Skip to content

הפעילות הכלכלית בארצות הברית מתרחבת

שנים עשר הבנקים המרכזיים בארצות הברית מגדירים את התרחבות הפעילות הכלכלית כ-”צנועה" או כ-”בינונית"
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

השבוע פורסם דו"ח כלכלי מטעם הבנק המרכזי של ארצות הברית, המכונה ספר הבז' (Beige Book). המסקנה הכללית העולה מהדו"ח היא עלייה בפעילות הכלכלית בארצות הברית במהלך שנת 2012.

המצב הכלכלי הושפע רבות מהסופה "סנדי"
המצב הכלכלי הושפע רבות מהסופה "סנדי"

מהנתונים עולה, כי כל שנים עשר הבנקים המרכזים במדינה דיווחו על צמיחה בצריכה הפרטית. העלייה מתבטאת במכירות בתקופת החגים, שהייתה גדולה יחסית לשנת 2011, ועלייה במכירות הרכב. במגזר התיירות דווח על עלייה בפעילות ברחבי ארצות הברית, שהוסברה בין היתר בעקבות שלג שהקדים את בואו באזורי הגלישה.

בין השירותים הלא פיננסים שהורגשה בהם עלייה בפעילות הכלכלית היו שירותי השילוח. הביקוש הגבוה הגיע ממגזר הקמעונאות בעקבות סופת ההוריקן "סנדי". בחלק מהאזורים שנפגעו מהסופה נסגרו נמלים רבים, ולכן הייתה צמיחהבביקוש לשירותי שילוח.

הייצור התעשייתי

דו"ח סטטיסטי שפירסם הבנק הפדראלי שלשום על הייצור התעשייתי, תומך בממצאים של ספר הבז'. על פי הדו"ח, הייצור התעשייתי עלה ב-0.3%, לאחר שבנובמבר הייצור עלה באחוז בודד, כיוון שבחלק מהמגזרים הושפע הייצור התעשייתי גם הוא מהסופה סנדי.

מצב הנדל"ן עובר לירוק
מצב הנדל"ן עובר לירוק

גם שוק הנדל"ן והבנייה זוכה לעדנה מסוימת בדו"ח, כאשר כל שנים עשר האזורים דיווחו על צמיחה בפעילות בשוק הזה. שכירות ומכירות בענף הנדל"ן העסקי עלתה אך במעט מזו למגורים, בשל חוסר הוודאות שנבעה מהמצוק הפיסקאלי. במגזר הבנייה הורגשה פעילות ערה לאחר סופת סנדי כאשר קבלני משנה עסקו בתיקונים ובשיקומים של בניינים הרוסים.

בהקשר לענף הנדל"ן, הדו"ח מציין גם את העובדה, כי איכות הנכסים שנגדם ניתנה הלוואה עלתה. עדיין קיימת תחרות קשה של המלווים על לווים באיכות גבוהה, מה שגרר חלק מהבנקים להסתכן במתן האשראי שלהם.

ספר הבז' מפורסם שמונה פעמים בשנה על ידי הבנק המרכזי בארצות הברית. כל בנק מרכזי נותן דיווח קצר על הפעילות הכלכלית העכשווית באזורו. הנתונים נאספים על-ידי הבנקים מראיונות עם אנשי עסקים, כלכלנים, מומחים ומקורות נוספים. הדו"ח הוא מדד המספק נתונים שבדיעבד, ולא נותן חיזוי מה עתיד לקרות. אולם, לא מעט כלכלנים מחשיבים את ספר הבז' כסממן מוביל להבנת המצב הכלכלי של המדינה, עד כדי כך שהוא יכול להוביל לשינוי בריבית הבנק הפדראלי.
.

התמונות באדיבות: http://www.freedigitalphotos.net, digitalart, ponsulak
error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן