Skip to content

עימותים בין מתנחלי אש קודש לבין פלסטינים ומג"ב

הפלסטינים המשיכו גם היום לעבד את הקרקע. לוחמי מג"ב וצה"ל מצאו עצמם בתווך בין מתנחלים לפלסטינים. מחר אמורים הפלסטינים לסיים את עבודות החריש. דובר אש קודש: אנו בעלי החזקה בחלקה, יש לנו חקלאות לתפארת ואיש לא בא אלינו בטענות. וישנה גם הסיבה הביטחונית
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

עימותים בין מתנחלים, תושבי אש קודש במטה בנימין, לבין מג"ב וצה"ל ובינם לבין פלסטינים החלו הבוקר (רביעי) בקרבת ההתנחלות. במהלך היום נעצר מתנחל למשך שעתיים ושוחרר בסופו של דבר. מצה"ל נמסר כי חיילי צה"ל ומג"ב נאלצו להפריד בין הפלסטינים למתנחלי אש קודש, שהשליכו זה על זה אבנים וגם גלגלו והשליכו צמיגים בוערים. לקראת השעה שתיים בצהריים הסתיימה עבודת הטרקטורים הפלסטיניים במקום והמתיחות שככה. מחר צפויים הפלסטינים להמשיך את העבודות בשמירת צה"ל ומג"ב.

לוחמי מג"ב עוצרים את אחד המתנחלים (צילום: סוכנות תצפית)
לוחמי מג"ב עוצרים את אחד המתנחלים (צילום: סוכנות תצפית)

העימותים  הם המשך ישיר למהומות הקשות שאירעו אתמול (שלישי), בבוקר, כשהפלסטינים הגיעו עם טרקטורים לחלקת אדמה הסמוכה ליישוב כדי לחרוש אותה ולעבדה. המתנחלים, תושבי אש קודש, טוענים שהם בעלי חזקה בקרקע והם מעבדים אותה לפחות עשר שנים. במנהל האזרחי ובצה"ל חושבים אחרת. "התקשרו אלי ביום שני בלילה והודיעו לי כי מחר מגיעים הטרקטורים לשלושה ימי חרישה", אמר אהרון, דובר היישוב. "אני מניח שההודעה המאוחרת באה למנוע מאיתנו לפעול ולהתארגן נגד המעשה".

– אהרון, מה עיקר הטענות שלכם?

"עשר שנים ויותר אנו מעבדים את הקרקע. יש לנו חקלאות לתפארת. בחלקה המדוברת נטענו כרמים ומטעי זיתים. איש לא בא אלינו בדרישה וטענה. פתאום מחליט איזה יועץ משפטי או פקיד במנהל האזרחי שהקרקע שייכת לערבים? אם היא שייכת להם, שיפנו לבית משפט. הם לא עשו זאת עשר שנים ויודעים טוב טוב למה הם לא עושים כך היום".

הפלסטינים מפנים פצוע מהשטח (צילום: קוסרה נט)
הפלסטינים מפנים פצוע מהשטח (צילום: קוסרה נט)

– בכל זאת אתמול נעצרו ארבעה מתנחלים.

"אני לא יודע על ארבעה. אני יודע על שניים, כשאחד מהם הגיש היום תלונה במח"ש על מכות שחטף באלה משוטר מג"ב בעודו אזוק. לגבי השניים הנוספים – אלה נערים שנעצרו במעגל אבטחה חיצוני שמנע גישה למקום ושוחררו זמן קצר אחרי כן".

– מדוע נעצר זה שהגיש את התלונה?

"על אמירה גזענית כביכול. הוא זיהה פלסטיני שמרים סלע ועומד לזרוק, קילל אותו ואיים עליו שיהרוג אותו אם יעשה כך. אבל הוא אפילו לא היה חמוש בנשק".

–  מה הסיבות הנוספות להתנגדותכם לחרישה על ידי פלסטינים?

"ראשית, אנו בעלי החזקה בחלקה, אבל ישנה גם הסיבה הביטחונית. אנחנו לא יושבים במרכז הארץ. כאן הסיכונים גבוהים והיו מקרים קשים בעבר. מאפשרים להם להגיע קרוב מאוד לבתי היישוב. הנה, כך קרה שביצהר חדר מחבל לתוך היישוב. כאן זה עלול לקרות שוב. הם מתקרבים סמוך מאוד לבתינו. אתמול מנענו בעזרת צה"ל כניסה של מאות ערבים לתוך היישוב עצמו לשטח שנגדיר אותו כקו הכחול של הישוב. מאות ערבים הגיעו והם לא רק באו לחרוש.

"הסיבה הנוספת קשורה לתקינות ובטיחות כלי העבודה שלהם. בעוד שמאיתנו נדרש ציות לחוק, מהם זה לא נדרש. למעט אולי טרקטור אחד, כל הטרקטורים שלהם ללא מספרי רישוי ובמצב לא בטיחותי. היום התפרק להם טרקטור אחד בשטח. עף  לו הגלגל. מה היה קורה לאישה או לילד שהיו נפגעים כתוצאה מכך? אז עלינו לציית לחוק אבל מהם זה לא נדרש. פניתי לקצין מג"ב ודרשתי ממנו לפעול בעניין זה כשוטר, והוא סובב את הגב והלך".

דובר המנהל האזרחי הגיב לטענה הבעלות על הקרקע: "עניין הקרקעות עלה לבג"ץ, שפסק כי הקרקע הנה קרקע פרטית השייכת לפלסטינים".

העימותים בחלקות ליד אש קודש (צילום: טלעאת אל חסן)
העימותים בחלקות ליד אש קודש (צילום: אחמד טלעאת חסן)

המתנחל שטען כי הוכה על ידי שוטרי מג"ב  הגיש היום תלונה במח"ש באמצעות ארגון זכויות האדם ביש"ע. לדברי גורמי צה"ל החיכוך נרגע לקראת שעות הצהריים כשהפלסטינים סיימו את החרישה.

אתר "הקול היהודי" דיווח כי רכב פלסטיני, שנע בכביש בין הכפר ג'אלוד לכפר קוסרא, ממנו יצאו הפלסטינים לעבד את האדמה. נרגם באבנים, שמשתו האחורית נופצה ונהגו נפגע ופונה לטיפול בבית החולים. מחר בבוקר (חמישי) אמורים הפלסטינים להמשיך ולעבד את קרקעותיהם בגיבוי צה"ל.

מאוחר יותר נמסר, כי כעשרים מתנחלים יידו אבנים ביום ד' בערב בכפר ג'אלוד ליד רמאללה. לטענת תושבי הכפר, המתנחלים ניפצו חלונות והכו שלושה דיירים.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן