Skip to content

הספר החדש "יהלומים לנצח" מתעד את ההיסטוריה של מכבי נתניה

בספר תמונות רבות וסיפורים על ההיסטוריה של הקבוצה מאז שנות ה-30 של המאה הקודמת
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

אחרי מכבי תל אביב ובית"ר ירושלים, הגיע גם זמנה של מכבי נתניה לזכות בספר המתעד באופן מקיף את ההיסטוריה שלה, מאז הקמתה בשנות ה-30 של המאה הקודמת ועד למעבר לאיצטדיון החדש בנובמבר 2012. הכותבים, שני האוהדים השרופים צביקה בן יעקב וחגי מרום (יחד עם הסטטיסטיקאי אלישע שוחט) הגשימו חלום משותף בעקבות פגישה מקרית והסתייעו בסטודיו של המעצב הגרפי מרום לצורך הפקת הספר, שמכיל כ-300 עמודים במתכונת אלבום בהוצאת "מרום תרבות ישראלית", והוא צפוי לרגש את מי שהכדורגל הישראלי היה או עודנו מעורר הזדהות עבורו, בזכות ריבוי סיפורים ואנקדוטות.

מכבי נתניה החלה לשחק בשנת 1934 ב"פרדס של שטרלר" ברחוב גורדון בעיר ועברה לשחק באיצטדיון העירוני ב-1946, זה שזכה לכינוי "הקופסה", ממנו נפרדה כאמור ב-2012. בימי מלחמת העולם השנייה לבשו את מדיה גם שחקנים אנגלים ואיטלקים שחיזקו קבוצות צבאיות באיזור. בשנות ה-40 וה-50 בלטו בקבוצה האחים כספי, יצחק וזאב, אריה מכנס, אביהם של גדי ועודד, יעקב הוזיאס, שדיווח במקביל ל"חדשות הספורט" על המשחקים תחת שמה של אשתו… ואחרים. רגע השיא היה ההעפלה לגמר הגביע ב-1954 והעשור התאפיין בדשדוש במרכז הטבלה.

אחרי ירידה לליגה א' בתחילת שנות ה-60 וחילופי דורות החל המסע של הקבוצה לצמרת. מוטלה שפיגלר היה ללא ספק הכוכב הגדול בתקופה שהחלה עם החזרה ללאומית ב-1964 והגיעה לשיאה באליפות הראשונה ב-1971 עם דוביד שווייצר על הקווים, לופא קדוש בשער, שרגא בר, זוהר סולומון ןאליעזר שלומוביץ. האליפות הזו שברה את המונופול של גוש דן (עד אז זכו באליפות רק מכבי והפועל ת"א, הכח והפועל ר"ג והפועל פ"ת) ואותתה על שנות ה-70 העליזות של הפריפריה, במהלכן זכתה בתואר גם הפועל באר שבע.

 זו היתה האליפות היחידה של שפיגלר כשחקן לפני מעברו לחו"ל, ואת המושכות נטלו עודד מכנס ויקטור סרוסי חיים בר ובהמשך גם בני לם משה גריאני ודוד לביא, כוכבי "תור הזהב" של 1974-1983, במהלכו זכתה הקבוצה בארבע אליפויות, דאבל ב-78'  והישגים במפעל האינטרטוטו בפגרת הקיץ מול קבוצות אירופאיות. שפיגלר עוד הספיק לעמוד על הקווים באליפות 83' וטבע את הביטוי "נתניה ועוד 15" אבל זו היתה שירת הברבור שלו ושל הקבוצה. אמנם בסוף אותו עשור נתניה היתה מעורבת במאבק האליפות בכיכובם של שלום תקוה ויגאל מנחם, אבל שנות ה-90 הפכו לסיוט מתמשך כולל ירידת ליגה ב95' וחזרה לאחר ארבע עונות בליגה הארצית.

"דור האליפויות היה בנוי על שחקני בית ובעידן הכסף הגדול לא יכולנו להתמודד עם הקבוצות העשירות", אומר מרום. הכסף הגדול הגיע לבסוף כאשר דניאל יאמר, איש עסקים יהודי גרמני, רכש את הקבוצה ב-2006 והקבוצה חזרה לצמרת ורשמה העפלה לגביע אופ"א אבל לא התמודדה על האליפות. יאמר מינה למאמן את לותר מתיאוס, שהניף את הגביע העולמי ב-1990 אבל הגרמני הצליח להביא את הקבוצה רק למקום השלישי ועזב אחרי עונה אחת. "הוא היה פלופ גדול ובזבז תקציב של 70 מיליון שקל", אומר בן יעקב. יאמר עזב ב-2010 ומאז נתניה מחפשת קונה שיאפשר לה לחזור לצמרת הגבוהה.

את הספר ניתן להשיג באתר של מרום וברשת "צומת ספרים"

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן