Skip to content

לבני הקדימה את הפריימריס: "אני טובה במאבקים. זה נותן לי אנרגיות טובות"

"הפסד זה לא בקלפים מבחינתי"אמרה לבני." אני הולכת לנצח בפריימריס האלה". מופז: ציפי לבני סיימה היום את תפקידה כיושבת ראש "קדימה". דיכטר: "לבני דירדרה את קדימה למצב 'קוסטה קונקורדיה' התקועה על שרטון מול חופי איטליה". נערכים למלחמה לחיים או למוות פוליטי מאת צבי זינגר "במלחמה הזאת לא יקחו שבויים". כך העריך אחד מבכירי "קדימה", לאחר ששמע […]
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

"הפסד זה לא בקלפים מבחינתי"אמרה לבני." אני הולכת לנצח בפריימריס האלה". מופז: ציפי לבני סיימה היום את תפקידה כיושבת ראש "קדימה". דיכטר: "לבני דירדרה את קדימה למצב 'קוסטה קונקורדיה' התקועה על שרטון מול חופי איטליה". נערכים למלחמה לחיים או למוות פוליטי

מאת צבי זינגר

"במלחמה הזאת לא יקחו שבויים". כך העריך אחד מבכירי "קדימה", לאחר ששמע את הכרזותיה התקיפות של יו"ר "קדימה", ציפי לבני, ואת תשובותיהם הלא פחות בוטות מפיהם של מתנגדיה. "זו תהיה מלחמה לחיים או למוות הפוליטי", העריך אותו בכיר. "אני רק חושש שהמלחמה הזאת תביא את 'קדימה' לפילוג, או לסופה הפוליטי, כפי שהמלחמה הפוליטית בתוך 'שינוי' מחקה אותה כליל מהמפה הפוליטית".

לבני: "לא בקלפים שלי". צילמה: ציפי מנשה

ציפי לבני, שהכריזה על הקדמת הפריימריס ל-27 במרץ, באה הבוקר למסיבת העיתונאים שכינסה, במצב רוח קרבי, כשהיא מלאה ברוח עזוז וגבורה. "אומרים שכאשר אקדח מונח על השולחן במערכה הראשונה, הוא יורה במערכה השלישית", אמרה לבני. "אז האקדח הזה הולך לירות – לא במערכה השלישית אלא בחודש השלישי – ולא לכיוון שאליו התכוונו, אלה ששמו אותו שם".

לבני: "אני טובה במאבקים"

כשנשאלה האם תפרוש מהמפלגה אם תפסיד בפריימריז, השיבה לבני כי "הפסד זה לא בקלפים מבחינתי, אני לא עונה על שאלות של מדע בדיוני. אני הולכת לנצח בפריימריז האלה. ניצחתי בפריימריס הקודמים ואני הולכת לנצח בפריימריס הבאים", אמרה. "קיבלתי החלטה שבמושב החורף אנחנו צריכים להתנהל ביחד מול הממשלה והודעתי שאני מתכוונת להקדים. היום קבעתי תאריך, אחרי שקיימתי התייעצויות עם חברי הכנסת. עשיתי זאת מתוך הבנה שמשהו קורה בחוץ: משתנים כאן הכללים ומשתנים השחקנים.

"הפריימריז האלה יקבעו לא רק מי יהיה ראש קדימה", אמרה לבני, "אלא גם אם נתניהו יישאר ראש הממשלה, וזה תלוי בבחירה של ראשי קדימה".

מופז: "לבני סיימה תפקידה". צילמה: ציפי מנשה

לבני לא התעלמה מהרחשים סביבה, נגדה ולהשתנות המפה הפוליטית.  "אני ערה גם למה שקורה בחוץ – הרבה אנשים שתמכו בקדימה, ובצדק, עוברים לגדר, מסתכלים על מה שקורה ונמאס גם להם מהקשקשת הפנימית הזו. הבחירות הם כבר לא דבר מאוד רחוק , גם אני חייבת לקחת את האופציה שהבחירות תהיינה קרובות יותר, ולכן מתוך אותה אחריות אני אכן באה היום עם התאריך הזה.

"ישנו מאבק ואני טובה במאבקים", אמרה לבני. "זה נותן לי אנרגיות טובות. אני נחושה לנצח ויודעת שאנצח מסיבה אחת פשוטה – אני יודעת למה הציבור הצביע לקדימה בבחירות, אני יודעת מה נהמת הלב שלו – נמאס לו מהפוליטיקאים שעסוקים כל היום בתככנות והישרדות. אני נחושה, כי מה שמונח על הכף בתפיסתי זו לא הקריירה שלי. זה לא עניין אישי שלי. זה חלק מהמאבק על פניה של המדינה הזו ולכן אני נחושה. אני יודעת מה צריך לעשות ומאותן סיבות אני יודעת גם שחברי קדימה יצביעו בשבילי".

דיכטר: "הגענו לתהומות שמעולם לא חשבנו"

לבני הדגישה כי היא ערה לשינויים הפוליטיים שקורים מחוץ לקדימה. "יש שחקנים חדשים שהצטרפו. אני מוכרחה לומר – לפיד מנסח היטב גם את מצע קדימה, אבל אם אנו שותפים לאותו הרעיון, יש לנו אחריות. אפשרות אחת היא שהכניסה שלו למגרש תחזק את אותה קבוצה שרוצה להחליף את הממשלה, ואפשרות שנייה היא שזה יחליש ויפצל את אותו מחנה".

על הבחירות לכנסת אמרה ש "הן כבר לא אופק רחוק אלא משהו שמתקרב. קדימה צריכה להיות ותהיה מוכנה לבחירות וכדי שקדימה תהיה מוכנה לבחירות – אני לא מוכנה לתת לאותה פוליטיקה קטנה וקטנונית להרוס את קדימה ולמנוע מאזרחי ישראל את התקווה לה הם זכאים". אחרי הבחירות, הודיעה לבני: "נקים ממשלה שלא נכנעת שוב ושוב, ממשלה שלא תאשר שוב את חוק טל כפי שהממשלה הזו רוצה לעשות בקרוב, ממשלה שתחייב כל אחד מהאזרחים במדינה לתרום בשירות צבאי לאומי או אזרחי וממשלה שתייצג את הציבור הישראלי התורם והציוני".

דיכטר: "כמו ה'קוסטה קונקורדיה'". צילום - אתר הכנסת

עוד לפני הודעתה של לבני, הגיב יריבה העיקרי שאול מופז להחלטתה של לבני. "ציפי לבני סיימה היום את תפקידה כיושבת ראש קדימה", אמר מופז. "היום החל המסע להחלפת נתניהו. ראשיתו בהחזרת קדימה למקום הנכון בפוליטיקה הישראלית, ומיד לאחר מכן החזרת ישראל למסלול הנכון, וחיזוקה המוסרי, החברתי והציוני".

מופז האשים את לבני כי בתקופתה "נגרמו ל'קדימה' נזקים כבדים כתוצאה מהתנהלות חלשה, עייפה ומגומגמת".

"אני אחזיר את קדימה למקומה כאלטרנטיבה ראשית לברית הפייגלינים. אני קורא לכל הבוחרים להצטרף אליי למסע – יחד נוביל את קדימה למקומה הטבעי בהנהגת המדינה. למען עתידה של מדינת ישראל".

גם חבר הכנסת אבי דיכטר התבטא בתקיפות רבה נגד לבני והודיע, בראיון ל"בחצי היום" ברשת ב', כי " צריכה להיות סיבה מאוד מסויימת", כדי שלא יתמודד וכי בניגוד לפעם הקודמת – אם תזכה לבני בבחירות המקדימות, ייאלץ לשקול את המשך צעדיו.

"לבני הצליחה לדרדר את קדימה לתהומות שמעולם לא חשבנו שנמצא את עצמנו. אנחנו עלולים למצוא את עצמנו במצב של האוניה 'קוסטה קונקורדיה' שעלתה על שרטון מול חופי איטליה", אמר דיכטר. "חייבים להחליפה בראש אחר", אמר.

ח"כ רוני בראון מתומכיה הראשיים של לבני מתח במשדר ביקורת על דבריו דיכטר, ואמר כי הוא מייצר משטמה נגד לבני. "מי שמשמיעים דברים כאלה משליכים את המנדטים של קדימה לים במו ידם", אמר. ח"כ בראון העריך כי לבני תנצח בבחירות, 'קדימה' לא תתפלג, ושאול מופז יקבל את הכרעת הבוחר.

הליכוד הגיב על הכרזת לבני באמרו כי היא איבדה את דרכה וריסקה בדרך גם את מפלגתה שלה. "הליכוד היא מפלגה מאוחדת וראש הממשלה נתניהו הוא בעל הניסיון היחיד שמסוגל להתמודד עם האתגרים העומדים בפני מדינת ישראל", נאמר בתגובת הליכוד.

יו"ר מפלגת העבודה, שלי יחימוביץ', אמרה בתגובתה: "ניסיונה של יושבת ראש קדימה להציג עצמה כמי שתפיל את נתניהו הוא נלעג ותלוש מהמציאות. קדימה מטושטשת, מסוכסכת, נטולת אידיאולוגיה וסיימה את דרכה הפוליטית. מדובר במפלגה קפיטליסטית ואנטי חברתית".

ההחלטה על הקדמת הבחירות הפנימיות ב"קדימה" התקבלה לאחר לחצים כבדים, שהתגברו לנוכח הצטרפותו  של יאיר לפיד למירוץ הפוליטי. הסקרים שנערכו מאז הכרזת לפיד, הצביעו על פגיעה קשה ביותר ב"קדימה". כך, למשל, בסקר האחרון שנערך אתמול ע"י "גיאוקרטוגרפיה" – מתדרדרת "קדימה" בראשות לבני ל-11 מנדטים, בעוד רשימתו השל לפיד מקבלת 13 מנדטים.

על רקע זה גבר לאחרונה הלחץ על לבני, גם מצד תומכיה, להקדים את הבחירות הפנימיות – כדי להיערך לקראת הבחירות ולשקם את מעמדה של המפלגה בציבור.

החלטתה של לבני להקדים את הבחירות באה גם על רקע החלטתו של ראש הממשלה, בנימין נתניהו, להקדים את הפריימריז בליכוד ל-31 בינואר. החלטת נתניהו הגבירה את העצבנות במערכת הפוליטית, למרות שנתניהו עצמו טען כי אין בכוונתו להקדים את הבחירות.

 

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן