Skip to content

"אזהרת מסע" לחרמון

34 נפגעים פונו מאתר החרמון למרכז הרפואי זיו מתחילת השבוע. בין הנפגעים בן 39 שלקה בלבו ובן 28 עם פגיעה חמורה בחוליות הצוואר והגב. מנהל מחלקת המיון בבית החולים מפציר: "יש להימנע מלקחת סיכונים מיותרים ולהסתפק בביצועים המתאימים ליכולת האישית ולכושר"
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

מתחילת השבוע טופלו במרכז הרפואי זיו בצפת 34 גולשים שנפגעו בדרגות פציעה שונות ובכל הגילאים, מגיל 3 ועד 70. שתי פגיעות קשות במיוחד נרשמו ביום ג' האחרון, האחת של גבר בן 28 מאזור המרכז, שנפל בעת גלישה ונפגע בחוליות הצוואר והגב. הוא פונה לחדר הטראומה, שם יוצב מצבו וכעת הוא מוגדר בינוני. המקרה השני, של גבר בן 39 שלקה בלבו והובהל במצב קשה על ידי מסוק, צונתר במחלקת הקרדיולוגיה וחייו ניצלו. הוא מאושפז במחלקה לטיפול נמרץ לב במצב יציב.

מרבית החבלות והשברים שטופלו היו בידיים, כי בעת הנפילה הגולשים מנסים לבלום את הנפילה, הם נפגעים, פוצעים ושוברים גפיים. מתוך הפגיעות, 13 פגיעות בכף היד הכוללות: נקעים, שברים וחתכים, ארבעה מקרי חבלה ופריקות כתף וארבע פגיעות בחלקים נוספים של היד. כמו כן נרשמו חמישה מקרים של פגיעות באזור הראש והפנים מחתכים ומכות יבשות, כולן קלות, ביניהן של ילדה בת 3 שנחבלה באזור עינה הימנית מנפילה. ארבעה מקרים של חבלות ושברים ברגליים ושני מקרים של פגיעות בחזה ובצלעות.

מסיימים יום כיף בבית החולים. מסוק הפינוי מהחרמון (צילום: חנה ביקל)
מסיימים יום כיף בבית החולים. מסוק הפינוי מהחרמון (צילום: חנה ביקל)

ד"ר חוסיין עאמר, מנהל המחלקה לרפואה דחופה (מיון) במרכז הרפואי זיו אומר, כי מדי חורף בעונת הגלישה מגיעים עשרות נפגעים מאתר החרמון עם פציעות בדרגות חומרה שונות לטיפול בחדר המיון. הוא קורא לגולשים לנהוג על פי כל כללי הזהירות הנדרשים על מנת למנוע פציעה קשה. "מדי שנה אנחנו מטפלים בנפגעים רבים המגיעים מאתר החרמון. מרבית הפציעות אינן חמורות, אך יש גם פגיעות קשות ביותר, אשר היו יכולות להימנע על ידי הקפדה על כללי בטיחות בגלישה. חשוב להכין את הגוף לפני כל יציאה ליום גלישה ולבצע מתיחות לשיפור הגמישות, כמו גם תרגילי שחרור בסיום יום הגלישה, על מנת למנוע התכווצויות ומתיחות שרירים. ללבוש בגדים מחממים, מגינים, קסדות וכל הנדרש לגלישה בטוחה. אני מפציר בכל המטיילים בחרמון והגולשים להימנע מלקחת סיכונים מיותרים ולהסתפק בביצועים המתאימים ליכולתם האישית וכושרם הגופני, כדי שלא יסיימו יום מהנה בבית החולים", אומר ד"ר עאמר.

בנוסף, מציין ד"ר עאמר, כי בכל מקרה בו מתרחשת פציעה במדרון או שיפוע, יש לעצור את פעילות הסקי ולדאוג להיבדק מיד על ידי רופא, מאחר שפציעה בעייתית יכולה להפוך בקלות לפציעה חמורה אם לא אובחנה וטופלה בזמן. "עם כל ההתלהבות והשמחה על השלג הנהדר בחרמון, צריך לזכור, כי סקי הינו ספורט שיש לעסוק בו רק על פי כל כללי הבטיחות".

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן