הערב: "אני רוצה לבשר לכם שבארבע רשימות עומדת אישה". זחאלקה המשיכה ותיארה את המצוקות היום-יומיות של הנשים במגזר הערבי: " הנשים שאני מכירה באות ממקום קשה, אבל יש בהן המון כוח. אני מכירה נשים ערביות שעובדות בחקלאות בשכר מינימום – ואלה עוד הנשים שגורלן שפר עליהן. הן עובדות עבודה פיזית קשה בחממות כדי לצאת ממעגל העוני,  שעומד על 50% במגזר הערבי. בראש סדר העדיפויות של החברה צריכה להיות הזכות לעבוד. הפקעת הזכות מהציבור על פי הרקע הלאומי שלו זהו פשע שצריך לשים לו קץ. אנחנו מפלגה אנטי-לאומנית, ואנחנו רוצים לתת ביטוי לציבור שיצא לדרוש צדק חברתי ולא קיבל אותו. ציבור העובדים הוא שקוף למרות שהוא רוב מוחץ. אנחנו עוד נהיה עדים לכנסת יותר ימנית ויותר קיצונית, וששולט בה יותר קונצנזוס. אם התקציבים ימשיכו ללכת להתנחלויות ולמלחמות אנחנו הורגים את האפשרות לצדק חברתי – שלא ייתכן ללא צדק מדיני ושלום. כל אמא יהודייה וערבייה שמוציאה את הנשמה כדי לגדל את הילד שלה לא רוצה לשלוח אותו למות".

יניב: להציב תנאי של 50 אחוז נשים

אלדד יניב, ארץ חדשה (צילמה: טלי קורל)

אלדד יניב הטיח את נאומו בקצרה: "הקשבתי לכל הסיסמאות פה, ואני מציע שנקיים שיח אחר. אתם עוד תצטרפו לממשלה של נתניהו. כשאתם מנהלים את המו"מ עם ביבי להצטרף לממשלה שלו, התנאי הראשון שאתם מציבים זה 50% שרות בממשלה, בקבינט, ובשביעייה שתהפך לשמינייה. ההחלטה השנייה שלכם, שהיא התנאי השני שתציבו לביבי, הוא שבכל החברות הממשלתיות ובכל האוניברסיטאות יהיו 50% נשים בכל ההנהלות, ושממשלת ישראל לא תתקשר עם שום ספק שאין לו 50% נשים בדירקטוריון. אצלנו במפלגה זה ככה, וככה זה צריך להיות בכל מפלגה בישראל".

לפיד: אני פמיניסט, ואני מאמין שיש עוד עבודה רבה לפנינו

יאיר לפיד, יש עתיד (צילמה: טלי קורל)

יאיר לפיד התייחס בדבריו לקונצנזוס האשלייתי לכאורה בקרב חלק מהציבור: "המאבק לא הסתיים ונשים לא צריכות לחשוב שהוא הסתיים. כל עוד מעביד שואל בראיון עבודה 'את בטוחה שאת לא עומדת להכנס להריון?' – המאבק לא הסתיים. כל עוד בגלל גרסה מעוותת וחולנית של כבוד המשפחה, נשים מוכות ונרצחות – המאבק לא הסתיים. כל עוד יש נשים שאומרות 'אני לא פמיניסטית' – המאבק לא הסתיים. אני פמיניסט כי אני מאמין שיש עוד עבודה רבה לפנינו. פעם שאלו אותי אם אני בעד העדפה מתקנת לנשים. עניתי שכן, ואז שאלו אותי למה. על כך עניתי – כי אנחנו התחלנו. במשך 1500 שנים אנחנו הגברים סידרנו לנו העדפה מתקנת. במפלגת יש עתיד נקדם חקיקה שתאכוף חוקים לשוויון שכר. אנחנו רואים כמחויבות גדולה לפעול בראש ובראשונה נגד אלימות כנגד נשים, ואנחנו יודעים שהבסיס הוא החינוך. הפמיניזם הוא התנועה החברתית החשובה ביותר של מאה השנים האחרונות, ואני רוצה להגיד לכל הנשים הנאבקות – אנחנו אתכן".

  • טלי קורל היא רכזת מתנדבים, מכון תודעה, עמותת תודעה (מלכ"ר) למען נפגעות ונפגעי תעשיית המין.
[related-posts title="כתבות נוספות מאת טלי קורל"]
error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן