Skip to content

רכיבה על דו-גלגלי מסוכנת פי 7 מנהיגה ברכב

1,522 רוכבי אופנועים וקטנועים נפגעו, בעשרת החודשים הראשונים של שנת 2012, בערים. 14 רוכבים נהרגו ו-188 נפצעו קשה
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

עמותת "אור ירוק" מפרסמת כי 1,522 רוכבי אופנועים וקטנועים, נפגעו בתחום העירוני בעשרת החודשים הראשונים של שנת 2012, בתאונות דרכים. הנתונים מבוססים על נתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה. מניתוח הנתונים עולה כי מדובר בירידה של כ-20% במספר הרוכבים הנפגעים ביחס לתקופה המקבילה של שנת 2011.

דו גלגלי קלאסי ( צילום: דני בר )

עוד עולה מהנתונים, כי 14 רוכבים נהרגו בתחום העירוני בעשרת החודשים הראשונים של שנת 2012 לעומת 17 רוכבים שנהרגו באותה תקופה בשנה שלפני כן. מדובר בירידה של 17% במספר ההרוגים.

אל מול הירידה בהרוגים. בולטת העלייה במספר הרוכבים שנפצעו קשה בתאונות דרכים בערים – 188 בשנת 2012 לעומת 153 בשנת 2011 (הנתונים נכונים לעשרת החודשים הראשונים של כל שנה). מדובר בעלייה של 22% בפצועים קשה.

שמואל אבואב, מנכ"ל אור ירוק: "על המדינה להתאים את תשתיות הדרך, כך שיהיו בטוחות גם לרוכבי האופנועים והקטנועים. יש להנמיך את מעקות הבטיחות ולוודא כי משתמשים בחומרים סופגים, אשר במקרה של החלקה יגנו על הרוכבים. במקביל יש לוודא כי משתמשים בצבע שלא יגרום לרוכבים להחליק עליו, כשהכביש רטוב".

ניתוח נפגעים רוכבי דו-גלגלי בחודשים ינואר-אוקטובר 2012, עפ"י ערים:
•  תל אביב – 363 נפגעים מהם שלושה נהרגו
•  ירושלים – 113 נפגעים מהם שניים נהרגו
•  פתח תקוה – 108 נפגעים
•  ראשון לציון – 105 נפגעים
•  רמת גן – 83 נפגעים

רוכבי אופנוע מהווים כ-4% מכלל כלי הרכב אך בשנת 2011 הם היו מעורבים ב-13% מכלל תאונות הדרכים שיש בהם הרוגים כלומר הסיכוי של רוכב דו-גלגלי להיות מעורב בתאונת דרכים קטלנית (תאונה עם הרוג אחד לפחות), הוא פי שבעה, מאשר לנהג כלי רכב פרטי.

אור ירוק ממליצה כי :
1. על המדינה לעודד את הרוכבים לרכוש אביזרי בטיחות, על ידי הפחתת המע"מ לאפס – אם אביזרי בטיחות כמו מעילים, קסדות ומגנים יהיו זולים יותר, רוכבים רבים יוכלו לרכוש אותם.
2. רוכבי אופנוע/קטנוע, חייבים לנקוט בזהירות רבה יותר בעת רכיבה על כלי רכב דו גלגלי ממונע. יש לחבוש קסדה המתאימה למידת הראש, יש ללבוש מעיל מתאים, מכנס ארוך ונעליים סגורות.
3. על כל רוכב ורוכב מוטלת האחריות האישית לביטחונו, אך על מדינת ישראל מוטלת האחריות לספק לרוכבים את הכלים לנהיגה בטוחה.
4. על המדינה להגביר את ההסברה בקרב הרוכבים ואת המודעות ללבישת בגדים בהירים בלילה והדלקת אורות גם ביום.

1 Comment

  1. דודי בנימין
    10 בינואר 2013 @ 11:59

    התגובה על כתבת המסוכנות של דו גלגלי לעומת רכב , אז נכון הורידו דרמטית את ציוד המיגון , תראו יותר רוכבים עם הציוד הוא יקר מאוד !!! ורק לבעלי אמצעים , ושחיקתו בלבישה יומיומית גבוהה ( מניסיון ) שנית , על מנת להיות מדוייקים ,נסו לפלח את גיל הנוסעים, שנהרגו או נפצעו קשה ואיזה דו – גלגלי היה ברשותם בעת התאונה , אני סבור שתמצאו שני נתונים מעניינים :
    1 . חתך גיל הרוכבים 80% מתוכם לפחות בגילאי טיפש עשרה , תחילת שנות העשרים ושנות השלושים המוקדמות , בהם ניהול הסיכונים , ומודעות לפיסיקה ברכיבה נמוכה עד לא קיימת .
    2. לקטנועים מועדות רבה להחלקה , בשל קוטר הגלגל ושטח פנים של הצמיג באחיזה עם האספלט , אתם תגלו עוד נתון עצוב .. מחיר של צמיג של דו גלגלי עולה פי 4 או 5 מצמיג של רכב בארץ , בעולם זה אחרת , ולכן מפאת עלות הצמיגים " מושכים "רוכבי הדו"ג עם הצמיג הבלוי ( המסוכן ) עד שאין ברירה כאשר מראש אחיזת הכביש בעייתית , אזי עם צמיג שחוק …( חישבו לבד ) אז אולי הגיע הזמן לשנות את הנתונים , מי שיש בידו להשפיע , רבותי בעמדות ההשפעה , כסף הוא הרבה מאוד , אבל לא הכל ישנם ערכים , כמו חיים מעל לכסף , בסופו של יום בהיבט של עלות תועלת , הכנסות המדינה ממיסוי , על אביזרי בטיחות בדו"ג ( דו גלגלי) ציוד מיגון וכולל צמיגים היא מינורית , נוכח העלות של פיצוי על הרג ( לאחר תאונה ) על נכויות ברמות השונות , אני כבר משיק ל- 50 ומאוהב בכלי הדו גלגלי באופן לא נתפס ,יש לו רגעים פחות נעימים לרכיבה בחורף מחד אבל מאידך ( כמה כבר חורף בארצנו הנפלאה… ) אני אישית מבואס כשאני עולה על רכב …פשוט לא כיף …ואל איש ינסה לנתח או להבין זאת …בטוחני רוכבים דו גלגליים רבים , יבינו אותי
    אז הנושא רחב עבל להפעם מספיק .

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן