Skip to content

משטרת ישראל פינתה הבוקר את מאחז באב אל-שאמס

תוך כשעה פונה המאהל מיושביו. הציוד והאהלים נותרו בשטח שהוכרז שטח צבאי סגור. נתניהו דרש מהיועץ המשפטי להשיב מייד לבג"ץ וזה השיב כי המאהל מהווה מקור לסיכון בטחוני , מוקד לחיכוכים ויצור בעיות ברמה לאומית ובינלאומית. התקשורת הישראלית לא הורשתה לסקר את הפינוי. נתניהו: " לא ניתן לאף אחד לפגוע ברצף שבין ירושלים ומעלה אדומים"
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

דקות ספורות לפני  ארבע בבוקר (ראשון) השלימה משטרת איו"ש, בפיקודו של מפקד מחוז ש"י, תנ"צ קובי הכהן, את פינוי מאחז באב אל שאמס בשטח E1, סמוך למעלה אדומים. כ-150 הפעילים הפלסטינים ששהו במקום, בתוכם כ-25 עיתונאים פלסטינים, הועלו לאוטובוסים, פונו ופוזרו במעבר קלנדריה מצפון לירושלים. לפחות אדם אחד נעצר. לפי הפלסטינים העצור הוא מזכ"ל מפלגת היוזמה הלאומית, מוסטפא ברגותי. 

המעצר של ברגותי במהלך הפינוי, כפי שדווח ברשת אל ג'זירה
המעצר של ברגותי במהלך הפינוי, כפי שדווח ברשת אל ג'זירה

בתגובה לפינוי, הציתו המפונים את אחד מהמאהלים. הם התלוננו שהשוטרים תקפו עיתונאים פלסטינים. כלי תקשורת ישראלים נעצרו במחסומי הצבא בצעד חריג ולא הורשו להיכנס לשטח ולסקר את הפינוי. איסור הכניסה בוצע בידי צה"ל בצו של אלוף פיקוד המרכז, ניצן אלון. העיתונאים הביעו כעס רב על מניעת הסיקור ועל הפגיעה בחופש העיתונות. 

שוטר מנסה להחרים מצלמה של כתב הרשת (צילום: PNN)
שוטר מנסה להחרים מצלמה של כתב הרשת (צילום: PNN)

הפלסטינים דיווחו כי ארבעה מהם נפגעו קל במהלך הפינוי והתפנו בכוחות עצמם לבית החולים ברמאללה. לטענתם נעצרו עשרות מהמפונים. קודם לכן הודיעה משטרת מחוז ש"י, כי "בכוונתנו לבצע את הפינוי ללא הפעלת כוח ואמצעים, אך נפעל בנחישות כלפי מי שייטול חלק בהפרות הסדר ושיסכן את כוחות הביטחון". ממשלת ישראל טענה אמש כי על המאחז להיות מפונה מיידית כי הוא יוצר מקור לחיכוך ולהפרות סדר ומהווה בעיה ביטחונית.

סמוך לשעה שלוש לפנות בוקר החל הפינוי, שהושלם תוך כשעה. כוחות מג"ב ומשטרה יצרו מעגל גדול מסביב למאחז והקיפו אותו מכל עבריו. הפלסטינים מצידם גילו התנגדות פסיבית בלבד והתיישבו על הקרקע. ההיערכות לפינוי החלה אתמול (מוצ"ש), לאחר שהמדינה הגישה את תשובתה לבג"ץ מטעם היועץ המשפטי לממשלה יהודה וינשטיין, ממנה עלה כי מדובר בשטח צבאי סגור והצו המורה לסלק את הפולשים מאדמות המדינה מקנה לכוחות הביטחון סמכות לפנות את הפעילים מהשטח.

המדינה הבהירה, כי "בכוונתה לפעול בדחיפות למימוש הזכות לפנות את כלל האנשים מהמתחם". באשר למאהלים והציוד שבשטח נטען כי היום (ראשון) תברר המדינה מה מעמדם החוקי ורק אז תפנה אותם. בשטח נותרו כוחות מוגברים של מג"ב, שמונעים חזרה של הפלסטינים למקום. 

כניסתה למאחז נמנעה. חנאן עשראווי (צילום: PNN)
כניסתה למאחז נמנעה. חנאן עשראווי, חברת הוועד הפועל של אש"ף (צילום: PNN)

אמש, בתשובתה לבג"ץ, טענה המדינה כי הקמת האוהלים במתחם, בהתחשב במיקומו, היא בבבסיסה פעולת מחאה והתרסה המיועדת לגרום למהומות בעלת השלכות לאומיות ובינלאומיות. המדינה טענה כי היא מסתמכת על מידע מודיעיני עדכני. תשובת המדינה הוגשה בעקבות צו זמני שהוציא הבג"ץ ומנע את פינוי המקום ונעשתה בעקבות הוראתו של ראש הממשלה בנימין נתניהו לכוחות הביטחון לפנות לאלתר את "ההתקהלות הפלסטינית" בשטח שבין מעלה אדומים לירושלים.

משטרת ישראל הודיעה כי בכוונתה לפנותם כנדרש. אתמול בבוקר ניסו חברת הוועד הפועל של אש"ף, חנאן עשראווי, ראש צוות המו"מ הפלסטיני, סאיב עריקאת, ושר העבודה הפלסטיני, אחמד מג'דלאני, להגיע למאחז באב א-שאמס, אך המשטרה מנעה זאת  מהם. ממשטרת אי"וש נמסר שכניסתם נאסרה כי המקום הוכרז שטח צבאי סגור והכניסה אסורה לכולם.

מוסטפה ברגותי, חבר בוועדת "היום שאחרי" הפלסטינית, שהגיע למאחז הבוקר, נותר בו וככל הנראה נעצר. "אנחנו בונים את הכפר כי אנו לא יכולים לשתוק עוד על המשך הבנייה בהתנחלויות וגזילת אדמותינו", מסרו הפעילים כשהקימו את המאחז. "אנו מחויבים להיאחז בכפר זה בעיקשות, לא לפנותו ולא להתפנות ממנו, עד שיזכו הבעלים הפלסטינים של קרקע זו למלוא זכויותיהם עליה", אמרו.  

ראש הממשלה, בנימין נתניהו, התייחס לנושא בפתח ישיבת הממשלה. "אני מבקש לשבח את משטרת ישראל בגיבויו של צה"ל על הפעילות המהירה והנחושה לפינוי ההתקהלות הפלסטינית בשטח בין ירושלים למעלה אדומים", אמר נתניהו. "מיד כשעודכנתי על ההתקהלות הפלסטינית הוריתי לפנות אותה מיד וזה אכן בוצע אתמול בלילה, בצורה הטובה ביותר. השר אהרונוביץ' אני רוצה להודות לך ולמפכ"ל על הפעולה המצוינת, אני בטוח שבמידה ונדרש להמשך שמירה על השטח אתם תעשו זאת על הצד הטוב ביותר. אנחנו לא ניתן לאף אחד לפגוע ברצף שבין ירושלים ומעלה אדומים.

סרטון של אל ג'זירה שמתעד את הפינוי 

[related-posts]

 

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן