Skip to content

ה-FAA הורה לקרקע את מטוסי בואינג 787

הסוכנות דורשת לבצע "תוכנית פעולה מתקנת" לפני שיותר למטוסים לשוב ולטוס. בעיקר דורשת הסוכנות לבדוק אם סוללות הליתיום של המטוס בטיחותיות. כיום נמצאים בפעילות 50 מטוסי 787. לא צפויה השפעה על נוסעים ישראלים
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

מכה קשה לבואינג. סוכנות התעופה הפדראלית (FAA) בארה"ב הורתה לקרקע את כל מטוסי בואינג 787 דרימליינר, בדרישה לבצע "תוכנית פעולה מתקנת" לפני שיותר למטוסים לשוב ולטוס. לא פורסם לוח זמנים עד מתי תמשך השבתת המטוסים. מניות בואינג ירדו אתמול בבורסה בניו יורק ב-3.4%.

ההוראה ניתנה בעקבות נחיתת חירום של מטוס מדגם זה אתמול ביפן, כשבעקבותיו קורקעו שם 24 מטוסים של אול ניפון וג'פאן איירליינס, בהחלטה עצמית של שתי חברות התעופה. עתה שוקלת ממשלת יפן לקרקע את 24 מטוסי 787 באופן רשמי. כך מסר היום סגן שר התחבורה היפני, הירושי קיג'יאמה.

פעם ראשונה מאז 1979

זו הפעם הראשונה מאז 1979 שה-FAA מקרקע מטוסים מדגם אחד. בפעם הקודמת קורקעו מטוסי מקדונל דאגלס DC-10, לאחר שהתגלתה תקלה בכנף, שגרמה להתרסקות מטוס מדגם זה בשיקאגו. בתאונה הזאת נספו 271 איש.

מטוס הדרימליינר של יונייטד. לחברה ששה מטוסים כאלה. (צילום: יונייטד איירליינס יחסי ציבור)
מטוס הדרימליינר של יונייטד. לחברה ששה מטוסים כאלה. (צילום: יונייטד איירליינס יחסי ציבור)

בארה"ב, רק חברת יונייטד מפעילה שישה מטוסי בואינג 787 דרימליינר. אבל רוב מדינות העולם, ביניהן ישראל, מצייתות ופועלות בהתאם לנהלי הבטיחות של ה-FAA. כך שצפוי קרקוע גורף של המטוסים מדגם זה בחברות כמו קוונטאס, אייר אינדיה, אתיופיאן איירליינס וחברות תעופה נוספות. כיום פועלים מבצעית 50 מטוסי 787 בשרותן של חברות התעופה השונות.

הפעם ניתנה הוראת קרקוע גורפת

בסוף השבוע שחלף הורה ה-FAA לבצע ביקורת במערכות הקריטיות של המטוס עם הנחיה שהיא תכלול את התכנון, הייצור וההרכבה של המערכות האלה. אבל לא הורה לקרקע את המטוסים. היום, בעקבות נחיתת החירום אתמול של מטוס אול ניפון ביפן, כשהתברר, כי אחת מסוללות הליתיום שבמטוס התלקחה, ניתנה הוראה גורפת לקרקע את כל המטוסים.

דרימליינר של אתיופיאן. 50 מטוסי דרימליינר הושבתו. (צילום: בואינג)
דרימליינר של אתיופיאן. 50 מטוסי דרימליינר נמצאים כיום בשירות חברות התעופה בעולם. (צילום: בואינג)

בהוראת ה-FAA נאמר, כי כתוצאה מאירוע הסוללה ביפן וכדי לטפל בפוטנציאל האש הטמון בסוללות מטוס 787 חייבים להפסיק באופן זמני את פעילות המטוסים האלה. הסוכנות הדגישה, כי לפני מתן היתר לחזור לטיסות חייבים בואינג ומפעילי המטוס להוכיח ל-FAA, כי הסוללות בטיחותיות.

הפעלה אלקטרונית-חשמלית

מטוס 787 מסתמך יותר מכל מטוס מודרני אחר על אותות אלקטרוניים והפעלה חשמלית, כדי לשלוט על כמעט כל דבר שהמטוס מסוגל לבצע. זהו גם מטוס בואינג הראשון המצוייד בסוללות ליתיום הנטענות מהר והמסוגלות לספק מתח תוך מרווח זמן מצומצם, לעומת סוללות אחרות. המטוס גם בנוי מחומרים מורכבים וקלים, במקום אלומיניום. עתה דורש ה-FAA לבחון את סוללות הליתיום בקפידה, כדי להבין מהו הגורם להתלקחותן.

NTSB מסייעת בחקירה

בינתיים נשלח חוקר תאונות אמריקני ליפן, כדי להצטרף לצוות החוקרים היפני הבודק את המטוס שנחת בחירום. המועצה האמריקנית הלאומית לבטיחות התחבורה (NTSB) הודיעה, כי היא מסייעת לחוקרי תאונות אוויר יפניים לבדוק את הנסיבות שגרמו אתמול לנחיתת החירום.

השפעה על ישראל

השפעת קרקוע 50 מטוסי בואינג 787 על נוסעים ישראלים היא שולית ביותר וכמעט ולא קיימת, אלא אם הם טסים למזרח הרחוק וגם שם, יש לחברות המפעילות את המטוסים האלה מטוסים חלופיים.

לכל החברות האירופיות, למעט לוט, שמטוסה מדגם זה קורקע בעקבות הוראת ה-FAA בשיקאגו, אין מטוסי בואינג 787.

בארה"ב, רק ליונייטד יש מטוסים כאלה ושישה המטוסים שברשותה, לא יכולים לגרום לשיבושים, לא לה ולא לשאר מאות המטוסים המופעלים על ידי חברות אחרות.

משפחת נקש, הבעלים של ארקיע, הזמינה ארבעה מטוסי 787, אבל זמן רב לפני שהיא תהיה זכאית לקבלם, תאותר בוודאי הבעיה, הגורמת להתלקחות סוללת הליתיום והמטוסים ישובו להמריא.

 

 

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן