Skip to content

"חזור מיד לסיפון!" הורה קצין משמר החופים לקברניט – שהתעלם מההוראה

רשת CNN מדווחת מג'יליו, איטליה, כי צוותי הצלה וצוללנים איטלקים הממשיכים במלאכתם המסוכנת בחשכה, בבטן האונייה שגודלה כגורד שחקים, מצאו אתמול, יום שלישי, "קופסה שחורה" נוספת וחמש גופות באונייה הטרופה קוסטה קונקורדיה. בכך מגיע מספר ההרוגים בתאונה לאחד עשר. פורסמו תמלילי השיחה שניהל הקברניט לאחר הטביעה. "חזור מייד לספינה!" הורה לו קצין משמר החופים  מאת […]
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

רשת CNN מדווחת מג'יליו, איטליה, כי צוותי הצלה וצוללנים איטלקים הממשיכים במלאכתם המסוכנת בחשכה, בבטן האונייה שגודלה כגורד שחקים, מצאו אתמול, יום שלישי, "קופסה שחורה" נוספת וחמש גופות באונייה הטרופה קוסטה קונקורדיה. בכך מגיע מספר ההרוגים בתאונה לאחד עשר. פורסמו תמלילי השיחה שניהל הקברניט לאחר הטביעה. "חזור מייד לספינה!" הורה לו קצין משמר החופים 

מאת גרשון גירון

נמשכים החיפושים אחר הנעדרים. ה"קוסטה קונקורדיה" הטבועה

מניין ההרוגים באסון טביעת אונית הפאר האיטלקית "קוסטה קונקורדיה" סמוך לחופי טוסקנה עלה לאחד עשר. 24 נוסעים עדיין נחשבים כנעדרים.

מאמצי החילוץ נמשכים, וצוללנים סורקים את האונייה במאמץ למצוא ניצולים וגופות.

מספר הנעדרים אינו ברור. 4,200 בני אדם לערך היו על סיפון ה"קוסטה קונקורדיה" בעלותה על שרטון – כ-3,200 נוסעים ו-1000 אנשי צוות. רובם נחלצו ממנה בשלום, אבל הרשויות מתקשות עדיין בזיהוי מוחלט של הנעדרים. שמו של אחד הנספים, שגופתו אותרה ביום שני, טרם פורסם.

נוסף על הדאגה לחיי הנוסעים ואנשי הצוות הנעדרים, האונייה הטרופה מעוררת גם דאגה לשלום הסביבה. יו"ר ומנכ"ל "קוסטה קרוז", בעלת האונייה, פייר לואיג'י פוסקי, אמר כי על האונייה היו 2,300 טון דלק, אולם באותה נשימה ניסה להרגיע את החששות ומסר כי נכון לעכשיו "אין שום עדות לדליפת דלק לים".

 מרטין שוטנאאר, דובר מטעם חברת החילוץ ההולנדית, "דאטץ' סמית", שהציבה סביב האונייה מכשירי ניטור כדי לפקח על תנועותיה, אמר אתמול כי האונייה עושה רושם יציב ומיכלי הדלק שלה שלמים. לדבריו, הציוד לשאיבת הדלק מהאונייה כבר מוכן, אולם נכון לעכשיו מאמצי החילוץ נמצאים בעדיפות ראשונה.

בינתיים נמשכים המאמצים לחלץ את הקופסה השחורה השנייה מבטן האונייה. קצין משמר החופים האיטלקי, מאסימו מקארוני, אמר כי מידע משתי הקופסאות השחורות יקנה לרשויות "תמונה שלמה של השתלשלות אירועי האסון".

בעוד מאמצי ההצלה ואיתור הנעדרים נמשכים, שחרר שופט איטלקי למעצר בית את קברניטה של הספינה עד לקבלת החלטה האם יש לשחררו ממעצר.

התובע הראשי, פרנצ'סקו ורוסיו, אמר במהלך הדיון כי רב החובל פרנצ'סקו סקטינו נתון במעצר וצפוי להיות מואשם בעברות של הריגה, הטבעת אונייה ונטישת אונייה ונוסעים על סיפונה.

בינתיים חלה התפתחות דרמטית בעלילה. העיתון "קוריירה דלה סרה" פרסם תעתיקי שיחות שהתקיימו בין סקטינו לבין אנשי משמר החופים האיטלקי, שבהן מסר הקפטן דיווחים סותרים על מה שאירע כאשר עלתה האונייה על שרטון ביום שישי, ועל מה שנוסעים על סיפונה תיארו כתמונה כאוטית וסוריאליסטית בעודם ממהרים להציל את נפשותיהם.

בינתיים במעצר בית. קברניט ה"קוסטה קונקורדיה", פרנצ'סקו סקטינו

על פי התעתיקים, שלדברי התביעה תואמים את אלה שברשותם, סקטינו פתח ואמר לקצין משמר החופים כי נטש את כלי השיט. אולם כאשר הקצין נדהם מהחלטתו, שינה סקטינו את גרסתו וטען כי לא נטש את האונייה אלא "הוטח אל המים" אחרי שהאונייה נתקלה בסלע, החלה להתמלא מים ונטתה על צידה. קצין משמר החופים, שכנראה לא האמין לגריסה השנייה, דרש מסקטינו לשוב מייד לל עקבותיו. "חזור לסיפון! זאת פקודה!" הורה לסקטינו, והוסיף: "אתה הכרזת 'כולם לנטוש את האונייה'. מעכשיו אני האחראי. חזור לסיפון, לעזאזל – האם זה ברור?". הקברניט, מצידו, בחר להתעלם מההוראה – והשאיר את הנוסעים לנפשם.

מיקי אריסון, יו"ר "קרניבל קורפ", חברת האם של "קוסטה קרוז" אמר כי הוא עצוב לנוכח הדיווחים על מתים נוספים. "אנו ממשיכים להעניק זכות קדימה לתמיכה במאמצי החילוץ וההצלה ולהשגחה על אורחינו ואנשי צוות האונייה, לצד אבטחת כלי השיט כך שלא ייגרם נזק סביבתי", אמר.

תובעים איטלקיים שללו את האפשרות שהתאונה נגרמה כתוצאה מתקלה טכנית, ואמרו כי הקברניט נמצא על גשר הפיקוד בעת העלייה על השרטון וביצע "שגיאה חמורה" הם בודקים האם היו אחראים נוספים לתאונה.

מנכ"ל "קוסטה קרוז", פייר לואיג'י פוסקי, מטיל את האשמה על הקברניט לבדו. "הקפטן החליט לשנות נתיב והפליג אל מים שלא הכיר מראש," אמר. הוא הוסיף כי הנוסעים יזכו "לפיצוי חומרי על אבדותיהם", אבל סירב לפרט.

בנוסף, מעוררת התאונה הקשה גם שאלות על הסדרים והנוהלים המקובלים בענף הספנות. "שגיאות אנוש אינן ניתנות להסדרה", אמר סגן נשיא איגוד קווי ההפלגות הבינלאומי, מייקל קרי, "העובדה היא שהענף בטוח באופן ראוי לציון. ההיסטוריה שלו טובה מאוד בהשוואה לכל אמצעי תחבורה אחר, למעשה". מאידך, נשמעה נימה ביקורתית ומודאגת מצד איגוד הספנים הבינלאומי נאוטילוס, שכינה את התאונה "קריאת השכמה" למחוקקים. "נאוטילוס מודאגת מהצמיחה המהירה הניכרת לאחרונה בממדי ספינות נוסעים, שתפוסתן הממוצעת בטונות הוכפלה בעשור האחרון", אמר מרק דיקינסון, מזכיר האיגוד, "ספינות רבות הן למעשה עיירות מפליגות, ומספר בני האדם שעל סיפוניהן מעורר שאלות רציניות בנוגע לפינויין". קרי הגיב לכך באומרו שהתקנות אינן מפגרות אחר ממדיהן הגדלים של כלי השיט.

ארגון הספנות הבינלאומי, המסונף לאו"ם, הוא הקובע את תקנות הבטיחות בענף הספנות. מהארגון נמסר ביום שני שאף שחקירת הטביעה נמצאת בשלביה הראשוניים יש "לשקול ברצינות את הלקחים שיש להפיק, ובמידת הצורך לבחון מחדש את תקנות הבטיחות של אוניות נוסעים גדולות לאור ממצאי חקירת האסון". אבל ריצ'רד אלסינה, עורך דין המתמחה בענייני ספנות, נשמע ספקן כשהתייחס להצההרהת הארגון. "אין שיטור אמיתי בתחום הזה", קבע, "כולם עושים, פחות או יותר, ככל העולה על רוחם".

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן