Skip to content

מארסיי מתמרקת לקראת חגיגת התרבות הגדולה

בשבת הקרובה תפתח מארסיי שנה חשובה ומיוחדת: העיר השניה בגודלה בצרפת הוכרזה כבירה האירופאית לתרבות ב-2013 - ובסוף השבוע, אחרי שנתיים של שיפוצים ופקקים, מתחילה חגיגה ללא הפסקה
פחות מדקהזמן קריאה: דקות
הלוגו על קירות העיר - צילום: עמית מנדלזון

אחרי קמפיין של שנתיים והשקעת ענק בשיפוצים ובבניה, שיקום והריסה, ועינוי מתמשך של התושבים, החגיגה יוצאת לדרך: מארסיי – הבירה האירופאית לתרבות לשנת 2013.

בירה אירופאית לתרבות זו הגדרה מחייבת. ראשית, העיר צריכה מלכתחילה להוכיח שיש לה בסיס, ולמארסי אכן יש מאות גלריות, עשרות מוזיאונים ותיאטראות, בית אופרה מקומי מרהיב ולהקת בלט מקומית, אירועי מוזיקה כל השנה, נגני ג'ז מקומיים יוצאים מהכלל. בקיצור בסיס יש. ואכן אחרי קמפיין ברוטאלי בן שנתיים מארסיי קיבלה את התואר ובשבת הקרובה, בנמל המשופץ, יוצאת לדרך שנה שכולה תרבות.

השנה האחרונה היתה סיוט עבור העיר השניה בגודל האוכלוסיה בצרפת. הנמל הישן, לב ליבה של העיר, שופץ מקצה לקצה ואיננו ישן יותר. רחובות רבים בעיר עברו את אותו תהליך בדיוק בו זמנית, בעיר שידועה בעומס תעבורה כבד ובפקקי תנועה מטורפים, שמיקמו אותה במקום השני באירופה בפקקי תנועה אחרי וורשה. אבל תושבי העיר, שאינם ידועים בסבלנות רבה, דווקא לא התרגשו.

כבישים חדשים בנמל הישן. צילום: עמית מנדלזון

כמו שעון שוויצרי, שבוע לפני פתיחת האירועים, הסתיימו עבודות השיפוץ של הנמל הישן. השיפוץ של המוזיאון העירוני התעכב קצת, בין השאר בגלל שתי פצצות עתיקות, אבל חיות, ממלחמת העולם השניה, האחת אמריקנית והשניה גרמנית, שנתגלו באתר הבניה והיה צורך לפנות ולפוצץ אותן בלב ים תוך פינוי התושבים ברדיוס הרלוונטי.

הנמל הושלם ומוכן לחגיגה. מתנדבים מסתובבים ברחבי העיר ומחלקים הזמנות לאירוע. וכמובן מערך זיקוקי הדינור, מומחיות צרפתית בלעדית, מוכן ויופעל מהים.

Pavllion M - צילום: עמית מנדלזון

מבנה ענק וזמני, הפביליון M, הוקם ליד כיכר העיריה, בנוי ממסגרות מתכת, מצופה עץ ולוחות פוליקרבונט שקופים. מבנה זה  ישמש כמרכז מידע, עיתונות ומרכז לרכישת כרטיסים לאירועים השונים, שיפוזרו בכל העיר – במוזיאונים ובתאטראות. הצוות שמאכלס את המקום כולל כמעט כל שפה אירופאית המוכרת לנו וגם כמה שאינן.

הלובי הצדדי של הפביליון M. צילום: עמית מנדלזון

מיצגים אמנותיים כבר החלו צצים ברחבי העיר והמרשים מבניהם הוא כיסוי מבנה ארמון הבורסה בתמונה חזיתית של הרחוב לאורכו הוא מוצב. התמונה יוצרת אשליה, כאילו הרחוב עובר דרך המבנה.

ארמון הבורסה המכוסה. צילום: עמית מנדלזון

מארסיי מצפה להרבה מאוד תיירים בשנה הקרובה ויהיה להם מה לראות ולשמוע. כל מבני הפאר בעיר שוקמו ונוקו, חלקם היו מכוסים שנתיים בפיגומים. המשטרה המקומית תוגברה כדי להבטיח את שלום הציבור והתושבים עצמם נרגשים למדי. הכל מוכן לחגיגה הגדולה.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן