Skip to content

יינות לבנון – מן הטובים בעולם

יש לכם דרכון זר? אתם נוסעים לבקר במדינה הצפונית לנו? מסתבר כי הלבנונים מייצרים יינות מזה אלפי שנים, ולאחרונה אף זכו להילה עולמית בזכות איכות הבצירים. כל מה שרציתם לדעת על היין הלבנוני, בלי מילה אחת על פוליט...
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

יש לכם דרכון זר? אתם נוסעים לבקר במדינה הצפונית לנו? מסתבר כי הלבנונים מייצרים יינות מזה אלפי שנים, ולאחרונה אף זכו להילה עולמית בזכות איכות הבצירים. כל מה שרציתם לדעת על היין הלבנוני, בלי מילה אחת על פוליט…

מאת: שי שגב

לבנון נחשבת כאחת מיצרניות היין הוותיקות בעולם, ומושפעת מאוד מן העולם הישן – אם כי זה אינו מפתיע, בשל קשרים היסטוריים של המדינה עם צרפת. 7 מיליון בקבוקי היין המיוצרים במחוז היין של לבנון, מופקים על-ידי 16 יקבים בלבד. הזנים הצרפתיים שולטים ביד רמה, והיינות בעלי איכות יוצאת דופן, כשחלקם נמכרים במספר מסעדות מכוכבות מישלן בעולם.

כרמי מַּסַיָה הסמוכים לבָּעַלבֵּק
כרמי מַּסַיָה הסמוכים לבָּעַלבֵּק

בקעת הלבנון, נחשבת נפת היין היחידה במדינה, ולדעת המקומיים – מקום ייצור היין הראשון בעולם. הפיניקים יצרו וייצאו את היינות מאיזור היסטורי זה כבר לפני 3,000 שנה. ישנן עדויות לייצור יין באתר הארכיאולוגיה העתיק של הבקעה, הלא הוא בָּעַלבֵּק, שם ניצבים שרידים רומאים בני 2,000 שנה, הכוללים מקדש המיוחס לבכחוס, אל היין הרומאי.

בקעת הלבנון נמתחת מהרי הלבנון, כ-30 קילומטרים מזרחית לביירות, ועד להרי מול הלבנון, כ-120 קילומטרים בהמשך מזרחה. שילוב האדמה (חצץ, גיר וחרסית), גובה הכרמים (900 ועד 1,100 מטרים) ואור השמש, מעניקים ליין טריות, מבלי לאבד רכז פרי, כך שהיינות בעלי האיזון והאלגנטיות, מופקים ללא מאמץ אקלימי רב מדי. תנאים מושלמים אלו, יוצרים יינות טריים בעלי גב עשיר בפרי ובחומציות נהדרת – כהי צבע, סמיכים, אדומים מאוד מרוכזים, וכנאמר – חלקם נמצאים במיטב מרתפי היין בעולם.

הזנים המובילים: מרלו, סינסו, סירה קברנה סוביניון וקריניאן באדומים; מרוּוָה, סוביניון בלאן, עוֹבֵּיְידָה, קלרט ושרדונה בלבנים.

יצרנים מובילים בלבנון

שָׁאטוֹ קְלוׁסֵנְט תּוֹמָאס (Château Clos St. Thomas)

היקב הממוקם ברחוב הראשי של קַבּ אֵלִיאַס, הוא גם אחד מן היקבים הצעירים במחוז. זהו עסק בבעלות משפחה קטנה, ואלו שתלו את כל הגפנים (הצרפתיות) בשנת 1993 ומכרו את הבציר הראשון בשנת 1998. היינות כולם בסגנון עולם חדש, אם כי זה לא מפחית מן ההשפעה האיכותית שמעניק בית הגידול (טרואר). היינות הלבנים נקיים ומאוזנים בצורה יוצאת דופן, ונהנים אף מחמיצות מסיימת טובה. היינות האדומים קטיפתיים, רכים, עם ריח הדוניסטי משהו, והם אחת הסיבות מדוע יקב זה זוכה למוניטין בכל העולם. מה לקנות: לֶה גּוֹרְמֶה בְּלָאן (Les Gourmets Blanc); לֶה זֵמִיר (Les Emirs); שָׁאטוֹ סֵנְט תּוֹמָאס (Château St. Thomas).

שאטו קֵפַרְיִיָה
שאטו קֵפַרְיִיָה

שָׁאטוֹ קֵפַרְיִיָה (Château Kefraya)

נמצא בזָחְלֵה ויוצר יינות בסגנון צרפתי, עם חותמת עמק בקעה ובטירה מעוצבת ברמה עולמית. היקב נחשב כשריד עוד טרם מלחמת האזרחים, כיוון שקֵפַרְיִיָה מכר במקור ענבים מגפניו בני 50 השנה, ליקב שנקרא היום שָׁאטוֹ מוּסַאר. מאז 1979, החל היקב לייצר את היינות הנפלאים שלו, תחת היינן מִישֵּל דֶּה בּוֹסְטְרוֹ (Michel de Bustros). יינות הקינוח הלבנים פריכים, עשירי פרי ומשרים סיומת של דבש; יצירות המופת האדומים, כמו קוֹמְט דֶּה אֵם (Comte de M) מורכבים, מאוזנים להפליא ומרוכזים ביותר, אם כי נותנים תחושת פריחה, עדינות ואלגנטיות כאחד. מה לקנות: לָה שָׁאטוֹ קֵפַרְיִיָה בְּלָאן דֶּה בְּלָאן; קוֹמְט דֶּה אֵם.

שָׁאטוֹ קְסָארָה (Château Ksara)

אחד מן היקבים המרהיבים ביותר, יושב על חורבות מבצר צלבני (קְסָאר), ורבוי בהיסטוריה ארוכת יומין. המקום נרכש על-ידי נזירים ישועיים בשנת 1857, ואלו המשיכו לייצר יין על-פי המסורת, עד שנאלצו למכור את המקום בשל הוראות הותיקן. הם גם שימרו את מנהרות הרומאים, המשמשות כיום כמרתפים טבעיים. כיום, היקב נחשב באופן מובהק כסגנון עולם ישן – שרדונה ששהה בחבית עץ, קליל ונעים, ולו בשבילו שווה לעשות את הגיחה למדינה. גם האדומים יכולים להתחרות במיטב יינות בורדו. מה לקנות: שרדונה; שָׁאטוֹ קְסָארָה קברנה סוביניון.

שָׁאטוֹ מוּסַאר (Château Musar)

היקב המקורב לביירות, נוצר מפרי דמיונו של הבעלים, סֵרְז' הוֹשַׁאר (Serge Hochar), ובזכות קשריו הרבים, יינות לבנון זוכים למוניטין וליחס הבינלאומי. לעיתים נדירות היין בסדרה הראשית – שָׁאטוֹ מוּסַאר, העשוי מממסך של קברנה סוביניון, סינסו וקריניאן – יהיה זהה מבציר לבציר. בשנים מסויימות, הקברנה סוביניון יהיה הענב הדומיננטי, בהנחה והיין עשיר בסגנון מִּדוֹק שבבורדו, בעוד באחרים, הסינסו יכול להוביל, ואלו מזכירים במעט את יינות עמק הרון. מה לקנות: שָׁאטוֹ מוּסַאר (אדום, לבן); הוֹשַׁאר פֵּר אֶה פִיס (Hochar Père et Fils).

דּוֹמֵיין וּוֹרְדִי (Domaine Wardy)

היקב השוכן באיזור התעשיה של זָחְלֵה, השיק את הבציר המסחרי הראשון בשנת 1997, אם כי לחברת האם, סוֹלְפִיד (Solfied), יש היסטוריה, תחת שמות שונים, לייצר עראק מגפניה – כבר משנת 1893. הבעלים, סַלִים וּוֹרְדִי, ממשיך לשתול גפנים, אם כי רוב היינות נוצרו מגפנים שנשתלו משנת 1989. היינות הלבנים פריכים, פירותיים וקלים לשתייה; האדומים עשויים היטב, בעלי גוף בינוני, וכך דוגמה בשָׁאטוֹ לֵז סֵדְרֶה (Château Les Cèdres), קיימת מורכבות, איזון גוף ומבנה עגול ומוצק. מה לקנות: וּוֹרְדִי קְלו בְּלָאן; שָׁאטוֹ לֵז סֵדְרֶה, קברנה סוביניון.

מַּסַיָה
מַּסַיָה

מַּסַיָה (Massaya)

מסיה היא יוזמה לבנונית-צרפתית משותפת של ארבעה שותפים, שהחלה כבר בשנת 1998, ומעורבים בה גם כמה יקבים צרפתיים יוקרתיים מבורדו. בית הגידול (טרואר) הייחודי של מַּסַיָה, מעניק איכות יוצאת דופן של ענבים. הלבנים מאוד נעימים וקלים לשתייה, בעוד האדומים מלאי בשר, עשירי עפצנים ועתירי ריבה. מה לקנות: סִילְבֵר קוֹלֵקְשֶׁן (אדום, לבן); גּוֹלְד רֶזֵרְב.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן