Skip to content

אל המפלים השוצפים

אירוע השלג המסעיר כבר מאחורינו. היום הוא היום לנסות ולתפוס טיול שלג מדהים, טרם שימס וימצא את דרכו אל הכנרת בשלל מפלים.
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

צוות אתר "נלך" (http://www.nelech.co.il) ממליץ על טיול בצפון רמת הגולן:

שלג ביער אודם בצפון רמת הגולן. אפשר עוד לתפוס קצת מהלבן-הלבן הזה. (צילום: אתר "נלך")
שלג ביער אודם בצפון רמת הגולן. אפשר עוד לתפוס קצת מהלבן-הלבן הזה. (צילום: אתר "נלך")

"יער אודם הינו אחד המקומות בהם ישרוד השלג קצת יותר (וגם אם ביער עצמו לא יהיה שלג, החרמון המתנשא מעלינו יתן לנו את אווירת החורף הלבנה), וזוהי ההמלצה שלנו לסופ"ש הקרוב. ביער שוכנת שמורת הטבע הגדולה בגולן והוא נמצא למרגלות הר אודם ומשתרע בינו לבין הכפר מסעדה הדרוזי.

איך נגיע ליער? ניתן להגיע ליער אודם מכיוון קרית שמונה, דרך כביש 99. ניתן לשלב גם ביקור בבניאס או במפל סער ששוצפים בימים אלו, בכיכר הכניסה למסעדה, נפנה ימינה לכביש 978 ואחרי נסיעה של כשלושה קילומטרים, נפנה ימינה לפי השילוט לג'ובה הגדולה – יער אודם. במקום ישנו מגרש חניה מוסדר. אם הגענו לפנייה לישוב אודם – סימן שהחמצנו את הפנייה ליער.

ממגרש החניה יוצא שביל מסומן היטב בשחור, שיוביל אותנו לג'ובה הגדולה שבמרכז היער. ג'ובה הינה חור באדמה, והדעות בקרב החוקרים חלוקות לגבי דרך הווצרותו. כאשר ההנחה המקובלת היא שהיא נוצרה כתוצאה מהתפוצצות של גזים.

לאחר הביקור ביער אודם מומלץ לחזור הביתה לשפלה דרך הצירים הראשיים של הרמה וליהנות מכל המים שמסביב.

מפל עיט. ממרפסת התצפית המגודרת ניתן ליהנות מנופו המרשים של המפל. (צילום: אתר "נלך")
מפל עיט. ממרפסת התצפית המגודרת ניתן ליהנות מנופו המרשים של המפל. (צילום: אתר "נלך")

אם נרצה לשלב עוד אתר בסיור, ניתן לפני הביקור ביער אודם או לאחריו לבקר גם במפל עיט.
מפל עיט הינו אחד המפלים הנגישים והמונגשים ביותר לציבור ברמת הגולן, כאשר במרחק של שתי דקות הליכה מהכביש ניתן לחזות במפל המרהיב צונח לתוך ערוצו העמוק.

איך מגיעים? כשנגיע מהמרכז, נעלה לרמת הגולן דרך כביש 87 ובמפגש עם כביש 808 נפנה ימינה (כ 14.5 ק"מ מצומת יהודייה), אחרי 2.5 ק"מ נעבור את מושב אניעם, נאפס את מד המרחק ואחרי כק"מ נפנה ימינה לחניון של מפל עיט.

אם נגיע מצפון הרמה, ניסע דרומה על כביש 978 עד לצומת טי, ומשם נפנה ימינה לכביש 91, נפנה שמאלה לקצרין לפי השילוט ולאחר מכן שוב שמאלה לכביש 87 ולאחר נסיעה קצרה נפנה ימינה לכביש 808 ונראה את השילוט למפל מימין לנו.

לאחר שנחנה בחניה הרחבה, נצעד לפי השילוט לכיוון מצפה אליהו, שהינו נקודת התצפית הגבוהה באיזור ממנה ניתן ליהנות ממראה הנחל ומהמפל ולאחר מכן ניתן לרדת אל התצפית. ממרפסת התצפית המגודרת ניתן ליהנות מנופו המרשים של המפל, לשמוע את מימיו מתנפצים על סלעי הבזלת שבתחתית המפל וליהנות מהרוח הנעימה שיש במקום ומהפריחה המרהיבה בחודשי החורף והאביב. ממרפסת התצפית המונגשת, יורד שביל מרחק של כמה עשרות מטרים לאורך הגדר (לאורכו יהיה כבר יותר קשה לנוע בעגלות), ומקצהו התחתון ניתן להבחין במפל התחתון של נחל עיט.

לאחר שמיצינו את התצפית על מפל עיט, נחזור לנקודת המוצא של המתתם, ונפסע שמאלה, לכיוון צידו השני של המפל, אל התצפית אל עבר מצפור עמודוני הבזלת. בדרכנו נעבור מעל גשר שמאפשר לנו תצפית אל הנחל הגועש לפני כניסתו לערוץ.

ממצפור עמודוני הבזלת נצפה לעבר גדתו השניה של מפל עיט, שם נבחין על קירות הערוץ בעמודונים בני 4, 5 ו 6 צלעות. העמודונים הללו נוצרו בעת קרישת הלבה, כתוצאה מתהליכי סידוק. כשהנחל התחתר בבזלת, ונוצר הערוץ – נחשפו העמודים.

למי מתאים המסלול? לכולם. ניתן להגיע עם עגלות ילדים וכסאות גלגלים לשתי התצפיות.
ממה להזהר? למרות הגדרות הניצבות במקום, חובה להשגיח על הילדים.
כמה זמן? הסיור והתצפית במקום נמשכים כחצי שעה-שעה.
רוצים לכתוב לנו? [email protected].
באתר "נלך" ניתן למצוא עוד המלצות רבות על מסלולי טיול, אטרקציות ומקומות אירוח.

http://nelech.co.il/Track/Index.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן