Skip to content

ח"כ חנין: בעיית עובדי הקבלן אינה טעות אלא מדיניות

בעימות פוליטי שקיימה אתמול הקואליציה להעסקה ישירה בנושא עובדי ועובדות קבלן אמר ח"כ איתן כבל: "לא אהיה חלק מקואליציה שלא תתחייב לפתור את נושא ההעסקה העקיפה". ח"כ עמיר פרץ אמר: "העובדים למדו לא להשתמש בזכות שלהם, מפחד שהמעסיק יפטר אותם אם יבקשו השוואת תנאים"
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

הקואליציה להעסקה ישירה קיימה אמש (יום א') עימות פוליטי במכללת סמינר הקיבוצים בנושא עובדי ועובדות הקבלן. נציגי המפלגות שנכחו באירוע היו עמיר פרץ מהתנועה בראשות לבני, חיים כץ מהליכוד ביתנו, איתן כבל ממפלגת העבודה, מיכל רוזין ממרצ, דב חנין מחד"ש ומאיר כהן, ראש עיריית דימונה לשעבר, שייצג את מפלגת יש עתיד. נציג ש"ס, ח"כ אברהם מיכאלי, שהוזמן לאירוע, לא הגיע.

עימות בנושא עובדי קבלן (צילם: דן בר-דוב)
שולחן הפאנל בנושא עובדי קבלן (צילם: דן בר-דוב)

תחילה עלו נציגי ארגונים הנפגעים משיטת העסקה זו וקראו להיאבק בה. "מתייחסים אליי כעובדת סוג ב'", אמרה איילת שריב, מטפלת בבית זוסמן לחרשים וכבדי שמיעה בירושלים שאינה מועסקת ע"י עיריית ירושלים אלא על ידי חברה קבלנית. "יש מטופלים שלא מקבלים את מה שמגיע להם, כי חלקנו נאלצות למצוא עבודה נוספת ולהשלים הכנסה", הוסיפה.

אורן שלמה, שייצג את המורות והמורים בתוכנית היל"ה, טען כי "החל מיומה הראשון של התוכנית היא הופרטה. לא קיבלנו החזרי נסיעות, חופשות או תנאים נורמליים במשך 20 שנה". עוד אמר שלמה כי "הדרך של העובדים לייצר לעצמם מידה מסוימת של ביטחון תעסוקתי היא דרך מאבק. כדברי הפוליטיקאים 'אין ארוחות חינם', לכן לצערי צריך להיאבק".

נציגת הסייעות: "משרד החינוך פוגע בנו והרשות המקומית גוזרת עלינו קופון"

מי שבלטו בכנס היו נציגות התארגנות הסייעות, אשר נציגתן, סיגל אבישי, האשימה את משרד החינוך בהתנערות מזכויותיהן. "משרד החינוך הפיל אותנו על הרשויות המקומיות", אמרה אבישי והוסיפה: "אנחנו נשות חינוך המועסקות תחת הכותרת 'נשות מנהלה', וכך המשרד פוגע בנו והרשות המקומית גוזרת עלינו קופון".

ח"כ עמיר פרץ, מספר 3 בתנועה, שאיחר להגיע והקדים לעזוב, טען כי "נושא העסקה ישירה אינו נשמע מספיק על הבמה הציבורית" וסקר את פועלו לטובת עובדי חברות כוח אדם בעבר. אך גם הוא הודה כי סעיפים שנכנסו בחוק על ידיו לא זוכים להצלחה, והמעבידים מוצאים את הדרך לעקוף אותם. כך, למשל, התיקון לחוק בדבר השוואת התנאים של עובדי חברות כוח אדם לאלו של עובדים מן המניין. "העובדים למדו לא להשתמש בזכות שלהם, מפחד שהמעסיק יפטר אותם אם יבקשו השוואת תנאים", אמר פרץ והוסיף כי "אין ספק שיש לתקן הסכמים קיבוציים איפה שנעשו טעויות, כמו בהסכם עם הסייעות", וכי הוא "מתחייב להגן על גורל העובדים בכל פוזיציה בה אהיה אחרי הבחירות".

חיים כץ (צילם: דן בר-דוב)
חיים כץ: לחסל את תופעת ההעסקה העקיפה (צילם: דן בר-דוב)

חיים כץ מהליכוד ביתנו, מי שנתקל באחרונה בביקורות קשות על התנהלותו בפריימריז של המפלגה, זכה אמש למחמאות מיריביו הפוליטיים על פועלו כיו"ר ועדת העבודה והרווחה בכנסת. כץ טען כי גם הוא מעוניין "לחסל את תופעת ההעסקה העקיפה", ושלדעתו הדרך לעשות זאת היא אכיפת דיני העבודה. "צריך יותר מפקחים שיאכפו את החוקים על מנת שמעסיקים שעוברים על החוק יבינו שזה לא כדאי להם", אמר כץ. בתגובה אמר ח"כ דב חנין כי כץ ראוי להערכה על העשייה למען העובדים. אך חנין גם ביקר את התיקון לחוק של כץ ואמר: "הוא איום ונורא ואינו מביא לפתרון אמיתי בנושא".

מיכל רוזין האשימה את כץ ואת הליכוד ביתנו בכך ש"הם לא יודעים מה קורה במשרד הרווחה. כל השירותים שם מופרטים". רוזין טענה כי הממשלה מייבשת בשיטתיות את השירותים הציבוריים עד כדי חוסר יעילות – ואז מפריטה אותם. "בשום תנאי לא נשב בממשלת נתניהו שפוגעת בזכויות אדם ואישה", סיכמה רוזין.

כמו עמיר פרץ, גם ח"כ כץ נטש את הכנס בשיאו ולא נשאר לענות על שאלות הקהל או להתמודד עם ביקורות המשתתפים בפאנל.

עמיר פרץ איתן כבל (צילם: דן בר-דוב)
עמיר פרץ ואיתן כבל. מתחייבים להגן על העובדים (צילם: דן בר-דוב)

איתן כבל ממפלגת העבודה התעקש כי נושא זה הוא אחד הנושאים העיקריים של עמדת מנהיגת המפלגה, שלי יחימוביץ'. "לדעתי העבודה המאורגנת נמצאת כיום בסכנה ולהרבה מהעובדים אין ביטחון תעסוקתי. נושא זה צריך להיות הנושא המרכזי של הממשלה הבאה עליו אנחנו צריכים להילחם". עוד התחייב כבל: "לא אהיה חלק מקואליציה שלא תתחייב לפתור את נושא ההעסקה העקיפה".

ח"כ חנין זכה לאהדה כשתקף את מדיניות הממשלה הנוכחית וגרס כי "בעיית עובדי הקבלן איננה טעות, היא ביטוי של מדיניות, שמאחוריה יש רציונל של הקפיטליזם המודרני. ממשלת ישראל דואגת להפחתת עלויות למעסיקים ולגמישות ניהולית שפוגעת בעובד". חנין אמר עוד: "המאבק לא יכול להתנהל רק בכנסת. כולכם צריכים להיות חלק מהעניין ולהשמיע את הקול שלכם", ושוב זכה למחיאות כפיים אוהדות.

דב חנין (צילם: דן בר-דוב)
דב חנין: גמישות ניהולית שפוגעת בעובד (צילם: דן בר-דוב)

שולי מועלם: "ליצור מצב שבו העובדים מתוגמלים לפי ההישגים שלהם"

מי שדיברה בשבח הגמישות בהעסקה הייתה נציגת הבית היהודי, שולי מועלם, שבניגוד לחנין התקבלה בפחות התלהבות. לדבריה, "המטרה היא ליצור מצב שבו העובדים מתוגמלים לפי ההישגים שלהם ולמנוע מצב שבו השכר נשאר תמיד קבוע". לביקורת מצד הנוכחים השיבה מועלם: "אם יש לכם בעיה לשמוע דעה שונה אל תזמינו אנשים שחושבים אחרת".

מאיר כהן תקף את משרד הפנים. "הפרטה בשביל משרד הפנים שווה התייעלות" ,אמר כהן והוסיף: "בכל מה שקשור לרשויות, משרד הפנים מיד אומר לראש הרשות לפטר עובדים או להפריט מחלקות. עוד תהה כהן מדוע רשות חזקה כמו עיריית תל אביב זקוקה לחברה קבלנית כמו "מוסדות חינוך". כהן החמיא לקואליציה על המתווה שהכינו בנושא העסקה ישירה באומרו: "אני מייצג את מפלגת יש עתיד ואת העומד בראשה כשאני אומר שאני סומך את שתי ידי על המתווה שלכם".

מאיר כהן: "אין דבר נורא יותר בחדר מורים מאשר שני סוגים של מורים"

באירוע השמיעו את קולן מהקהל מורות וסייעות שהתקשו לקבל את התשובות החלקיות של הפוליטיקאים ודרשו התחייבויות אמיתיות. את בעיית ההעסקה העקיפה בקרב מורים ומורות סיכם כהן ואמר כי מניסיונו כמנהל בית ספר בדימונה, הוא למד ש"אין דבר נורא יותר בחדר מורים מאשר שני סוגים של מורים".

יעל וולפנזון, חברת הקואליציה להעסקה ישירה, אמרה בכנס כי "לא ייתכן כי תופעה שפוגעת בציבור רחב כל כך אינה חלק ממערכת הבחירות. הבטיחו לנו שהעושר יחלחל כלפי מטה ובמקום זה קיבלנו מגמה הפוכה – ההעסקה העקיפה והפוגענית מתפשטת כלפי מעלה אל שכבות הביניים".

[related-posts title="עוד בנושא עובדי קבלן"]

1 Comment

  1. דוגי
    1 בינואר 2013 @ 14:52

    ממשלה חייבת להגן באופן בסיסי על עובד – וגם בפרטי. אחרת אין לה שום זכות קיום בדמוקרטיה. חבל, חבל שאנחנו לא באמת דמוקרטיה…

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן