Skip to content

התעלומה הגדולה של מפלגת הבית היהודי

התעלומה הראשונה היא אם מותר או אסור לסרב פקודה - זה עוד לא ברור, מהזיגזג של נפתלי בנט. אבל תעלומה גדולה עוד יותר היא מספר 5 ברשימה, איילת שקד
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

מפלגת הבית היהודי בראשות נפתלי בנט, גבר נאה ומצליח, איש של חבר'ה וצ'פחות, היא על פניו מפלגה דתית ימנית (איחוד של המפד"ל – הציונות הדתית הוותיקה ושל האיחוד הלאומי – מפלגת ימין מדינית). עקרונות הליבה של המפלגה עוסקים בהרחבת החינוך הדתי, כמובן, סיפוח כל ההתנחלויות למדינת ישראל והתיישבות בכל חלקי ארץ ישראל. על כך מתווספת הרפרפת של "איזון" (או אולי נאמר "החזרה למוטב" של בג"ץ ושל התקשורת, שניהם, איך לא, נוטים מדי שמאלה), מין עקמת שכזו.

נפתלי בנט (צילם: רפי מיכאלי)
נפתלי בנט, המפלגה זה הוא (צילם: רפי מיכאלי)

נפתלי בנט איש כריזמטי, הוא שעושה בעצם את המפלגה. עניין זה כשלעצמו, מפלגת איש אחד, הריהו אופנה בבחירות 2013. לקראתן הוקמו צ'יק-צ'ק שתי מפלגות פרסונליות חדשות, שמלבד מספר עקרונות ליבה מובנים מאליהם, הריהם מבוססים בעיקר על הפרסונה הנאה, מיטיבת הדיבור המעורה בתקשורת, העומדת בראשן וקוראת לשוויון בנטל (ומי לא?). ממילא עקרונות הליבה לא צריכים להעסיקנו יתר על המידה, שכן הקשר בינן לבין ההתנהלות הרלוונטית בפועל הוא לעתים מזוגזג, בבחינת "דברים שרואים משם (אם אתה הממשלה, כמובן) אין רואים מכאן".

אז הבה נחזור לתעלומה המיוצגת ע"י הבית היהודי. התעלומה הראשונה מתייחסת לשאלת נפשנו, האם מותר לסרב פקודה. בראשית נאמר ע"י בנט, שאם מתנוסס מעליה דגל שחור – מוטב שכן. בהמשך הגיע תיקון מבנט לנאמר שאין לסרב פקודה. כך או כך נותרנו מבולבלים והתעלומה בעינה עומדת, בפרט שרבני ההתיישבות הבולטים פוסקים הלכתית לסירוב פקודה (לפינוי התנחלויות).

מובן שבנט, לוחם סיירת מטכ"ל בעברו, אינו נצרך להתמודד אישית עם פקודת פינוי יישובים. אם עודו משרת במילואים, הרי מלאכה שחורה זו מוטלת על אנשי מג"ב, משטרה ושאר כוחות צבא מרובי גייסות, פחות "מובחרים" לכאורה ממיעוט משרתי הסיירות בעבר ובהווה. כך או כך, התעלומה נותרה בעינה, כמו פסקי ההלכה הרבניים הימניים.

אם לא די בכך, מצאנו עצמנו תוהים לנוכח תעלומה לפנים תעלומה, כדברי חז"ל. למרבה הפליאה שובצה במקום 5 ברשימה זו גברת בשם איילת שקד. שם יפה לאישה צעירה ונאה, חילונית בכל רמ"ח אבריה. ילידת שכונת בבלי התל אביבית שמדרום לירקון. בשכונה זו נולדה וגדלה ובה היא נאחזת ומתגוררת ברצף עד עצם היום הזה עם שני ילדיה ועם בעלה, הטייס הקרבי. כך או כך, מהיות הגברת הנאה מוכנה להצהיר על אודות הזדהותה עם היאחזות בבלי הוותיקה, נותר הצורך להכיר את עקרונות הליבה שלה וטעמיה בהצטרפות למפלגת הבית היהודי, לאחר שהייתה פעילה בליכוד ומקורבת אישית למר בנט.

איילת שקד (צולם מערוץ הכנסת)
איילת שקד. איך היא קשורה לבית היהודי? (צולם מערוץ הכנסת)

בראיונות לשאלות מראיינים בשידור חי בטלוויזיה, כל שהצלחנו ללמוד על אודותיה הוא התבטאותה בטון החריף וחריג בבוטותו, ובכמה הדיפות אגרסיביות לשאלות שהופנו כלפיה, עובדה התואמת את תיאורה העצמי בדבר היותה "אסרטיבית". בראיון מול סתיו שפיר, מצעירי העבודה, הרבתה שקד בציטוט מנטרות חבוטות. "גברת אל געת בי", המייעדת עצמה להיות ח"כית ושליחת הציבור, נאותה לראיון אישי מוקלט מראש לצרכי היכרות עימה, בבחינת "דע למי אתה מצביע". כל שהצלחנו ללמוד מהראיון האישי היה הפרטים הבאים, לפי סדר הופעתם בראיון: בראש ובראשונה היא שונאת קפה, למרות שמעולם לא טעמה ממנו. שותה רק תה. מידע קריטי ורלוונטי, ללא ספק. כיצד אפשר לתעב דבר מה שלא התנסית בו? (כאן יש לציין לזכותה של שקד, כי במערכת בחירות זו ענייני הטעם והריח של המאכלים היו לאחד התכנים הפוליטיים הדומיננטיים. ממאכליה הקפואים של גברת יחימוביץ', שנטשה בפמיניזם גלוי את שיעורי התזונה ביסודי ומאז תחביבה הוא בישול ארוחות מגוונות לחבריה, ועד גברת לבני המחבבת ג'חנון על הבוקר וכן היא צמחונית, שוב מתקופת היסודי, אך חלילה לא שמאלנית).

אבל נחזור לאיילת שקד. בסגנון שאלון מובנה קיבלנו את תשובותיה הבאות:

רגשות הם דבר חושפני, אותם היא שומרת לעצמה. לא כל שכן רעיונות.

לפיכך הצלחנו רק ללמוד שהזילה דמעות לפני מספר חודשים, בהיזכרה באימה שנפטרה שנים אחדות קודם לכן. ובאשר לכעסה, בו היא מודה אך ורק בהתייחסות לבנה המסרב להוראותיה (אנחנו נתקלנו בכעסה בצורה הרבה יותר פומבית, כאמור, בייחסה למראיינים בטלוויזיה) – נורמטיבי לחלוטין, טרחה להדגיש, כמו כל האמהות. וזהו. זה כל מה שנמצאנו למדים אודותיה, והקשר שלה לבית היהודי נותר תעלומה.

אמירות יותר מוכחשות, נמוכות, שטוחות ומתחמקות מזה קשה לדמיין. קלישאות הטיחה בנו הגברת ללא שמץ תבונה או חזון. כך או כך נותרנו ללא מענה מדוע שובצה במקום החמישי ברשימת בנט. בהיעדר מידע, המסקנה המתבקשת היא שרשימת הבית היהודי היא רשימת אנשי תעלומה. כל הנראה לעין הוא עובדת היותם נאי תואר. נדמה אפוא שזו מפלגת קוסמטיקה, המיועדת לקדם איפור וניתוחים פלסטיים.

לא נותר אלא לסכם את היערכותנו לבחירות כלהלן:

מהיות האנג'נדה של הבחירות הנוכחיות הקישקעס ומה שבתוכם, הרי המדגם הסטטיסטי שלי, הנערך מידי יום ביומו לכל מי שאני פוגשת, מצביע בבירור על כי מפלגת הצמחונים/טבעונים (שאינה מתמודדת, לצערנו), שאם הייתה חוברת לירוקים האקולוגים והירוקים העליים, הייתה זוכה לרוב מוחץ. זה כידוע הטרנד הלוהט בפייסבוק ובתל אביב שלנו, המאוחדת לנצח נצחים בשתי גדות הירקון. בעירנו ירוק עולה: הפארק, החסה והעלה.

"שמעת, יוגב? רק מי שמצביע… משפיע!"

[related-posts title="מאמרים קודמים מאת אילנה ארד לוין"]

_______________________________________________________________________________

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן