Skip to content

"גזירות נתניהו": ייקור מע"מ ודלק; קיצוצים עמוקים ברווחה ובחינוך

"ההתייקרויות שהיו היום הן רק הפרומו, של מה שצפוי ביום שאחרי הבחירות, אם נתניהו ייבחר שוב", הזהירה היום יו"ר העבודה, שלי יחימוביץ', במסיבת עיתונאים שכינסה. "מדובר בתקציב מדינה קשה ואכזרי שמגלם בתוכו את שיא מדיניותו הכלכלית של נתניהו"
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

העלאת מס ערך מוסף מ-17 ל-18 אחוזים, עד סוף השנה; העלאת הבלו על הסולר והבנזין ב-50 אג' לליטר; ביטול חוק חינוך חובה חינם לגילאי 3-4; העלאת שכר הלימוד הבסיסי המלא, באוניברסיטאות ובמכללות ציבוריות, ב-50 אחוז – אלו הן רק חלק מהגזירות שיוטלו על הציבור, יום אחרי הבחירות. כך טענה יו"ר העבודה, ח"כ שלי יחימוביץ', במסיבת עיתונאים שכינסה היום במטה הבחירות של העבודה. במסמך שחולק במסיבת העיתונאים מפורטת שורת הגזירות שאותן מכין נתניהו, לטענת מפלגת העבודה.

בין הגזירות הנוספות: ; קיצוץ של 20% בסל התרופות לשנת 2013; העלאת התשלום עבור ביקור רופא בקופת חולים ב-50%; קיצוץ של 20% בסבסוד מעונות יום להורים לילדים קטנים; קיצוץ של 25% בתקציב מרכזי חירום לנוער, בתי אבות לקשישים והוסטלים לאוטיסטים; קיצוץ שכרם של כל העובדים במגזר הציבורי ב-2.5% וקיצוץ בתשלום דמי ההבראה לאחיות, מורים, שוטרים, עובדים סוציאליים, פסיכולוגים ועובדים נוספים במגזר הציבורי.

"ההתייקרויות היום - רק הפרומו של מה שצפוי ביום שאחרי הבחירות". שלי יחימוביץ'. (צילום: ציפי מנשה)
"ההתייקרויות היום - רק הפרומו של מה שצפוי ביום שאחרי הבחירות". שלי יחימוביץ'. (צילום: ציפי מנשה)

במסמך שחולק במסיבת העיתונאים נטען עוד כי נתניהו מתכוון גם לפגוע בנשים ובמובטלים. גיל הפרישה לנשים יועלה ל-67. אורך חופשת הלידה יקוצר מ-14 שבועות ל-12 שבועות. גם דמי האבטלה יקוצצו ותקופת הזכאות המרבית לדמי אבטלה תקוצץ ל-60 יום בלבד, ללא קשר למצבו המשפחתי של הזכאי. השיעור המרבי של דמי האבטלה לא יעמוד על יותר ממחצית השכר היומי הממוצע של המובטל בתקופה שקדמה לתקופת האבטלה.

גזירות נוספות: קיצוץ קצבאות הילדים ב-5%; דחיית גיל הזכאות לקצבת זקנה וקיצוץ בקצבאות הזיקנה; קיצוץ קצבאות ניצולי השואה ב-5%; קיצוץ קצבאות הנכים ב-5%; קיצוץ של 20% בתקציב הסוכנות לעסקים קטנים ובינוניים ובמענקים הניתנים ע"י מרכז ההשקעות; העלאת מס החברות לעסקים קטנים ובינוניים בלבד ל-30%.

"רק היום אנחנו חווים שורה של בשורות קשות ביותר של ייקור מים, ייקור חשמל, ייקור של כל דבר שמרכיב את חיי האדם הרגיל, ומה שאנחנו רואים היום זה רק הפרומו של מה שצפוי ביום שאחרי הבחירות, אם נתניהו ייבחר שוב", אמרה יחימוביץ' במסיבת העיתונאים. לדבריה, במסגרת העבודה על התכנית הכלכלית נאספו חומרים ונתונים מרוב משרדי הממשלה על כוונות הקיצוץ.

"מדובר בתקציב מדינה קשה ואכזרי שמגלם בתוכו את שיא מדיניותו הכלכלית של נתניהו", אמרה יחימוביץ'. "הלכנו לבחירות בגלל תקציב המדינה, משום שנתניהו העדיף ללכת לבחירות מתוך בטחון שייבחר, ואז יוכל להעביר את התקציב המר שלו. התקציב שנתניהו היה אמור להעביר היום הוא תקציב שהיה מדרדר את חיי המשפחות בישראל. רק השבוע אמר בכיר באוצר כי הקיצוץ שמתכנן נתניהו יהיה קשה וישפך הרבה דם סביבו.

"אם הלכנו לבחירות על התקציב איך זה שאף מילה לא נאמרת עליו?", שאלה יחימוביץ'. "בכל הראיונות וההודעות לעיתונות לא מספרים לנו מה הולך להיות בתקציב אם נתניהו יבחר".

יחימוביץ' התייחסה להבטחתו של נתניהו להפחית 20% מיסים לאזרחי המדינה. "הוא אמנם הפחית – אבל לא לאזרחי המדינה, אלא לאלפיון העליון של החברות ולבעלי השכר הגבוה ביותר. בפועל, נתניהו הגדיל את עול המיסוי על מעמד הביניים. אנחנו לא נעלה מיסים למעמד הביניים אנחנו נפחית מיסים למעמד הביניים באמצעות מע"מ מדורג; לא נפגע בעסקים הקטנים והבינוניים, אלא נציע חלופה לחיים הגונים במדינה", אמרה.

ח"כ פרופ' אבישי ברוורמן אמר: "גם ארה"ב מתקנת היום את מה שנתניהו ניסה לאמץ בישראל. אזרחי ישראל עומדים בפני בחירה. יש אלטרנטיבה לדרכו של נתניהו, והיא המדיניות האחראית שמציעה העבודה. כלכלנים מוערכים בכל העולם מדברים על אותה כלכלה אחראית שאותה מציגה מפלגת העבודה".

המועמד לכנסת, אראל מרגלית: "נתניהו ושטייניץ חנקו את המשק. בעלי העסקים הקטנים שאנחנו פוגשים מתחננים שיתנו להם חמצן. כבר שנים שלא היתה פה תכנית לעידוד ההיי טק הישראלי. נתניהו הופך אותנו ממדינה יוזמת למדינה משותקת. אנחנו בעד יזמים אבל במדינה בה ליותר משליש מהאנשים יש דיכאון מאוברדראפט, מושבתת היצירתיות".

המועמד לכנסת, פרופ' יוסי יונה: "אנחנו חיים תחת מדיניות שבאופן שיטתי מבקשת להוריד את ההוצאות האזרחיות של הממשלה, שם עומדת התהום העמוקה בינינו לבין ממשלת נתניהו- ליברמן. השכר הריאלי של העובדים יורד, משקלה של המדינה במתן שירותים חברתיים יורד, וכל אותו הזמן ישנו היעדר פיקוח על מחירים, כולל על מחירי היסוד. זאת, לצד עלייה מטאורית בהוצאה הפרטית בשירותים כחינוך ובריאות. מפלגת העבודה מציעה חברה הומאנית ושוויונית יותר".

בתגובה אומר השר גדעון סער: "טענותיה של יו"ר מפלגת העבודה מופרכות, ח"כ יחימוביץ יודעת היטב שבקדנציה הנוכחית עלה תקציב החינוך בלמעלה מ- 10 מיליארד שקל, שכר המורים על פי הסכם "עוז לתמורה" עלה בלמעלה מ- 50%, לראשונה בתולדות המדינה יושם חינוך חינם לגילאי 3-4 לכלל ילדי ישראל ולסטודנטים הוחזרו 100 מלש"ח שנגבו מהם שלא כדין בתקופת כהונת השרה תמיר ממפלגת העבודה"

עוד אמר שר החינוך: "ח"כ יחימוביץ אמרה ביום הראשון לכהונת הממשלה הנוכחית שנתניהו יקצץ בחינוך. מוטב היה אילו היום, ערב הבחירות, היא הייתה מודה בטעותה במקום להפריח טענות חסרות שחר בניסיון סרק לקעקע את הישגי הממשלה בתחום החינוך".

תגובות נוספות על גל ההתייקרויות:

יו"ר התנועה, ציפי לבני: "ממשלת נתניהו מרסקת את מעמד הביניים, יורקת בפרצופו של הציבור ולא רואה ממטר את אזרחי ישראל. במקום להוריד את המיסים העקיפים ולבטל את המע"מ הבלתי נסבל שהשתלט על חיינו, נתניהו ממשיך להכביד ידו על הציבור הנושא בנטל וזורק את כספיו בתפוח וביצהר. סדר העדיפויות של הממשלה הזו לקוי, לא ערכי ולא ציוני- במקום לתגמל את אזרחי ישראל הטובים, המשרתים בצבא, אלו שעושים מילואים ומשלמים מסים- הממשלה הזו כבר ארבע שנים דואגת לאלו שאינם תורמים לחברה ולכלכלה, מתוך אינטרס פוליטי צר. בישראל של שנת 2013 אם אתה לא נמנה על שותפיו הטבעיים של נתניהו, פשוט לא סופרים אותך. לא סופרים את כולנו".

עמיר פרץ הגיב בחריפות על עליית המחירים שתפגע באזרחים בכל תחומי החיים ובמיוחד בשכבות החלשות ובמעמד הביניים: "מדובר בממשלה שמנסה להונות את הציבור לפני הבחירות. עליות המחירים שמתבצעות היום הן הפרומו לקראת הגזרות הגדולות שמתכננת הממשלה מיד לאחר הבחירות כדי לכסות את הגרעון הגדול שנוצר.זו ממשלה מנותקת שפוגעת ביכולתם של האזרחים להתקיים בכבוד ולהתפרנס בכבוד".

 יו״ר מפלגת "יש עתיד" יאיר לפיד התייחס הבוקר להעלאת המיסים הנכנסת היום לתוקף: ״מעמד הביניים הישראלי עומד להתפוצץ. ממשלת נתניהו ממשיכה לדרוס את מעמד הביניים ומעמידה אותו במצב בלתי נסבל. במקום לקצץ בתקציבים לחרדים ולהתנחלויות בוחרת ממשלת נתניהו להכניס את ידה פעם אחר פעם לכיסו של מעמד הביניים.את הבור התקציבי, שנוצר על ידי ההתנהלות הבלתי אחראית של ממשלת נתניהו, צריך לכסות על ידי קיצוץ בתקציבי החרדים, התנחלויות ובממשלה המנופחת והבזבזנית של נתניהו. יש עתיד תילחם עבור מעמד הביניים ולא תיתן יד להמשך ההתנכלות של ממשלת נתניהו״.

לפיד אמר עוד כי ״רוב הציבור הולך ומאבד את אמונו בנתניהו ובמדיניותו הקלוקלת וכי הגיע הזמן להנהיג מדיניות אחראית ושפויה שתיתן תקוה לאזרחי ישראל״.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן