Skip to content

מנהל מקרקעי ישראל: בעקבות הסדרת זכויות החקלאים בקרקע, נגדיל את היצע יחידות הדיור במשק

על פי ההסדר החדש החקלאים יוכלו למכור או להשכיר את בתיהם, ולהוסיף יחידות דיור לחלקת המגורים; ההסדר כולל גם את נושא שיוך הדירות בקיבוצים מאת רונית שימרון ההחלטה בדבר הסדרת זכויות החקלאים בקרקע יוצאת לדרך. בישיבת הנהלה מיוחדת של מינהל מקרקעי ישראל, אשר נערכה היום, אמר שר הבינוי והשיכון, אריאל אטיאס, כי: "אנו משחררים היום […]
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

על פי ההסדר החדש החקלאים יוכלו למכור או להשכיר את בתיהם, ולהוסיף יחידות דיור לחלקת המגורים; ההסדר כולל גם את נושא שיוך הדירות בקיבוצים

מאת רונית שימרון

ההחלטה בדבר הסדרת זכויות החקלאים בקרקע יוצאת לדרך. בישיבת הנהלה מיוחדת של מינהל מקרקעי ישראל, אשר נערכה היום, אמר שר הבינוי והשיכון, אריאל אטיאס, כי: "אנו משחררים היום חסם משמעותי בהסדרת הקרקעות החקלאיות, במושבים וקיבוצים שהיקפן נאמד בכ-3 מליון דונם".

מימין: שר השיכון, אריאל אטיאס, ומנכ"ל מנהל מקרקעי ישראל, בנצי ליברמן. צילום: דימה נוף

לדבריו, בזכות ההחלטה להסדיר את זכויות בעלי הנחלות בחלקת המגורים, לשחרר בירוקרטיה, ולהגדיל את היצע הקרקעות למגורים "החקלאים יוכלו למכור או להשכיר את בתיהם ולהוסיף יחידות דיור לחלקת המגורים. במקביל יגביר המינהל את השמירה על הקרקע והאכיפה כנגד שימושים חורגים בקרקע חקלאית".

לדברי מנהל המינהל, בנצי ליברמן, מדובר בהסדר חשוב ובעל משמעות קניינית מרחיקת לכת עבור בעלי הזכויות בנחלות בישובים חקלאיים. המינהל יחל בקידום חתימה על חוזים פרטניים מול בעלי נחלות במושבים ובקיבוצים, שתאפשר את עיגון זכויותיהם הקנייניות בחלקת המגורים ולצורך כך ייוחד כח אדם יעודי למשימה זו.

המינהל מנהלת האגף החקלאי, הגב' שולה בן צבי, הציגה בפני שר הבינוי והשיכון את התכנית להתנעה ולמימוש החלטה 979 להסדרת זכויות החקלאים בקרקע. המינהל יחל  בקידום חתימה על חוזים פרטניים מול בעלי נחלות במושבים ובקיבוצים שתאפשר את עיגון זכויותיהם הקניינות בחלקת המגורים שלהם.

בישראל כ-700 ישובים חקלאיים, מתוכם כ-410 מושבים וכ-274 קיבוצים. מספר בעלי הנחלות במושבים כ-33,000 ועוד 32,000 בתי אב בקיבוצים.

כיום נחתמים במושבים חוזים מתחדשים עם האגודות השיתופיות, לגבי כל משבצת בישוב  ולא ישירות עם בעלי הנחלות.  בקיבוצים נחתמים חוזים מתחדשים עם אגודת הקיבוץ.

בהסדר החדש יעוגנו זכויות בעלי הנחלות בחלקת המגורים  דבר שיאפשר להם לפצל מגרש, להשכיר, למכור ולבנות בחלקת המגורים.

ההסדר החדש קובע כי חלקה א' של הנחלה במושב ( הכוללת חלקת המגורים עד 2.5 דונם) תוחכר לבעל הנחלה בחוזה חכירה לדורות לתקופות מתחדשות של 49 שנה. יתרת המשבצת תוחכר   לאגודה בחוזה חכירה לדורות. בעלי הנחלות שיצטרפו להסדר, יוכלו לרשום את זכויותיהם בחלקה א' של הנחלה הכוללת את חלקת המגורים .

ההסדר כולל שני שלבים:

שלב א'

  1. תשלום דמי חכירה בגובה 3.75%  מערך הקרקע של חלקת המגורים (עד 2.5 דונם) לזכויות בינוי של 375 מ"ר למגורים. תשלום זה יאפשר לבעל הנחלה בניה של מספר יחידות דיור בנחלה, בהיקף שלא יעלה על 375 מ"ר בסה"כ, בכפוף למגבלות תכנוניות.
  2. ביטול הרצף הבין-דורי כך שיחידות הדיור יוכלו לשמש את המתיישב ובני משפחתו ולא רק בן ממשיך.
  3. פיצול יח"ד מחלקת המגורים, תמורת תשלום 33% מערך הקרקע עבור המגרש המפוצל

שלב ב'

ניתן לרכוש את מלא הזכויות למגורים, הקיימות והעתידיות, תמורת 33% מערך הקרקע של חלקת המגורים, זאת בקיזוז תשלומים שונים כגון תשלום של חלק יחסי מדמי הסכמה ששולמו בגין העברת זכויות וכדומה.

זכויות החוכר בשלב ב' לממש תוספות בניה ללא הגבלה בכפוף לתכנית תקפה: פיצול יחידות מחלקת המגורים (בתנאי שיחידה אחת נשארת צמודה לנחלה) והשכרת יח"ד בחלקת המגורים.

קיבוצים, שיצטרפו להסדר על פי החלטה 979, יוכלו לבצע שיוך דירות לחבריהם בהתאם לתנאי ההחלטה ולקבל  את התנאים שמקנה ההחלטה בעיגון זכויות של חברי הקיבוץ בקרקע. המינהל יחתום על חוזה חכירה למגורים ישירות מול חבר הקיבוץ הזכאי.

בנצי ליברמן, מנהל המינהל, אמר כי "מימוש החלטה 979 ועיגון זכויות החקלאים בחלקת המגורים, מסדירה את זכויות בעלי הנחלות, שנים לאחר שהתקבלה ההחלטה במועצת מקרקעי ישראל אך עוכבה בבג"ץ. בנוסף תאפשר ההחלטה ניצול מיטבי של הקרקע, הגדלת מספר יחידות הדיור בחלקת המגורים והגדלת היצע יחידות הדיור במשק".

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן