Skip to content

הסכמה מימין ומשמאל – סרבנות אידאולוגית היא דבר לגיטימי

בפאנל שהתקיים במכללת שערי משפט, בפני כמאה סטודנטים לתואר ראשון במשפטים, היתה הסכמה מאריה אלדד ודוד רותם ועד מרב מיכאלי - כי סרבנות היא לגיטימית
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

סרבנות אידאולוגית היא דבר לגיטימי – על כך הסכימו היום, בפאנל פוליטי שהתקיים במכללת שערי משפט, יו"ר ועדת חוקה חוק ומשפט, ח"כ דוד רותם (הליכוד ביתנו); ח"כ אריה אלדד (עוצמה לישראל) וחברת הכנסת המיועדת מרב מיכאלי ממפלגת העבודה.

הפאנל התקיים בפני כמאה סטודנטים לתואר ראשון במשפטים. את המפגש הנחה דיקן שערי משפט, ד"ר אביעד הכהן.

ח"כ דודו רותם (הליכוד ביתנו) אמר: "אני חושב שסרבנות אידיאולוגית היא דבר שהוא מותר. גם כאשר חייל אומר: 'אני לא רוצה לשרת בשטחים הכבושים, כי זה נוגד את האידיאולוגיה שלי' – צריך לאפשר לו.

סרבנות מקיר לקיר (צילום: באדיבות מכללת שערי משפט)
סרבנות מקיר לקיר (צילום: באדיבות מכללת שערי משפט)

"במדינת ישראל אין שלטון חוק", אמר יו"ר ועדת חוקה, חוק ומשפט. "בישראל קרתה תקלה והיא נקראת המהפכה החוקתית שבה בית המשפט לקח לעצמו סמכות לבטל חוקים של הכנסת, או כמו שאמר השופט ברק 'מלוא כל הארץ משפט' – למרות שאין להם שום חוק שמתיר להם לעשות את זה. בשלטון חוק כל רשות מנהלית או ציבורית  מותר לה לעשות רק מה שהחוק התיר לה וכיוון שאין חוק שמתיר לביהמ"ש לעשות את הדברים האלה – אין בישראל בעיה עם שלטון החוק כי אין שלטון חוק".

מירב מיכאלי (העבודה) אמרה בפאנל: "סרבנות היא לא טרנד, היא לא פינוק היא לא עצלות או מותרות. כשאדם מגיע למצב שהוא מרגיש שהוא צריך או צריכה לסרב – זה דבר יסודי ועמוק ונוגע לעניין הזהות והיכולת של אדם לחיות עם עצמו.  ציות עיוור לחוק הוא דבר בעייתי, שלא צריך לקדם אותו בכל תוקף. המו"מ על החוק צריך להיות כזה שיאפשר לערכים שהציבור מאמין לחיות לפיהם".

מיכאלי אמרה עוד: "הסתה על ידי הימין מתבצעת באופן רצוף בכלים שאינם בהכרח סירוב פקודה אלא באמצעות הצעות חוק. משתמשים בזה כדי לבצע דה לגיטמציה למי שמסיתים נגדו וגם על הדרך מסיתים נגד בית משפט".

ח"כ אריה אלדד (עוצמה לישראל): "מה לעשות שאני באמת חושב שהם (הסרבנים) צודקים. הנוסחה שנתן אריאל שרון: אם חייל מקבל פקודה שהוא לא יכול לקיים, עליו לפנות למפקד ולהיות מוכן לתת את הדין". אלדד הוסיף "אני אקרא לסירוב פקודה במקרה הזה, כפי שקראתי לחיילים בהתנתקות לעשות זאת. עדיין נדמה לי  שאנחנו חוטאים בכך שאנחנו מפילים על צה"ל פקודות שהיו אמורות להינתן למשטרה".

אלדד אמר עוד: "כאשר היועמ"ש לממשלה מחליט לא להגיש כתב אישום נגד זועבי השאלה היא האם זה נובע מתוך העדר ראיות ב-900 שעות הקלטה או שהעובדה שהחליטו מדינית משפטית ופוליטית, אנחנו רוצים לצמצם את הנזקים מפרשת המרמרה ולכן לא העמידו אותה לדין. ההחלטה של היועמ"ש לא היתה מהעדר ראיות שחנין זועבי איננה מחבלת כי היא מחבלת!".

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן