Skip to content

"ארגו": בן אפלק מציל את אמריקה

"ארגו" של בן אפלק, המבוסס על סיפור אמיתי, הוא סרט ריגול אינטליגנטי, מותח, אמין ולעיתים מצחיק באופן בלתי צפוי. תענוג אמיתי
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

[rating=4]

בן אפלק הופך לאחד מבמאי הקולנוע המרתקים של השנים האחרונות. הפעם בזכות המותחן הפוליטי החדש "ארגו". כשחקן, אפלק עשה כמה בחירות מפוקפקות עם סרטים כ"פרל הרבור", "ג'יגלי" או "צ'ק פתוח", אבל מאחורי המצלמה הוא מממש את הפוטנציאל שלו, בדיוק כמו השחקנים שהפכו במאים: קלינט איסטווד או ג'ורג' קלוני.

עשר שנים לאחר שיצר את המותחן "גנב עירוני", הסרט השלישי בבימויו של אפלק עוסק במשבר בני הערובה האמריקנים באירן בשנת 1979, כאשר צוות השגרירות האמריקנית נלקח כן ערובה על-ידי סטודנטים חמושים אסלאמים.

המתח בשיאו. אפלק וקרנסטון, "ארגו". באדיבות וורנר וגלובוס גרופ

"ארגו" פותח בהסתערות ההמון על בניין השגרירות בטהרן, וכבר בסצנה זו לופת הצופה את צדי הכיסא, במה שנחשבת אולי אחת מסצנות הפתיחה המסקרנות בקולנוע של השנים האחרונות. עיקר הבשר בעלילה מתמקד בצוות של שישה אמריקנים הבורח מהשגרירות בעת ההתפרעות ותופס מחסה בביתו של השגריר הקנדי. אם הרשויות האירניות יגלו את מקום הימצאם, סביר להניח כי יוצאו להורג. על כן, ה-CIA בוחן מספר תוכניות כיצד לחלץ אותם, בראשותו של מומחה החילוץ, טוני מנדז (בן אפלק).

לאחר בחירת תוכנית ברירת מחדל מסוימת, ג'ק או'דונול (בריאן קרנסטון, "שובר שורות") המשמש גם כבוס של מנדז, מוכר את התוכנית לממשל ולנשיא ארצות הברית תחת השורה: "זה הרעיון הגרוע הטוב ביותר שיש לנו". מנדז מגייס את עזרתו של חברו, זוכה פרס אוסקר בקטגוריית האיפור, ג'ון צ'יימברס (ג'ון גודמן, "בחזרה למשחק"), במטרה ליצור את העטיפה לסרט הוליוודי מזויף, וזאת כדי ליצור אמינות ורקע לסיפור החילוץ.

יחד עם מפיק הקולנוע הוותיק לסטר סיגל (אלן ארקין) – תפקיד שאגב הומצא לסרט ולא היה קיים במציאות, השלישייה מעלה את הרעיון לסקור מקומות צילום פוטנציאליים באירן עבור סרט בסגנון "פלאש גורדון", מדע בדיוני וקיטשי, הנקרא "ארגו" – וכך לחלץ את האמריקנים.

"ארגו" לא מיידע את הצופים בתחילת הסרט כי הוא מבוסס על אירועים אמיתיים ואף לוקח לא מעט חופש קולנועי לאורך הדרך. לצופים קשה להאמין שתוכנית כה מטורפת נהגתה על-ידי סוכנות הביון המרכזית המובילה בעולם. המידע היה סודי במשך שנים רבות, וגם כיום חלק ממנו עדיין עלום לחלוטין.

אפלק כבמאי נהדר בהמחזה מחדש של האווירה המאיימת והמפחידה באירן של אותה תקופה, בה גופות נתלו בחוצות כיכר העיר וכל אדם נבדק ותושאל על-ידי כוחות הביטחון. האמת, יתכן והמציאות באירן לא כל כך השתנתה, אבל המתח ב"ארגו" נבנה כבית לבנים רב קומות, שלב אחר שלב, ואם אתם מאלו שכוססים ציפורניים במהלך סרטי מתח, מוטב שתביאו כפפות, כי המתח יגיע עד לפרקי האצבעות שלכם.

"ארגו" הוא סרט ריגול אינטליגנטי, קלאסי, מותח, הנושא בדיאלוגים אמינים, ולעיתים אף מצחיק באופן בלתי צפוי. תענוג אמיתי.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן