Skip to content

אם לא יושג הסכם – מחר הנפילה מהצוק הפיסקאלי

הרפובליקנים והדמוקרטים לא מצאו נוסחה לסיום המשבר המאיים על כלכלת ארה"ב. הנשיא אובמה מתח ביקורת על הרפובליקנים. בשבוע שחלף הייתה נזילות נמוכה בשווקי המט"ח והסחורות
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

עוד שבוע מורט עצבים הסתיים ללא תוצאות חיוביות בעניין הצוק הפיסקאלי. הקונגרס חזר מפגרת חג המולד ביום חמישי שחלף, אך הצדדים לא הצליחו לגבש הסכם מעשי לסיום המשבר הגדול המאיים על עתידה של הכלכלה הגדולה בעולם. גם העובדה שהנשיא אובמה קיצר את חופשתו המשפחתית בהוואי על מנת לטוס חזרה לוושינגטון במטרה לנסות למצוא נוסחה שתוביל לפתרון, לא הצליחה לשנות דבר.

בינתיים שעון החול הולך ואוזל ואם לא יושג הסכם כלשהו ביממה הקרובה, הכלכלה האמריקנית תיפול מהצוק הפיסקאלי. בתום הדיונים בין הצדדים, הנשיא אובמה נשמע מאוד פסיבי ועצבני ומתח ביקורת קשה על הרפובליקנים, אשר עושים הכל, לדעתו, על מנת שלא להגיע לפשרה.

נתוני מקרו בארה"ב

במישור המקרו התפרסמו מספר נתונים שלא השפיעו במידה רבה על השווקים הפיננסיים. מדד מנהלי הרכש של שיקגו רשם קריאה של 51.6 נקודות לעומת 50.4 נקודות שנרשמו בחודש קודם. מכירות הבתים הנמצאים בתהליכי בניה עלו ב-1.7% לעומת הצפי לירידה של 0.3%.

מכירות הבתים החדשים של חודש נובמבר הסתכמו בכ-377 אלף יחידות, לעומת הצפי שעמד על מכירות של 383 אלף יחידות. אמון הצרכנים נפל ל-65.1 נקודות לעומת 71.5 נקודות שנרשמו בחודש הקודם. מספר דורשי העבודה החדשים ירד ב-12 אלף תביעות ל-350 אלף .

מדד מחירי הבתים של קייס שילר, הבודק את השינוי במחירי הבתים ב- 20 הערים הגדולות של ארה"ב זינק ב-4.3% והפתיע את האנליסטים אשר צפו עליה של 3.9%.

מט"ח והסחורות

שבוע רגוע יחסית עבר על סוחרי המט"ח. הנזילות הנמוכה בשווקים הורגשה היטב השבוע. התנועות הבולטות נרשמו השבוע בצמד הדולר ין אשר הצליח גם השבוע לספק את הסחורה עבור אלו אשר נמצאים בעסקאות לונג על הצמד. הצמד קבע שיא חדש באזור 86.62 ין לדולר, מדובר בשיא שלא נראה מאז חודש אוגוסט 2010. במהלך השנה הזו הין איבד מול הדולר קרוב ל-1000 פיפס. אנו בחרנו את העסקה הזו לעסקת השנה ( לונג דולר ין) ונראה כי גם בשנה הבאה צמד זה ידע לספק את הסחורה. הממשל היפני החדש נחוש בדעתו להחליש משמעותית את הין אשר פגע אנושות בכלכלה המקומית. כל ירידה בצמד זה תהווה הזדמנות פז להצטרפות למהלך עליות הבא. שאר הצמדים דשדשו לאורך השבוע, בדיוק כפי שעשו זאת לאורך מרבית השנה.

בסקטור הסחורות, הזהב נסחר בכבדות סביב 1650 דולר לאונקיה. הנפט זינק השבוע לאור המתיחות הגוברת בין עירק לטורקיה. הנפט קבע שיא של חודשיים באזור 91.45 וסגר את השבוע מעל אזור ה-90 דולר לחבית.

מה מצפה לנו השבוע בזירה מקומית?

שבוע מאכזב עבר על השוק המקומי ושבוע מאכזב נוסף מצפה לנו אם לא יושג שום הסכם בוושינגטון אשר יצליח למנוע את הנפילה מהצוק הפיסקאלי. הורדת הריבית של בנק ישראל בעוד 0.25% לרמה של 1.75% לא הצליחה לעודד את המשקיעים. מדד ת"א 25 סגר את השבוע באזור 1184 הנקודות ונראה כי רמת התמיכה הקריטית הניצבת באזור 1175 הנקודות, תיבחן כבר בפתיחת השבוע. למעשה המשקיעים בארץ בכוננות ספיגה לקראת הפתיחה השבועית לאור הנפילות בוול סטריט מיום שישי האחרון וכישלון השיחות בין הרפובליקנים לדמוקרטים.

השבוע אנו מעריכים כי רמת התמיכה המשמעותית הניצבת באזור 1175 הנקודות עשויה להישבר. היעד הבא במקרה של שבירה ניצב באזור 1100 הנקודות. אם ימצא פתרון לסוגיית הצוק הפיסקאלי, המדד המקומי יזנק חזרה לכיוון 1240 הנקודות.

בזירת המט"ח, השקל סגר חזק את השבוע החולף למרות הורדת הריבית אשר גורמת בד"כ לחולשתו של המטבע. גם כאן סוגית הצוק הפיסקאלי תכריע מה יעלה בגורלו של צמד זה. אם יושג הסכם, הדולר ייחלש משמעותית ואילו אם לא יושג הסכם, הדולר צפוי לפתוח בראלי חזרה לכיוון 3.80. טווח המסחר שלנו לשבוע זה:3.68 – 3.80 .

זירה בינלאומית

בניגוד לשנים קודמות שבהם בתקופה זו המשקיעים לא היו מוטרדים כלל ממה שמתרחש בשווקים אלא היו עסוקים בהכנות לחג הסילבסטר, השנה המשקיעים מוטרדים בעיקר ממה שמתרחש בוושינגטון שם צפויה להתקבל ההכרעה השבוע בעניין עתידה של הכלכלה הגדולה בעולם העומד ממש על קצה הצוק. נותרו כמה שעות בודדות כדי למצוא פתרון, שימנע את התרחיש הגרוע ושני הצדדים ינסו במאמציהם האחרונים להציל את המצב. אנו לא אופטימיים במיוחד לאור הזמן הקצר שנותר על מנת למצוא פתרון לסוגיה אך נחישותו של הנשיא אובמה עשויה להוביל לפתרון זמני לפחות אשר יצליח לדחות את הקץ בעוד כמה חודשים. השאלה היא: כיצד השווקים יגיבו לפתרון הזמני הזה? להערכתו, זה לא יוביל לראלי חסר תקדים, אולי לעליות של מספר ימים בודדים בלבד ואחר כך הסנטימנט השלילי ישתלט שוב על השווקים.

השבוע צפוי להיות קצר ודל מחזורים. ביום שני המסחר בוול סטריט ינעל בשעה 20:00 ( שעון ישראל) וצפוי להתחדש שוב ביום רביעי.

במישור המקרו, עיקר תשומת הלב של המשקיעים תופנה אל עבר ארה"ב ביום שישי לקראת פרסום נתוני התעסוקה. על פי הערכות, נוספו בחודש דצמבר כ-145 אלף משרות לעומת 146 אלף המשרות שנוספו למשק בחודש נובמבר. שיעור באבטלה צפוי להישאר ללא שינוי ברמה של 7.7%.

ביום חמישי כדאי לעקוב אחרי פרסום הפרוטוקולים של ישיבת הריבית האחרונה שבה הוחלט להרחיב את התוכנית הכמותית פעם נוספת. המשקיעים ינסו ללכוד רמזים בנוגע למדיניות המוניטארית העתידית של הפד'.

לסיכום:

שבוע לא קל מצפה לנו השבוע. סוגיית הצוק הפיסקאלי ונתוני התעסוקה של ארה"ב יעמדו במוקד. אנו נערכים לשבוע תנודתי במיוחד ולא ממש נמהר לפתוח עסקאות חדשות עד שלא תתקבל הכרעה בעניין הצוק הפיסקאלי. בזירת המט"ח אנו ממשיכים לעקוב בדריכות אחרי צמד הדולר ין אשר נראה הכי אטרקטיבי להשקעה.

הכותב הוא ראש מחלקת מחקר ב-A TRADE

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן