Skip to content

ולמרות הכל, מצביעי שמאל – הצביעו למפלגת העבודה

שלי יחימוביץ' אולי לא סוחפת המונים, אבל מפלגת העבודה יכולה גם יכולה. ואת חברי המפלגה שלה אתם חייבים בכנסת. כל מקום שלהם טוב פי אלף ממקום של התנועה או יש עתיד. זה דומה לקבוצת כדורגל ישראלית, אין בה כוכבים, אבל מגיעים כדי לעודד את הקבוצה. עד שיהיה לנו מסי פוליטי
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

הייתי בחוג בית אצל יאיר לפיד לפני שלושה חודשים לערך, בכפר סבא, בבית פרטי, יקר, לא מעמד הביניים. כתבתי את כל מה שאמר. מאז, במשך שלושה חודשים, אני מנסה לכתוב טור עליו ועל מפלגתו. זה בלתי אפשרי.

עוד לפני שהודיע לפיד שהוא מתמודד רציתי שיתמודד. חשבתי שהשמאלני מהטור בידיעות אחרונות יוביל את השמאל בישראל. מנהיג שכזה.

טעיתי, בגדול. המסרים היומיים והספינים שיוצאים מבית מדרשו טובים יותר מכל סיבה אחרת למה לא להצביע למפלגת יש עתיד. כי "יש עתיד" זה עתיד עם ביבי, ואין שם עתיד אחר. נכון, יאיר לפיד לא יישב במפלגה כשר ללא תיק, כי הוא יקבל תיק. אבל האחרים, נו, נחכה לתירוצים, כי ההשחתה של שר ללא תיק היא קטנה ומחויבת המציאות. ככה זה בפוליטיקה הישראלית. ולפיד כנראה יהיה גאה שהקטין את הממשלה בשני סגני שרים.

אי אפשר למצוא חזיר כשר, ולא שלא ניסיתי. חשבתי לעשות קוּפּה מחיה כזו. אבל לפעמים צריך להגיד שאין. האידיאולוגיה החברתית של לפיד היא רק לשם הסיסמאות שנבנות מאחורי אידיאולוגיה של כסאולוגיה. מי שרוצה לשנות לא יכול לשנות בלי להצהיר שהוא לא חובר למי שבגללו הוא רוצה לשנות. אוהדי הפועל לא יעודדו את מכבי בדרבי גם נגד החמאס.

לכל ההולכים שבי אחר לפיד אני רק רוצה למסור משהו קטן – אני מקווה שאתם תומכי ביבי. כי אם יש לכם מצפון חברתי, לא תצליחו לישון בלילה שאחרי החתימה של לפיד עם ביבי, אם עדיין לא הייתה. ואם אין לכם מצפון חברתי, אז למה לעזאזל אתם נשרכים אחריו?

אז שוב, למתקשים מאוד-מאוד בהבנה – מי שרוצה לשנות את המדינה לא יכול לחבור לאיש שאותו הוא רוצה להחליף, כי הוא האיש שמלכתחילה הביא למצב שבגללו צריך לשנות את המדינה. ביבי האיש שקלקל כאן הכל, ואתם רוצים לנסות לעזור לו להדביק בחזרה, בפעם הרביעית? ואם השורה התחתונה לא מדברת אליכם יותר מהבלורית השרירנית של לפיד, אז תעשו טובה ותצביעו לביבי, אצלו לפחות יש מראית עין של מפלגה דמוקרטית.

כולם יודעים שהמבנה השלטוני בישראל לא מתאים יותר לאופי המדינה המופלגת והמסוכסכת שלנו. כור ההיתוך המפורסם שהקים את המדינה התרסק עם עליית בגין לשלטון, ושאריות אפרו עפו ברוח עם הקמת ש"ס.  השנאה הפכה להיות עמוד התווך המפלגתי, וכל אחד מצא את החלקה החמימה והנוהמת של השנאה האישית שלו. כל שנאה קטנה כזו הפכה להיות מפלגה קטנה עד מפלגת ביניים, ועוד עשרות שלא מצליחות למכור את השנאה שלהן לציבור. רק עלה ירוק לא שונאת אף אחד. נהפוך הוא – אי אפשר להיות בסוטול ולשנוא. ניסיתי.

שורש הבעיה בישראל זו שיטת הבחירות שמובילה לשיטת הממשל, וצריך לשנות את שיטת הממשל בשביל שייגזרו ממנה השינויים לשיטת הבחירות. שינוי שיטה שיוביל לחיסולה של פוליטיקת ריבוי המפלגות, כולל מפלגות החד-פעמי. אני לא מאמין שאי פעם נמצא בישראל מספיק פוליטיקאים ישרים והגונים לשנות את שיטת הממשל עבור קיומו ושרידותו של העם הזה בציון, כי הם לא יסכנו את הכסא של עצמם. פעם אולי יצמח לנו מנהיג אמיתי שיגיד – קודם נשנה, אחר כך בחירות, ואז נטפל בבעיות. מכיוון שעדיין אין כזה, ואני מתקשה לראות מישהו באופק, נראה שנגזר גורלנו להמשיך לבכות על מר גורלנו.

אם מינוס של  39 מיליארד שקל בחשבון הבנק שלנו רק בשנת 2012, לא של הממשלה, שלנו,
גם של הרעבים והמסכנים, זו לא סיבה זועקת לא להצביע ביבי – אז מגיע לכם

אוטוש תעמולת בחירות (צילמה: שרית פרקול)
מתנדבים צעירים ונלהבים של מפלגת העבודה בפעולה (צילמה: שרית פרקול)

מאות אלפי בכיינים שיצאו להפגין נגד הממשלה, מיליון וחצי אזרחים, שנמצאים תחת טילים ורואים את ביבי בראש הממשלה הכי ימנית ו"בטחונית" בישראל מובסת על ידי החמאס שמזמין את משעל לחגוג את נצחונו, שני מיליון רעבים שחיים מביטוח לאומי ומשכורת מינימום, מיליון עובדי קבלן אומללים, מאות אלפי מורים ועובדים סוציאליים עשוקים, מחפשים אלטרנטיבה אמיתית לשלטון של ביבי. כמובן, בניכוי חובבי הסאדו-מאזו שנהנים לקבל עוד מהשוט של ביבי, גאון הכלכלה הישראלי ושר האוצר האיטלקי. אם מינוס של  39 מיליארד שקל בחשבון הבנק שלנו רק בשנת 2012, לא של הממשלה, שלנו, גם של הרעבים והמסכנים, זו לא סיבה זועקת לא להצביע ביבי – אז מגיע לכם. לכל האחרים שכן מחפשים אלטרנטיבה שלטונית, לכו לשלי יחימוביץ' ולעבודה. אין לכם אופציה אחרת, כי אתם חייבים לנסות את האלטרנטיבה. לא תצליח? תזרקו בבחירות הבאות.

ריבוי המפלגות גורם לכם לבזבז את הקול שלכם ללא מטרה וללא תכלית. ציפי לבני רק רוצה להיות שרת החוץ של ביבי ואין לה חשק לעשות שום דבר שדורש מאמץ, היא הרי מעולם לא באמת עבדה בפוליטיקה הישראלית למען אזרחי ישראל, ע"ע כשלונה המפואר כיו"ר האופוזיציה. זהבה גלאון תמשיך להיות נישה. פעם זעירה ופעם רק קטנה, אבל לעולם נישה. יחימוביץ' לא מושלמת, רחוק מכך, ואין ממש פוליטיקאי מושלם. הטעיות הקשות שהיא עשתה במערכת הבחירות הזו כשהיא נמצאת נגד ממשלה שרק מרימה להנחתה בכל נתון קיים, בכל יום כמעט, עוד יילמדו בבתי הספר של "למה יועץ פוליטי אמריקני לא יכול להיות יועץ פוליטי ישראלי, כולל שלום קיטל הכושל". שנה וחצי של בחירות שהיא מסמסה, ופספסה לחלוטין את ההזדמנות הנדירה להנהיג את העם במחאת הקיץ והבטיחה את נצחונם הכמעט וודאי של בנט והליכוד (א-מ-א-ל'-ה!). למרות זאת, עדיין יש חובה לחזק רק את המפלגות הגדולות, או אלו שמתיימרות להיות גדולות.

היכולת להתאחד ולבנות מפלגת שמאל מול הימין היא ציווי אזרחי

שלי יחימוביץ' (צילמה: ציפי מנשה)
מצביעים עבור הנבחרת שהיא גיבשה סביבה. שלי יחימוביץ' (צילמה: ציפי מנשה)

רק כוח פוליטי גדול ומלוכד נגד הממשלה, נגד הימין הקיצוני והמשיחי ששולט במדינה, יכול להיות אלטרנטיבה בבחירות הבאות, שיתקיימו עוד בשנת 2014. היכולת להתאחד ולבנות מפלגת שמאל מול הימין היא ציווי אזרחי וקריאת השכמה לכל מי שרוצה להמשיך לחיות כאן במדינה דמוקרטית ושפויה. ההצבעה לשלי יחימוביץ' היא קודם כל עבור הנבחרת של מפלגת העבודה, ששווה בערכה לאיכות הנבחרת של מרצ, ואלו הנבחרות הכי טובות שיש היום. לצערי אני חש כי אחת הטעויות הגדולות ביותר היא ההיגררות למסע הבחירות של ביבי-בנט והאדרת היו"ר המקום להאדיר את המפלגה ולהחביא את האנשים המצוינים שלה. יחימוביץ' הרי לא סוחפת המונים, אבל מפלגתה, העבודה, יכולה גם יכולה. ואת חברי המפלגה שלה אתם רוצים, חייבים, בכנסת. כל מקום שלהם טוב פי אלף ממקום של התנועה או יש עתיד. זה דומה לקבוצת כדורגל ישראלית שאין בה כוכבים, אבל מגיעים בשביל לעודד את הקבוצה. עד שיהיה לנו מסי פוליטי.

אולי מהלך כזה יוביל את לבני וגלאון לחבור לעבודה בבחירות הבאות, ואז נראה כוח אמיתי של שמאל שלא מתבייש להגיד שהוא שמאל (מלבד מרצ) ואומר שלום וסדר בטחוני חדש במקום הסדר מדיני. סוג של כוח במרכז העבודה שתורם את כוחו למפלגה גדולה, בדיוק, אבל בדיוק כמו שפייגלין עשה בליכוד.

בכל מקרה אל תשכחו שבפברואר 2014 יש בחירות פנימיות במפלגת העבודה, כי אם לא זוכים בבחירות הרי שלפי חוקי המפלגה, היו"ר שלה נכשל, אפילו אם הכפיל ושילש את כוחה. אולי נמצא לנו בעוד שנה מנהיג חדש שיכול לסחוף את ההמונים אחריו בשמאל הישראלי, ושאול מופז בטח בוכה בלילה חרישית לתוך הכרית על הרגע האומלל שהחליט לחבור לביבי, מאי 2012, ואיבד את עולמו והנהגתו. מה יכול היה להיות לולא היה טיפש כל כך.

מעמד הביניים הכל כך מדובר ימשיך לבכות אחרי הבחירות, ולשלם 12 שקל לליטר דלק. שוב ישלשו לו את מחיר החשמל והמים והארנונה והגז, והוא יראה את הכסף שלו משחק בקזינו רויאל של הטייקונים ומקבל טיפול משוקי זיקרי.

אז תודה מראש לכל הלוזרים, מנהלי הקמפיין, היועצים, והדרעקס בפוליטיקה. ניצחתם בגדול, יש לכם ג'וב חלומות.

[related-posts title="עוד מאמרים מאת זיו טרנר"]

1 Comment

  1. רפונזל
    18 בינואר 2013 @ 12:04

    למה שמצביעי השמאל יצביעו לשלי?
    מה היא כבר עשתה בשביל מדינה?
    מצביעי השמאל – הצביעו מרצ. שלי יחימוביץ איננה אמינה.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן