Skip to content

מודי'ס חותכת את דירוג האשראי של קפריסין

בעקבות ירידה בשלוש דרגות בדירוג, כל מה שנותר לקפריסין לעשות הוא לחכות לחבל הצלה מחברותיה לאיחוד האירופי
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

סוכנות דירוג האשראי, מודי'ס, פרסמה דו"ח החותך את דירוג האשראי של קפריסין מ-B3, דירוג אשראי נמוך לטווח ארוך ורמת השקעה ספקולטיבית ל-Caa3, המייצג דירוג אשראי נמוך במידה רבה לטווח ארוך.

הסיבות להורדת הדירוג נעוצות בעליית נטל החוב של ממשלת קפריסין, אשר נגרמה כתוצאה מארגון מחדש של תמהיל החוב וההון של המערכת הבנקאית במטרה להפוך את המערכת הבנקאית ליותר יציבה, וזאת בעקבות החלפת אגרות חוב של ממשלת יוון בניירות עם ערך נמוך יותר, וכן עלייה בחובות אבודים לחייבים קפריסאים ויוונים שהלוו הבנקים הגדולים בקפריסין.

כלכלני מודי'ס מאמינים, כי ממשלת קפריסין תכריז על חדלות פרעון או בתסריט הגרוע פחות, תבקש לבצע החלפה של חוב יווני קיים בניירות ערך בעלי ערך נמוך יותר, למרות שהם לא מניחים שאחד מהם יקרה במהלך שנת 2013.

הצד האפל בדירוג בעל אופק שלילי

בנוסף, מודי'ס תייגה את קפריסין לדירוג אופק שלילי, המרמז כי הדירוג עלול לרדת בתקופה של חצי שנה עד שנתיים. הסיבה לכך היא הערכה של מודי'ס, כי המצב של קפריסין עלול להיות גרוע יותר בשנה שנה וחצי הקרובות משלוש סיבות.

סיבה ראשונה נוגעת לבעיות נזילות. לשיטתם של כלכלני מודי'ס, למרות שמימון לטווח קצר יספיק לממשלת קפריסין בהתמודדות עם בעיותיה הפיננסיות, עיכוב במימון מצד קרן המטבע העולמית, האיחוד האירופי והבנק המרכזי האירופי יכול להביא למשבר חריף במדינה.

סיבה שניה נוגעת לחוסר וודאות בנוגע לארגון מחדש של חוב המערכת הבנקאית. ממשלת קפריסין מינתה מנהל נכסים אמריקאי בשם PIMCO, כדי לבדוק מהו היקף הסיוע למערכת הבנקאית. עד אשר PIMCO לא יסיים את תפקידו, קיימת אי וודאות גדולה הנוגעת להיקף הסיוע שיש לתת למערכת הבנקאית.

שלישית ואחרונה קשורה לחוסר וודאות הנובעת בעקבות הדיונים על חתימת מזכר ההבנות בין ממשלת קפריסין לבין קרן המטבע העולמית, האיחוד האירופי והבנק המרכזי, אשר נוגע למתן מימון לממשלת קפריסין. במודי'ס מדגישים את הימשכות הדיונים ועיכוב המימון לעזרתה של ממשלת קפריסין כאחד הגורמים בקביעת האופק השלילי.

בדו"ח מציינים, כי הדירוג ישתנה אילו גודל החוב של הממשלה יצטמק, אך לא סביר שיקרה בעקבות התמיכה הפיננסית הגדולה לה זקוקה המערכת הבנקאית של קפריסין. הורדה נוספת בדירוג היא אפשרית, אם חדלות הפרעון של קפריסין תהיה יותר ממשית, ואילו היציאה של יוון – לה קפריסין לוותה כספים רבים דרך המערכת הבנקאית שלה, תהיה יותר ודאית.

התמונה באדיבות: http://www.freedigitalphotos.net, creativedoxfoto
error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן