Skip to content

ראשית מהפכה בערב הסעודית: יועלה ייצוג הנשים בבית המחוקקים

צו מלכותי חדש קובע כי שיעור הנשים בבית המחוקקים הסעודי יוגדל עד לרמה של 30 חברות מסך 150 מושבים. צעד זה הוא צעד היסטורי וראשון מסוגו בממלכה השמרנית, לאחר שנים ארוכות של פולמוס סוער בעניין מעמד האישה בממלכה
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

המלך הסעודי, עבדאללה בן עבד אל-עזיז, פרסם אתמול (ו') צו מלכותי המורה על שינוי הרכב "מועצת השורא" (בית המחוקקים הסעודי) על מנת ששיעור הייצוג של הנשים בו לא יהיה נמוך מ-20%. על פי הצו התקדימי, ההרכב של "מועצת השורא", שמניין חבריה 150, יתחלק מעתה באופן הבא: 120 גברים ו-30 נשים.

יצוג לנשים ב"מועצת השורא" הוא מעשה ראשון מסוגו בערב הסעודיתשעד כה נמנע מן הנשים בממלכה, הנחשבת לאחת המדינות הערביות השמרניות ביותר בנושא הנשים.  הדרישה להחמרה בשמרנות מגיעה על פי רוב מן החברה הסעודית, הבנויה על יסודות שבטיים ומקום הממלכה ועד ימינו מתערבים ראשי השבטים בסוגיות הלכתיות, פוליטיות וחברתיות. סוגית הנשים היא אחת הסוגיות הבולטות בעניין זה שסביב הופעתן של נשים בציבור מתנהל במדינה פולמוס נוקב, בין מי שמבקשים להשוות את זכויותיהן לזכויות הגברים לבין השמרנים, המתנגדים לכך, בתואנה כי אין לתת לנשים יותר זכויות מן האמור בהלכה האסלאמית המשמשת כחוקה מחייבת בערב הסעודית. אלה מתנגדים להופעת הנשים במרחב הציבורי שלא לצורך, משום שלטענתם, עלולים להיפגע ערכיה של החברה הסעודית.

ניסיון יוצא דופן לשיפור מעמד האישה? המלך עבדאללה בן עבד אל-עזיז (צילום: ויקימדיה/משרד הההגנה האמריקני)
תקדים היסטורי בשיפור מעמד האישה? המלך עבדאללה בן עבד אל-עזיז (צילום: ויקימדיה/משרד הההגנה האמריקני)

 על פי הצו המלכותי החדש, תקופת הכהונה של המועצה החדשה, תהיה 4 שנים. הנשים שימונו למועצה, ישבו במקומות שנבדלים ממקומותיהם של הגברים ותהיינה להן כניסה ויציאה נפרדת מן האולם. עוד קובע הצו כי הנשים שימונו למועצה תחויבנה בשמירה על חוקי ההלכה האסלאמית ובהקפדה על כללי הלבוש האסלאמי לנשים, ובראש ובראשונה על כיסוי הראש (חיג'אבּ) וכי עליהן לבצע את המוטל עליהן כחברות במועצה תוך שהן נהנות ממלוא הסמכויות המוענקות לחברי המועצה הגברים.

במסגרת ההסכמות ההיסטוריות בין בית המלוכה הסעודי לאנשי הדת במדינה, הצו החדש  פורסם רק לאחר התייעצות הלכתית שקיים המלך עם אנשי דת בכירים בממלכה, מ"מג'לס כּיבּאר אל-עולמא" (מועצת גדולי ההלכה), שהתירו את העלאת הייצוג הנשי במועצה. חכמי ההלכה סייגו את פסיקתם בתנאי שהמהלך לא יסתור את חוקי ההלכה האסלאמית והוראותיה בנושא עירוב נשים וגברים.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן