Skip to content

2012: מרבית השווקים נהנו מגאות

על פי המספרים לקראת סוף השנה - הבורסה הטורקית זינקה ב-47%, הבורסה הגרמנית עלתה ב-29%, ביוון עלתה הבורסה נגד כל הסיכויים ב-19%, בארה"ב טיפס מדד S&P 500 ב-13% וחל שיפור משוקלל בכלכלה העולמית של 13%
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

מחר מסתיימת שנת 2012, ואם נסכם במשפט אחד את 12 החודשים החולפים, נוכל לומר שהייתה זו שנה אינטנסיבית עבור הכלכלה הגלובלית. מה לא היה בה? משבר החובות באירופה הוחרף עד כדי כך שהתגברו החששות, כי קריסתו כמעט בלתי נמנעת. כלכלת יוון, הזכירה לעולם מהי טרגדיה יוונית כשנדחקה אל סף תהום כלכלי-מדיני-חברתי. בשלבים מסוימים נראה היה שבכל רגע, עומדת המדינה הקטנה "לפשוט רגל" ולגרור יחד איתה את המערכת הבנקאית האירופית.

את להבות משבר החובות האירופי ניסו מנהיגי אירופה להנמיך באמצעות "שפיכת דליים רבים" בעיקר בדמות דיבורי הרגעה, ומדי פעם גם באמצעות מעשים בפועל. כך הכריזו הפוליטיקאים על התחייבותם לשמור על אחדותו של הגוש, ונגיד הבנק המרכזי האירופי (ECB) בשילוב עם קרן המטבע הבינלאומית, פעלו בשווקים, כדי לתמוך באותן כלכלות בעייתיות על ידי הזרמת כספים.

התאוששות בחוסר עקביות

בארה"ב סימני ההתאוששות המשיכו להתנהל בחוסר עקביות, והשווקים הפיננסים נעו בין אופטימיות מדודה לפסימיות חסרת שליטה. את מצב הרוח המורכב הזה ניתן היה לזהות על גבי הגרפים השונים. כך לדוגמא, כאשר התפרסמו נתונים חיוביים ביומן המאקרו הכלכלי, העליות היו מהוססות, אולם כאשר התפרסם נתון שלילי, שלחו הסוחרים את שווקי המניות לטריטוריה השלילית – כהרף עין.

תנאי חוסר ודאות

אלו אומנם שתי בעיות מרכזיות איתן נאלצו השווקים להתמודד, אבל הן לא היו היחידות. תנאי חוסר הוודאות שררו גם בשאר כלכלות העולם, כך למשל במזרח הרחוק, שם המעצמה הסינית הציגה צמיחה איטית יותר מבעבר, מה שהעלה את מפלס החששות של הכלכלה העולמית. במזרח התיכון הייתה זו שנת מפנה פוליטית עבור מספר מדינות: טורקיה חוותה חילופי שלטון, בסוריה מתנהלת מלחמה בין שלטון אסד למורדים. מדינות כמו מצרים וטוניסיה ניסו ועדיין ממשיכות לנסות לחזור למסלול לאחר ההפיכות השלטוניות שהתרחשו ב-2011.

המספרים מראים

קצרה היריעה מלהכיל את אירועי 2012, על כן מחלקת המחקר של אינפיניטי בחרה לסכם ולרכז דווקא את המספרים ש"עשו" את 2012. מהסתכלות על המספרים ימים ספורים לפני תום השנה, אפשר לראות בבירור, כי חרף האקלים הכלכלי הבעייתי, מרבית השווקים נהנו מגאות. מה שמאשרר את הביטוי ""Bullshit talks, money works.

הבורסה הטורקית ניצבת בראש רשימת העולות עם זינוק של 47% מתחילת השנה, בגוש האירו המעורער בלטה הבורסה הגרמנית כשזינקה עד כה ב-29%, ביוון עלתה הבורסה כנגד כל הסיכויים ב-19% בסיכום שנתי. בארה"ב טיפס מדד S&P 500 ב-13%, כאשר את העליות הוביל סקטור הפיננסים. הסתכלות רוחבית על שווקי העולם על ידי בחינת ביצועי המדד העולמי MSCI World מגלה, כי הכלכלה העולמית רשמה שיפור משוקלל של 13%. ההשקעה באנרגיה התגלתה השנה כלא משתלמת: מחיר חבית נפט ירד ב-10% מתחילת השנה. מנגד ההשקעה בסחורות חקלאיות הצמיחה תשואות: מחיר הסויה והתירס התייקר ב-17% ומחיר החיטה עלה ב-8%.

אצלנו בבורסה המקומית, שנת 2012 נפתחה בהיסוס אולם ככל שהזמן התקדם נסגר הפער בין השוק הישראלי לשוק העולמי. מדד ת"א 100 עלה עד כה ב-10%. את העליות הובילו מניות הבנקים שזינקו בממוצע מתחילת השנה ב-28% ובכך היה זה סקטור ההשקעה המוצלח ביותר השנה בבורסה.

הכותב הוא אנליסט במחלקת המחקר של קבוצת אינפיניטי

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן