Skip to content

אובמה: נתניהו מוביל את מדינתו הקטנה במדרון לבידוד מדיני

בטור פרשנות של העיתונאי ג'פרי גולדברג, המקורב אישית לנשיא ארה"ב, מצוטט אובמה כאומר שישראל בהנהגת נתניהו אינה יודעת מה האינטרס שלה ומסכנת, בטווח הארוך, את הישרדותה
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

שבוע לפני הבחירות בישראל מותח הנשיא אובמה, ביקורת נוקבת על התנהלותו המדינית של בנימין נתניהו ומזהיר כי "ההתנהלות הישראלית היא איום ארוך טווח להישרדותה".

באמצעות עיתונאי בכיר המקורב אליו, מצוטט אובמה, במאמר באתר בלומברג, כמי שהתייאש כבר לחלוטין מנתניהו. העיתונאי ג'פרי גולדברג, המקורב אישית לנשיא ארה"ב, מצטט את אובמה כאומר שישראל בהנהגת נתניהו אינה יודעת מה האינטרס שלה ומזהיר את ישראל כי היא מובלת על ידי נתניהו לבידוד מדיני.

הדלפה מכוונת? אובמה (צילום ארכיון: הבית הלבן, ויקימדיה)
הדלפה מכוונת? אובמה (צילום ארכיון: הבית הלבן, ויקימדיה)

גולדברג מדווח כי כאשר שמע הנשיא אובמה, על החלטת ישראל לבנות בשטח E1, הוא אפילו לא טרח לכעוס. על פי הדיווח הזה אמר אובמה למקורביו כי להתנהגות הזאת מצד נתניהו הוא כבר התרגל. הציטוט המופיע בשמו של נשיא ארה"ב, בטורו של גולדברג, הוא: "ישראל אינה יודעת מה הם האינטרסים שלה". עפ"י הדיווח אמר עוד הנשיא אובמה כי כל החלטת בנייה נוספת של ישראל, מעבר לקו הירוק, מביאה אותה לשקוע לבידוד בינלאומי עמוק יותר.

גולדברג ציין כי אובמה סבור שבנושא הפלסטיני נתניהו הוא מוג לב פוליטי – מנהיג שלמרות שאיש אינו מאיים עליו פוליטית, עדיין אינו מוכן להוביל לעבר פשרה עם הפלסטינים.

אובמה סבור, עפ"י הדיווח הזה, כי לנתניהו אין עניין בקידום תהליך השלום עם הפלסטינים – ולכן הוא אינו מתכוון להקדיש לנושא הזה בעצמו מאמצים רבים מדי. הנשיא אובמה חושב עוד שנתניהו "מוביל את מדינתו הקטנה במדרון לקראת בידוד מדיני" ולדעתו, אם תמשיך ישראל להיות מנודה ולהתנכר אף לארה"ב, ידידתה היציבה האחרונה, היא לא תשרוד. "ההתנהלות הישראלית היא איום ארוך טווח להישרדותה".

המאמר כפי שהוא מופיע באתר בלומברג
המאמר כפי שהוא מופיע באתר בלומברג

הדלפת התבטאויותיו של אובמה כלפי נתניהו אינה מקרית, ככל שאפשר להניח. הדלפות מסוג זה, שמגיעות מן הבית הלבן, אינן מקריות. לא מן הנמנע הוא כי זו חלק מתגובת הנשיא, על מעורבותו של בנימין נתניהו לטובת מיט רומני, המועמד הרפובליקני בבחירות לנשיאות ארה"ב.

ראשת התנועה, ציפי לבני, הגיבה בצהריים, במסיבת עיתונאים שקיימה, על דברי אובמה וכינתה אותם "קריאת השכמה". "כל מי שעוד לא התעורר,כל מי שעוד נדמה לו שיהיה בסדר – קם הבוקר לאמירה מאוד חדה וברורה של נשיא ארה"ב, שאומר הבוקר שראש ממשלת ישראל מוביל את מדינת ישראל לבידוד חמור ומוסיף ואומר דברים חמורים נוספים על ראש ממשלת ישראל", אמרה לבני. "זה קודם כל מצער אותי שהגענו למצב שכזה, אבל מניחים לנו את האמת בפנים ואנחנו צריכים לדעת שזה מה שקורה ואם לא יהיה שינוי דרמטי והאנשים שיושבים על הגדר לא יצאו להצביע – ישראל תמשיך להיות מובלת אל תוך בידוד שיוביל לאלימות ולהשפעה שאנו כבר רואים על המצב הכלכלי,  כי הכל קשור אחד לשני ועל הציבור להבין את זה. ארה"ב היא חלק מרכזי מהביטחון הלאומי של ישראל, אפשר לאהוב או לא לאהוב את נשיא ארה"ב אבל אנחנו מדברים על ידידתנו בגדולה ביותר ועל הביטחון של ישראל ולכן הדברים האלו צריכים לעורר כל אזרח ישראלי. זו קריאת השכמה – אלו לא דברים שמשרתים מישהו, אני כישראלית מצטערת לשמוע זאת, אבל זו כן קריאת השכמה של ממש לציבור הישראלי.

ח״כ יצחק הרצוג, יו״ר מטה הבחירות במפלגת העבודה: ״ג׳פרי גולדברג הוא עיתונאי רציני ואמין. הוא חושף את תחושותיו האמיתיות של נשיא ארה״ב ומנהיגי העולם כולו. מפלגת העבודה תשנה את הכיוון ביזמה מדינית אמיתית ואחראית בתיאום עם ארה״ב ועל המתלבטים וכל מי שחרד לגורל המדינה ומעמדה הבינלאומי יכול להביא למהפך באמצעות תמיכה בעבודה״.

[related-posts]

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן